شماره ۱۲۸۶ | ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۲ آذر
صفحه را ببند
سازمان پزشکی قانونی آمار جانباختگان سوانح رانندگی در هفت‌ماه ‌سال‌ جاری را اعلام کرد:
مرگ بیش از 10‌هزار ایرانی در تصادفات
حوادث رانندگی تنها در مهرماه 1400 قربانی گرفت

شهروند|در هفت‌ماهه نخست‌ سال جاری 10‌هزار و 155 نفر از ایرانیان در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند. این خبر را سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرده است. بر اساس آمار منتشرشده از سوی این سازمان از مجموع کل جانباختگان حوادث رانندگی نزدیک به 8‌هزار نفر را مردان و بیش از 2‌هزار نفر را زنان تشکیل می‌دهند؛ به عبارتی روزانه به ‌طور میانگین 47 ایرانی قربانی تصادفات رانندگی می‌شوند. با وجود این در مقایسه با آمار مشابه‌ سال گذشته تعداد کشته‌شدگان تصادفات رانندگی در کشور کاهش 1/1‌درصدی را نشان می‌دهد. همچنین بر اساس تفکیک صورت‌گرفته، به ترتیب استان‌های فارس، تهران و خراسان ‌رضوی در صدر استان‌های پرتلفات رانندگی هستند و در مقابل اما استان‌های ایلام، اردبیل و کهگیلویه و بویر احمد کمترین آمار کشته‌های رانندگی را دارند.
سه استان نخست تلفات جاده‌ای
بنا بر اعلام سازمان پزشکی قانونی از فروردین تا آخر مهر ماه‌ سال گذشته درمجموع 10‌هزار و 263 نفر از شهروندان ایرانی در تصادفات و سوانح رانندگی جانشان را از دست داده‌اند که این آمار در‌ سال ‌جاری به 10‌هزار و 155 نفر کاهش پیدا کرده است. به عبارت دیگر امسال 108نفر از هموطنانمان از مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی جان سالم به در برده‌اند. 7‌هزار و 944 تن مرد و 2‌هزار و 211 تن زن از ابتدای‌ سال جاری تا آخر مهر ماه جانشان را از دست داده‌اند. بر این اساس استان‌های فارس با 933، تهران با 756 و خراسان رضوی با 732 فوتی بیشترین و استان‌های ایلام با 76، اردبیل با 110 و کهگیلویه و بویراحمد با 113 فوتی کمترین آمار تلفات تصادفات را داشته‌اند. همچنین در این مدت 210‌ هزار و 657 نفر از شهروندان ایرانی نیز در حوادث رانندگی مصدوم شدند که در مقایسه با مدت مشابه ‌سال قبل افزایش نیم‌درصدی را نشان می‌دهد. در این بخش هم مردها بیش از زنان دچار مصدومیت و جراحت‌های ناشی از حوادث رانندگی هستند. به‌ طوری که بر اساس اعلام سازمان پزشکی قانونی از کل مصدومان این حوادث 150‌هزار و 852 نفر را مردان و 59‌هزار و 805 تن را زنان تشکیل می‌دهند. سازمان پزشکی قانونی همچنین آماری درخصوص فوتی‌های حوادث رانندگی در مهر ماه‌ سال ‌جاری هم منتشر کرده که بر این اساس یک‌هزار و 464 نفر در تصادفات رانندگی مهر ماه‌ سال‌ جاری جانشان را از دست دادند که در مقایسه با یک‌هزار و467 کشته در مهر ماه ‌سال گذشته این آمار چندان تفاوتی با‌ سال گذشته ندارد. همچنین در هفتمین ماه ‌سال جاری هم 30‌هزار و 862 نفر مصدوم حوادث رانندگی به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند که از این تعداد 8‌هزار و 555 نفر زن و بیش از 22‌هزار و 307نفر مرد بوده‌اند.
هر چند درمجموع آمارهای منتشرشده از سوی پزشکی قانونی روند کاهشی تلفات جاده‌ای را نشان می‌دهد، اما افزایش تعداد مصدومان این حوادث و در مقایسه مدت مشابه ‌سال قبل گویای این مهم است که همچنان آمار تلفات رانندگی در کشور ما بالاست. قربانی‌شدن روزانه 47نفر در حوادث رانندگی رقم قابل‌ تأملی است. آمار سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد ایران رتبه ١٧٧ را در میان حدود ١٩٠ کشور جهان در میزان تلفات رانندگی با ضریب ١,٤ در اختیار دارد. این در حالی است که در دنیا سالانه حدود ۱.۲‌‌میلیون نفر بر اثر سوانح رانندگی کشته می‌شوند که سهم ایران از این رقمی در حدود 5/1‌درصد است. جاده، وسیله  نقلیه و راننده سه مولفه تعیین‌کننده در این حوادث است. هر چند در چند ‌سال گذشته وضع راه‌های کشور و نیز کیفیت خودروها افزایش نسبی نداشته است، اما راننده یا همان فرهنگ رانندگی در بین ایرانیان همتراز با دو عامل دیگر ارتقا پیدا نکرده است. این موضوعی است که بارها در صحبت‌های مسئولان راهنمایی و رانندگی به آن اشاره شده است؛ به عبارت دیگر خطای انسانی با فاصله زیاد نسبت به کیفیت راه‌ها و خودروها عامل اول سوانح بالای رانندگی در جاده‌های ایران است. مسئولان و دست‌اندرکاران این حوزه بارها اعلام کرده‌اند که کاهش سرعت و افزایش دقت رانندگان مهمترین عامل برای کاهش تلفات رانندگی در ایران است؛ زیرا سرعت غیر مجاز و عدم توجه به جلو همچنان در صدر دلایل تصادفات در کشور است. این موضوع در گزارش‌های مختلف اعلام شده است که عامل اول تصادفات در ایران خطای انسانی است و سایر موارد ازجمله کیفیت راه‌ها با اختلاف زیاد در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند.
بر اساس گزارشی که چندی پيش کمیسیون امنیت راه‌های کشور منتشر کرده بیشترین تلفات جاده‌ای در بزرگراه‌ها و آزادراه‌های ایران است و این یعنی این‌که مردم فرهنگ کنترل سرعت را ندارند. بر اساس همین گزارش هم واژگونی در تصادفات جاده‌ای ٦٧‌‌درصد است و واژگونی‌ها در آزادراه‌های عریض و استاندارد اتفاق می‌افتد نه در راه‌های روستایی که همین مسأله نشان می‌دهد عامل خطای انسانی و سرعت بالا تا چه اندازه نقش موثری در تلفات جاده‌ای دارد.


تعداد بازدید :  210