شماره ۴۲۱ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۷ آبان
صفحه را ببند
تولید محصول با طعم پساب در بجنورد

‌چند سالی است که صحبت استفاده از محصولات ارگانیک کشاورزی بین مردم و مسئولان به گوش می‌رسد‌ و از سوی دیگر تعداد زیادی از افراد نیز به دلیل این‌که این نوع محصولات پاک‌تر تولید می‌شوند و به منظور جلوگیری از ابتلا به برخی از بیماری‌ها نظیر سرطان روی به مصرف آنها آورده‌اند.  
به‌گزارش ایسنا، به‌رغم این‌که بارها درخصوص مضرات استفاده از سم، فاضلاب انسانی و پساب تصفیه‌خانه‌ها بر بدن انسان‌ها و عدم استفاده آنها در تولید محصولات کشاورزی صحبت شده است، اما هنوز شماری از کشاورزان هستند که به منظور افزایش اندک تولید اقدام به استفاده از این مواد می‌کنند.  
پساب تصفیه‌خانه بجنورد یکی از مواردی است که گاهی شماری از کشاورزانی که در اطراف این واحد زندگی می‌کنند، اقدام به استفاده از آن کرده‌اند که در این خصوص تعدادی از مسئولان ذیربط توضیحاتی را ارایه داده‌اند.  
مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در این‌باره گفت: تاکنون چندین جلسه درخصوص این‌که آیا استفاده از پساب‌های تصفیه‌خانه بجنورد در مزارع کشاورزی حوالی این واحد مورد تأیید است ‌یا خیر‌ برگزار شده‌ و در‌سال گذشته مصوباتی نیز به همراه داشته است.  
محمود بهنیا افزود: قرار بر این شد تا اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان نمونه‌گیری و آزمایشاتی از پساب‌های این تصفیه‌خانه داشته باشد تا مشخص شود که این پساب‌ها برای کشاورزی مناسب است ‌یا خیر.  
وی ادامه داد: همچنین در این جلسه مصوب شد تا در صورت عدم تایید، سازمان جهادکشاورزی استفاده از این پساب‌ها به کشاورزان اعلام کنند.  
بهنیا با اشاره به این‌که با این وجود کشاورزان از این پساب‌ها استفاده می‌کنند، توضیح داد: در صورت تأیید برای استفاده در بخش کشاورزی، به علت بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی در این منطقه، این پساب‌ها آلودگی بهداشتی را برای آب‌های زیرزمینی به همراه دارند.  
وی تصریح کرد: این منطقه به اندازه کافی از چاه‌های کشاورزی برخوردار است و کشاورزان نیازی به استفاده از این پساب‌ها را ندارند.  
وی تأکید کرد: اگر این پساب برای تولید محصولات کشاورزی مساله‌ای هم نداشته باشد، کشاورزان باید در تولید محصولات غده‌ای مانند سیب‌زمینی از این پساب‌ها استفاده نکنند.  
این مسئول اظهار کرد: بعد از این‌که این پساب از تصفیه‌خانه خارج می‌شود، شرکت آب منطقه‌ای آن را به کشاورزان واگذار می‌کند و این شرکت باید از محل تصفیه‌خانه تا پشت کوه باباموسی به منظور انتقال پساب‌ها لوله‌کشی انجام می‌داد.   مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان شمالی نیز با اشاره به این‌که نمونه‌گیری‌های لازم از پساب تصفیه‌خانه بجنورد انجام شده است، ادامه داد: این پساب‌ها از لحاظ بار آلودگی و میکروبی مورد آزمایش قرار گرفته‌اند.   علی‌اصغر مطهری با تأکید بر این‌که ما تاکنون مجوزی درخصوص استفاده از پساب‌های تصفیه‌خانه بجنورد به کشاورزان اطراف این واحد صادر نکرده‌ایم، بیان کرد: این اداره کل استفاده از این پساب‌ها را در بخش کشاورزی تأیید نمی‌کند.   وی افزود: استفاده از این پساب‌ها در بخش زراعی ممنوع بوده و اگر کشاورزی می‌خواهد از این پساب استفاده کند ترجیحا برای درختان غیرمثمر مانند چنار باشد.  
مدیر حفاظت شرکت آب و منطقه‌ای خراسان شمالی نیز اظهار کرد: این شرکت مجوز استفاده از این پساب‌ها را به کشاورزان نداده و هر کشاورزی که از این پساب‌ها استفاده می‌کند، غیرقانونی است.  
واسطه درخصوص انتقال پساب‌های تصفیه‌خانه بجنورد به پشت کوه باباموسی توضیح داد: هم اکنون پروژه لوله‌گذاری و انتقال آن درحال اجراست.  
وی تصریح کرد: این پساب‌ها به رودخانه‌ای با نام شاه جوب که حالت خود پالایی دارد، منتقل می‌شود.   رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی نیز با تأکید بر این‌که در صورت مشاهده استفاده از این‌گونه پساب‌ها در زمین‌های کشاورزی، محصول تولیدی معدوم خواهد شد و متخلف به مراجع قضایی ارجاع داده خواهد شد، توضیح داد: طی سال‌های گذشته برخوردهایی به علت بروز این‌گونه تخلف‌ها داشته‌ایم. 


تعداد بازدید :  178