شماره ۱۲۸۶ | ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۲ آذر
صفحه را ببند
یک متخصص روانشناسی سلامت با اشاره به ضرورت درمان چندتخصصی:
ارتقای کیفیت زندگی کودکان مبتلا به سرطان با همراهی روانشناسان محقق می‌شود

شهروند|  یک متخصص روانشناسی سلامت می‌گوید که ارتقای کیفیت زندگی کودکان مبتلا به سرطان با همراهی روانشناسان محقق می‌شود.
 فریبا زرانی درباره اهمیت و ضرورت درمان چندتخصصی در بیماری سرطان توضیح بیشتری می‌دهد: «كليد مديريت موفق بیمارهای مزمنی چون سرطان نگاه چندبعدي و مداخلات چندمحوري است. درواقع متخصصان صرفا بر درمان علايم بيماري متمركز نيستند، بلكه عوارضی که خانواده و بیمار تا سال‌ها با آن روبه‌رو هستند را مدیریت می‌کنند؛ عوارض و مشكلاتي كه ابعاد جسمانی، روانشناختی و اجتماعی را دربرمي‌گيرد.»
 او در ادامه با توجه به جنبه‌های مختلف درمان و نیازهای بیماران ادامه می‌دهد: «برای موفقیت در درمان بیماری باید به تمامی ابعاد بیماری توجه کنیم. از این‌رو، به همكاري متخصصان در حوزه‌هاي تخصصي گوناگون ازجمله پزشكان، روانشناسان و مددكاران اجتماعي نيازمنديم.»
 این عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی درباره نقش تخصصی روانشناسی در درمان چندتخصصی هم اضافه می‌کند: «بيمار و خانواده او در مراحل مختلف بيماري از تشخيص تا پيگيري ممكن است با مسائل و مشكلات روانشناختي متعددي چون اضطراب، افسردگي، نااميدي، تجربه هيجانات منفي و.... روبه‌رو شوند كه مي‌تواند كيفيت زندگي آنان را تحت تاثير قرار دهد.» او با بیان آن‌که درمان بیماری سرطان یک فرآیند طولانی‌مدت است، ادامه می‌دهد: «نقش روانشناسان در هر مرحله از تشخیص، درمان، پیگیری یا حتی سوگ، قابل توجه است.»
زرانی می‌گوید: «متخصصان حوزه روانشناسی در هر مرحله از درمان مداخلات معینی دارند که درنهایت هدف از آن سازگاری موثر با بیماری در جهت افزایش شانس بقا و ارتقای کیفیت زندگی فرد و خانواده اوست. بنابراين با
توجه به نرخ قابل توجه ابتلا به سرطان از يك‌سو و همچنين رشد و گسترش درمان‌هاي موفق و شانس بهبود و بقای بيماران از سوي ديگر، بهزيستي رواني و ارتقای کیفیت زندگی کودکان مبتلا به سرطان و خانواده‌هاي آنان اهمیت بسیار زیادی دارد که در نتیجه نقش روانشناسان را در این زمینه پررنگ‌تر می‌کند.»

 


تعداد بازدید :  267