شماره ۱۲۸۶ | ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۲ آذر
صفحه را ببند
اخبار جهان

عراق اطلاعات جدیدی
 از ابوبکر بغدادی منتشر کرد
 ایسنا|  سخنگوی وزارت دفاع عراق فاش کرد؛ دستگاه اطلاعات عراق به داده‌هایی دست یافته که حاکی از آن هستند که ابوبکر بغدادی، سرکرده گروه تروریستی داعش هنوز زنده بوده و در نزدیکی مرزهای مشترک عراق و سوریه مخفی شده است. ژنرال یحیی رسول، سخنگوی وزارت دفاع عراق در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز اظهار داشت: ما اطلاعات بسیاری داریم که حاکی از آن است ابوبکر بغدادی زنده و درحال حاضر در بیابان‌های بین مرزهای عراق و سوریه در رفت‌وآمد است و هنوز گروهک‌های داعش در این مناطق بیابانی حضور دارند. رسول فاش کرد، این اطلاعات به صورت دقیق‌تر تأیید می‌کنند که بغدادی در منطقه‌ای در حد فاصل شهر مرزی القائم در استان الانبار عراق و شهر البوکمال سوریه مخفی شده است. سخنگوی وزارت دفاع عراق به تعداد دقیق تروریست‌هایی که همچنان در منطقه حضور دارند، اشاره‌ای نکرد و تنها آنها را ده‌ها تن اعلام و تأکید کرد که بغدادی یکی از آنهاست. وی افزود: «این تروریست‌ها مانند موش در مخفیگاه‌هایی در زیر زمین زندگی می‌کنند و برخی نیز در لباس کشاورزان یا زنان فرار می‌کنند.»

اردوغان از قلیچداراوغلو
شکایت کرد
ایسنا| رئیس‌جمهوری ترکیه و خویشاوندان وی از کمال قلیچداراوغلو شکایت کرده‌اند و خواستار پرداخت 1.5‌میلیون لیر ترکیه (382‌هزار دلار) غرامت نقدی به دلیل اتهامات اخیر از او علیه خانواده اردوغان شدند. پرونده شکایت به دادگاهی در استانبول از سوی وکیل خانواده رجب طیب‌اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه ارجاع داده شده است. وکیل اردوغان از قلیچداراوغلو به اتهام توهین، بیان اتهامات غیرواقعی و خصومت شخصی علیه خانواده اردوغان به دادگاه شکایت کرده و خواستار پرداخت 1.5‌میلیون لیر ترکیه غرامت نقدی از سوی قلیچداراوغلو شده است.
چندی پیش قلیچدار اوغلو اعلام کرده بود که خویشاوندان نزدیک رئیس‌جمهوری ترکیه ازجمله فرزندان و برادر وی میلیون‌ها دلار به شرکتی در یکی از جزایر شناخته‌شده به‌عنوان پناهگاه‌های ایمن مالیاتی منتقل کرده‌اند. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در اظهاراتی در واکنش به اتهامات قلیچدار اوغلو گفت که حزب مردم جمهوریخواه متعلق به او به یک حزب وطن‌فروش تبدیل شده است. وی گفت که کمال قلیچدار اوغلو به‌عنوان یک رهبر فاقد اعتبار و کاملا سردرگم مشاهده می‌شود. احمد اوزل، وکیل رئیس‌جمهوری ترکیه اعلام کرد که اسناد منتشرشده توسط کمال قلیچدار اوغلو جعلی بوده و این اتهامات دروغ است. وی از قلیچدار اوغلو خواست که بلافاصله این اسناد را به دفتر دادستانی تحویل دهد.

اوباما: قبل از توییت‌کردن، فکر کنید!
ایسنا| رئیس‌جمهوری سابق آمریکا گفت، قدرت‌ رسانه‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک، واتس‌اپ و توییتر منجر به «قضاوت‌های آنی درباره مسائل پیچیده» می‌شود و به رهبران هشدار داد که پیش از توییت‌کردن فکر کنند. باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در سمپوزیومی در دهلی‌نو درباره دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا مورد سوال قرار گرفت اما او یک هشدار کلی به تمام چهره‌های سرشناس داد تا مراقب عکس‌العمل‌هایشان    باشند.
 اوباما در پاسخ به سوالی درباره خطرات توییتر که ترامپ در این عرصه جنجال‌های زیادی به پا کرده است، گفت: «گمان می‌کنم اهمیت دارد همواره قدرت این ابزارها و همچنین محدودیت‌های آنها را به یاد داشته باشیم. آنچه می‌گویم، این است که توییتر، فیس‌بوک، واتس‌اپ و ابزارهای دیگر تماما وسیله‌ای فوق‌العاده قدرتمند هستند که می‌توان برای اشاعه خوبی یا بدی از آنها استفاده کرد.» او با تأکید بر این‌که ۱۰۰‌میلیون فالوور در توییتر دارد، گفت: «کسانی که غالبا از آن استفاده می‌کنند، باید قدرت این ابزارها و همچنین محدودیت‌های آنها را به یاد داشته باشند.»
پیش از این هم میشل اوباما، همسر رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در جمعی از حاضران خواسته بود تا هر آنچه به ذهنشان می‌رسد، توییت نکنند. اوباما درباره سخنان میشل گفت: «گمان می‌کنم او می‌خواست نصیحت کلی داشته باشد؛ از آن دست نصیحت‌هایی که شما معمولا از مادران می‌شنوید؛ این‌که اولین چیزی که به ذهنت می‌رسد، نگو. پدران و مادران شما بهتر می‌دانند. به حرف آنها گوش کنید. قبل از حرف‌‌زدن فکر کنید، قبل از توییت‌کردن هم فکر کنید.» اوباما همچنین از تهدید مکرر ترامپ به خروج از توافق آب‌وهوایی ۲۰۱۵ پاریس انتقاد کرد و گفت: «این توافقی است که به کودکان ما فرصت مبارزه دیگری می‌دهد.» رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در این کنفرانس به سوالات دیگری درباره دولت آمریکا که در آن «پوپولیسم ویرانگر» را تهدیدی برای دموکراسی مدرن خواند، پاسخی نداد. او همچنین گفت: «رفتارهای سیاسی‌ای در آمریکا هست که من با آنها موافق نیستم و از آنها تبعیت نمی‌کنم اما آنها را به‌عنوان بخشی از روند زندگی آمریکایی به رسمیت می‌شناسم.»

 

 


تعداد بازدید :  243