شماره ۴۲۱ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۷ آبان
صفحه را ببند
عوامل موثر در بروز حمله‌های میگرنی

|  دکتر حسین علی قلیچ‌نیا  |   متخصص مغز و اعصاب   |

میگرن یکی از شایع‌ترین علل سردردهای مکرر است و در اغلب مبتلایان به میگرن زمینه ارثی وجود دارد.
درد ناحیه بخش‌هایی از پوست، عضلات، رگ‌های خونی چشم، حفره‌های بینی، التهاب سرخرگ‌های پوست سر و سینوس‌هایی که ناشی از التهاب یا کشش عضلانی است که به درد حساس است، باعث بروز سردرد در فرد می‌شود. علت اصلی میگرن تنگ‌‌ شدن گذرای عروق مغزی است که در مرحله انقباض عروق مغز، علایم چشمی در فرد بروز می‌کند و در مرحله گشاد شدن عروق سردرد ضربان‌دار ایجاد می‌شود. این سردرد ممکن است عوارضی برای فرد در ارتباط با اطرافیان، همکاران و خانواده داشته باشد، چراکه شاید بیمار نتواند با دیگران ارتباط برقرار کند. همچنین ممکن است با بروز سردرد روزها و هفته‌های متوالی بازدهی فرد در مسائل اجتماعی و اقتصادی بسیار کم شود. دوران قاعدگی و بارداری، گرسنگی، کم‌خوابی، خستگی، استرس‌های روحی و همچنین مصرف قرص‌های جلوگیری از بارداری، عواملی هستند که ‌باعث شروع حمله میگرنی می‌شوند. وجود استرس و حتی رفع ناگهانی آن می‌تواند باعث ایجاد حمله میگرن شود. در بیشتر مواقع به دنبال یک استرس یا افسردگی به صورت آگاهانه و گاهی ناآگاهانه سر درد ایجاد می‌شود که شاید مدت‌های متمادی این سر درد ادامه داشته باشد و ممکن است به درمان‌ها پاسخ ندهد که در این شرایط اگر بیمار افسردگی دارد باید ابتدا ریشه افسردگی و سپس سر درد وی را درمان کرد.
سردردهای میگرنی می‌تواند یک زمینه وراثتی یا سابقه فامیلی داشته باشد. بروز میگرن ممکن است به دلیل مشکلاتی در زندگی فرد یا به علت بیماری‌های دیگری باشد که اغلب با خوردن قرص، خوابیدن و استراحت کردن می‌توان جلوی پیشرفت آن را گرفت.
در بسیاری از مبتلایان به میگرن آنچه بیشتر برای فرد مورد توجه قرار می‌گیرد، ترس از وجود تومور مغزی یا ایجاد کوری دایمی است که با معاینه کامل توسط پزشک تا حد زیادی می‌توان باعث آسودگی خاطر فرد مبتلا به میگرن شد.
ورزش‌های سنگین، غذاهای خاص مانند قهوه، شکلات، پنیر مانده، آجیل و مشروبات الکلی و بوهای خاص مانند بوی سیگار یا عطر می‌تواند باعث شروع حمله میگرن شود. در مورد استرس نیز نه فقط وجود استرس، بلکه رفع شدن ناگهانی آن می‌تواند باعث ایجاد حمله میگرن شود. شناسایی عواملی که باعث شروع یا تشدید حمله میگرنی می‌شود در جلوگیری از آن بسیار موثر است. پرهیز از عواملی مانند بی‌خوابی، خستگی و گرسنگی می‌تواند باعث بهبود فرد شود. همچنین انجام ورزش‌های سبک روزانه به‌طور مداوم و پرهیز از ورزش‌های سنگین می‌تواند به کنترل میگرن کمک کند.
استفاده از داروهای مسکن معمولی در کمتر شدن درد کمک‌کننده است. مصرف مسکن معمولی برای مختل نشدن کار روزانه فرد بسیار کمک‌کننده است، اما در مواردی که حملات میگرن به دفعات ایجاد می‌شود لازم است که داروهای خاصی تحت نظر پزشک به‌طور مرتب مصرف شود تا فراوانی حملات میگرنی کاهش یابد.
سردرد در جوامع شهری بسیار شایع است. در جوامع شهری و ماشینی که استرس و دغدغه‌های زندگی در آن زیاد است نسبت به روستاها که توقع مردم از زندگی کمتر است، سردرد بیشتر شایع است.
کم‌کردن زمینه‌های تنشی و داشتن زندگی آرام و ساده در پیشگیری از میگرن بسیار مهم و موثر است. توصیه می‌شود که انسان‌ها سعی کنند زندگی آرام‌تری داشته باشند تا استرس و آسیب کمتری به آنها وارد شود.

 


تعداد بازدید :  204