شماره ۴۲۱ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۷ آبان
صفحه را ببند
گزارش «شهروند» از داروخانه و مرکز فوریت‌‌های دارویی هلال‌احمر شهرری
رفع دغدغه دارویی مردم در پاسخگوترین مرکز
70‌درصد بیماران خاص داروی خود را از این داروخانه تأمین می‌کنند

حسام خراسانی| بیماران خاص و خانواده‌هایشان در شهرری و حومه همگی شرایط «ریحانه» را داشتند؛ یا برای تهیه دارو باید به داروخانه‌های شهر تهران مراجعه می‌کردند که ممکن بود برای تهیه یک دارو چند روز رفت‌و‌آمد داشته باشند یا در بازار سیاه به دنبال دارو بگردند. این یعنی آغاز یک سرگرمی، دردسر یا شاید کاری جدید به نام «دارویابی»، اما‌ سال 86 با شروع فعالیت داروخانه و مرکز فوریت‌‌های دارویی جمعیت هلال‌احمر شهرری، پایانی بود برای این شغل پردردسر در شهرری و حومه.
«بریده بودم، فکرم دیگر کار نمی‌کرد، هر بار که دارو‌های مادرم تمام می‌شد، دنیا روی سرم آوار می‌شد که باید چند روزی مرخصی می‌گرفتم و برای خرید دارو به تهران می‌آمدم، برای من که معلم حق‌التدریسی بودم رفت و آمدها و مرخصی‌ گرفتن‌های پی‌در‌پی سخت بود و همین موضوع باعث اخراج از کاری شد که دوست داشتم؛ پایان کار معلمی و آغاز دارو‌یابی.»
اینها حرف‌های ریحانه، دختر 29ساله‌ای است که مادرش باید دیالیز کند. او دیگر برای خرید دارو مرخصی‌های پی‌در‌پی نمی‌گیرد، لازم هم نیست از کار بیکار شود. وقتی با ریحانه شروع به صحبت کردم، با لبخند سرش را بالا آورد و با غروری که در صدایش نمایان بود، گفت: «من بازنشسته شغل دارویابی هستم.»
ریحانه گفت: از ‌سال 86 که داروخانه و مرکز فوریت‌های دارویی هلال‌احمر شهر‌ری در میدان معلم شهرری شروع به فعالیت کرد، برای مادرم پرونده درمانی تشکیل داد و مشتری دایمی این مرکز شدیم.
ریحانه گفت: می‌گفت: «بعد از تأسیس این داروخانه همیشه پس از پایان کارم به داروخانه مراجعه می‌کنم و دارویی را که مادرم نیاز دارد تهیه می‌کنم. گاهی اوقات هم که ممکن است داروی مورد نظر در داروخانه موجود نباشد نسخه را تحویل پرسنل داروخانه می‌دهم و حداکثر پس از 2 روز دارو را از داروخانه تحویل می‌گیرم.»
او با آسودگی می‌گوید: «دوباره به شغل سابقم برگشته‌ام، شعار نمی‌دهم، صادقانه می‌گویم با تأسیس داروخانه هلال‌احمر شهرری آرامش به زندگی من و خانواده‌ام برگشته است.»
دارو آماده است
«میثم عسکری» مراجعه‌کننده دیگری است که برای تهیه دارو به داروخانه می‌آید: «6‌سال است که همسرم عاطفه مبتلا به بیماری ام اس است.»
او می‌گوید: «در طول این شش‌سال تا به حال نشده است که برای تهیه دارو به داروخانه مراجعه کنم و دست خالی برگردم.»
عسکری کارمند شهرداری تهران است و به شدت گرفتار مسائل کاری است. به قول خودش «وقت سر خاراندن هم ندارد چه برسد به پیدا کردن دارو.» او می‌گوید: «اکثر اوقات پس از ساعات کاری به دارو‌خانه مراجعه و دارو‌های مورد نیاز همسرم را تهیه می‌کنم.»
عسکری با گفتن این‌که در سطح شهرری تنها این داروخانه داروهای مورد نیاز همسرش را ارایه می‌دهد، ادامه داد: «در دورانی هم که کشور با تحریم شدید دارویی مواجه بود نسخه را به پرسنل داروخانه می‌دادم و پس از چند روز داروخانه داروی مورد نظر را تهیه می‌کرد و با من تماس می‌گرفتند می‌گفتند برای گرفتن دارو بروم.»
بیش از 4‌هزار مراجعه کننده
داروخانه هلال‌احمر شهرری ‌سال 86 در میدان معلم شهر‌ کار خود را آغاز کرد اما نشانی داروخانه در بهمن‌ماه ‌سال 90 تغییر کرد و به ضلع جنوبی حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به انتهای خیابان شهید فدایی آمد.
«دکتر صدیقه جدیدی» مدیر داروخانه و مرکز فوریت‌های دارویی جمعیت هلال‌احمر شهر‌ری در گفت‌وگو با «شهروند» درخصوص آمار میانگین ارایه دارو در طول یک ماه، گفت: «ماهانه بیش از 4‌هزار نفر به مرکز مراجعه می‌کنند که با توجه به هدف داروخانه‌ها و مراکز فوریت‌‌های دارویی جمعیت هلال‌احمر که ارایه داروهای خاص به بیماران خاص است، 70درصد مراجعان را این گروه از بیماران تشکیل می‌دهند.» او تصریح کرد که از‌سال 91 فهرست داروهای این داروخانه کامل‌تر شده است.
هزینه نیم‌بهای فنی
ساعت کاری داروخانه از 8 صبح لغایت 8 شب در تمام روزهای غیراز روزهای تعطیل است. بسیاری از مراجعان به داروخانه هلال‌احمر شهرری از شهرستان‌های پاکدشت، قرچک، ورامین، کهریزک و پیشوا هستند. داروخانه هلال‌احمر شهرری محل مناسبی برای افرادی است که درآمد متوسط دارند.
مدیر داروخانه جمعیت هلال‌احمر شهر‌ری با تأکید بر این‌که در تلاش هستند با تمام بیمه‌ها قرارداد داشته باشند، می‌گوید: «با سه بیمه اصلی تأمین اجتماعی، خدمات درمانی نیروهای مسلح و بنیاد جانبازان و ایثارگران قرارداد داریم و درصدد عقد قرارداد با سایر بیمه‌ها نیز هستیم.  هزینه‌های فنی در این داروخانه نیم‌بهاست و به خانواده‌های بی‌بضاعت که تحت پوشش مددکاری جمعیت هلال‌احمر هستند داروی رایگان تحویل داده می‌شود.»
جدیدی گفت: «به مرکز بیماران خاص درخواست عقد قرارداد داده‌ایم اما متاسفانه تاکنون پاسخی مبنی بر موافقت با انعقاد قرارداد دریافت نکرده‌ایم که در صورت موافقت آن مرکز محترم بیماران خاص داروی خود را کاملا رایگان دریافت خواهند کرد.»
او با اشاره به حضور نماینده سازمان تأمین اجتماعی در داروخانه گفت: «از بهمن‌ماه‌ سال 92 نماینده سازمان تأمین اجتماعی جهت تأیید نسخ تأمین اجتماعی در داروخانه هلال‌احمر شهرری حضور دارد و دیگر نیازی نیست بیماران به دفتر اسناد پزشکی واقع در خیابان کارگر مراجعه کنند.»
جدیدی ادامه داد: «از اول آبان امسال نماینده بیمه به صورت تمام‌وقت همه‌روزه از ساعت 8 صبح تا 14 بعدازظهر به منظور تشکیل پرونده برای بیماران خاص در داروخانه حضور دارد.» داروهای بیماران شیمی‌درمانی، بیماران ام‌اس، بیماران دیالیزی، بیماران پیوندی و سایر بیماران خاص به اضافه برخی داروهای تک‌نسخه‌ای و تمامی داروهای عمومی در داروخانه موجود است و به مراجعه‌کنندگان عرضه می‌شود. جدیدی گفت: «قصد داریم فهرست داروهای تک‌نسخه‌ای تخصصی و فوق‌تخصصی خود را کامل کنیم.»
کارم را دوست دارم  
فاطمه محمدی‌رستمی یکی از کارکنان داروخانه است که 5‌سال سابقه فعالیت در داروخانه هلال‌احمر شهرری را دارد. او با مهربانی ‌گفت: «بارها مشاهده کرده‌ام که مراجعان با اندوه ناشی از بیماری خود یا یکی از عزیزانشان وارد داروخانه می‌شوند. خوب به صورت حزن‌آلود و غمناکشان خیره می‌شوم، نسخه را تحویل می‌دهند و دارو‌های مورد نیازشان را تحویل می‌گیرند، پس از تحویل گرفتن دارو حالت صورتشان عوض می‌شود، چشمانشان براق‌تر می‌شود و لبخندی روی لب‌هایشان می‌نشیند و از داروخانه خارج می‌شوند. من کارم را به خاطر همین لبخندها دوست دارم.»


تعداد بازدید :  178