شماره ۱۲۸۶ | ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۲ آذر
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

فدریکا موگرینی:
حفظ برجام یک اولویت کلیدی
 برای اروپاست
فدریکا موگرینی تأکید کرد که حفظ توافق هسته‌ای ایران و اجرای کامل آن یک اولویت کلیدی امنیتی برای اروپاست. فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه در نشست گفت‌وگوهای مدیترانه‌ای که در شهر رم ایتالیا برگزار شد، بار دیگر در حمایت از توافق هسته‌ای ایران گفت: حفظ برجام یک اولویت امنیتی مهم برای ماست، چراکه این توافق کارآمد بوده و متعلق به همه جامعه بین‌الملل است.
وی خاطرنشان کرد که تاکنون آژانس بین‌المللی انرژی اتمی 9بار پایبندی کامل ایران به برجام را تأیید کرده است. موگرینی افزود: این توافق متعلق به یک کشور نیست، اما همه اعضا باید برای اجرای کامل به آن متعهد باشند که اول از همه ایران باید به تعهد خود ادامه دهد.
ما از ایران می‌خواهیم که به اجرای کامل برجام ادامه دهد و من این پیام را به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران در مراسم تحلیف او نیز اعلام کردم و همین پیام را هم به واشنگتن می‌دهم. اروپا از همه طرف‌ها می‌خواهد تا در راستای برجام حرکت کنند.
وی ادامه داد: این یک قطعنامه شورای امنیت است که از نظر فنی می‌توان آن را یک ضمیمه در قطعنامه این شورا دانست، بنابراین کسی نمی‌تواند از برجام خارج شود یا آن را متوقف کند. می‌توان تصمیم به عدم اجرای آن گرفت ولی این توافق بخشی از سیستم سازمان ملل است. موگرینی افزود: 104 صفحه با تبصره‌های مختلف از هر نظر وجود دارد و نمی‌توان حتی یک پاراگراف آن را مذاکره کرد، چراکه تمام بخش‌های آن به هم ربط دارند. این توافق توسط یک تیم عالی مذاکره شده و نمی‌توان آن را تغییر داد و کسی که آن را عنوان می‌کند، برجام را به خوبی نمی‌شناسد. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه با تأکید بر این‌که برجام توافقی دو‌جانبه نیست، گفت: اروپا انتظار دارد آمریکا به برجام احترام بگذارد.

ایران نایب‌رئیس
 کنفرانس کشورهای عضو کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی شد
جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان نایب‌رئیس کنفرانس کشورهای عضو کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی انتخاب شد.
به‌ گزارش ایسنا، در بیست‌ودومین کنفرانس کشورهای عضو کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی، ایران به اتفاق آرا به‌عنوان نایب‌رئیس این کنفرانس انتخاب شد.
بر این اساس، علیرضا جهانگیری سفیر و نماینده دایم کشورمان در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در لاهه سمت نایب‌رئیس این کنفرانس را عهده‌دار شد.
علاوه بر این، به دنبال عضویت ایران در شورای اجرایی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی از آغاز فعالیت این سازمان، در این کنفرانس دوره عضویت کشورمان در شورای اجرایی برای سال‌های 2018 تا 2020 به تأیید کلیه اعضای کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی رسید.
کسب سمت نایب‌رئیسی کنفرانس کشورهای عضو کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی به دنبال حضور فعال جمهوری اسلامی ایران در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی و تصدی ریاست کمیسیون محرمانه این سازمان و همچنین عهده‌دار‌شدن ریاست گروه آسیایی در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی انجام شده است.
کنفرانس سالانه کشورهای عضو کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی مهمترین نهاد تصمیم‌گیرنده سازمان منع سلاح‌های شیمیایی است که هرساله با شرکت اعضا تشکیل جلسه می‌دهد و ضمن بررسی آخرین تحولات در زمینه سلاح‌های شیمیایی اقداماتی را جهت بهبود روند انهدام و مقابله با سلاح‌های شیمیایی اتخاذ می‌کند.
بیست‌ودومین کنفرانس کشورهای عضو با حضور نمایندگان دول عضو و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی و سازمان‌های غیردولتی فعال در زمینه سلاح‌های شیمیایی از روز دوشنبه 6 آذرماه‌ سال‌جاری در لاهه هلند آغاز به کار کرده است.

تأکید وزیران خارجه ایران و هند
بر گسترش روابط دوجانبه
سوشما سواراج وزیر امور خارجه هند که به ایران سفر کرده است، عصر روز شنبه با محمدجواد ظریف دیدار کرد. وزیر خارجه هند برای دیدار با مقامات کشورمان و گفت‌وگو درباره مسائل منطقه‌ای و دو‌جانبه به تهران سفر کرده است. در این دیدار، ظریف با اشاره به روابط خوب و رو ‌به‌ گسترش دو کشور اظهار کرد: افتتاح بندر شهیدبهشتی چابهار، علاوه بر تقویت همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای نشان‌دهنده اهمیت این بندر در توسعه منطقه‌ای و راه‌های ارتباطی کشورهای آسیای مرکزی با دیگر کشورهای جهان از طریق دریای عمان و اقیانوس هند است. وزیر امور خارجه هند نیز در این دیدار بر اهمیت روابط با جمهوری اسلامی ایران و لزوم تعمیق و گسترش آن تأکید کرد. دوطرف همچنین درخصوص مسائل منطقه‌ای، رایزنی و تبادل‌نظر کردند.

 


تعداد بازدید :  296