شماره ۱۲۸۳ | ۱۳۹۶ چهارشنبه ۸ آذر
صفحه را ببند
خجستگی فرهنگی مانع عصبانیت است!

شهرام شهيد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ي طنزنویس [email protected]
 
شیطان می‌گوید آدم بلیت بگیرد برود ینگه‌دنیا دو تا مشت بزند تو دهان آمارگیر موسسه گالوپ؛ یعنی چه که تحقیق کرده و به این نتیجه رسیده «ایرانی‌ها عصبانی‌ترین مردم جهان هستند؟» اصلا دلیلی برای عصبانیت هست؟ ما مردمی هستیم که اگر یکی به ما بگوید باید ببازی بدون هیچ ناراحتی‌ای می‌بازیم؛ اصلا هم خم به ابرومان نمی‌آوریم. وقتی به چنین درجه‌ای از عرفان رسیده‌ایم که نفس اماره را می‌کشیم و به حرف مربی گوش می‌دهیم و خیلی شیک و مجلسی مسابقه را می‌بازیم، آن وقت از ما بر می‌آید این‌قدر عصبانی باشیم؟ اتفاقا آنها که مسابقه برایشان مهم است و خودشان را به در و دیوار می‌زنند که برنده باشند، عصبانی هستند. لطفا بیایید روی خط شهرونگ و نظرتان را به ما بگویید. اولین تماس را وصل کنید لطفا:
- بنده احمدآبادی هستم. راستش صبح یک لحظه داشتم عصبانی می‌شدم اما به واسطه محسنات شبکه‌های مجازی تا ماشین قدیمی دکتر مصدق را دیدم که زیر باد و باران درب و داغان شده و چیزی نمانده که به ماشین مشدی ممدلی تبدیل شود، یکهو گل از گلم شکفت. خیلی خوشحال شدم. تازه دوستان برای من عکس آدامس فرگوسن در موزه بریتانیا را می‌فرستند و می‌گویند چرا خودروی مصدق در موزه نیست. چرا باشد؟ آنها که نمی‌توانند از یک آدامس دل بکنند با از دست‌دادن چیزی عصبانی می‌شوند. ما همین دیروز خانه نائل را در اصفهان از دست دادیم. بولدوزرها از روی این خانه تاریخی دوره صفویه رد شدند و ما کک‌مان نگزید. اصلا عین خیال‌مان نبود. اصلا هپی‌تر از ما مگه میشه؟ مگه داریم؟
- رویا هستم. مهندس. این خبر را که خوندم خیلی بهم برخورد. تازه داشتم به خبر پیگیری مسأله ورود زنان به ورزشگاه‌ها می‌خندیدم که یهو دیدم گالوپ این را نوشته. شما تلفن گالوپ را نداری از خجالتش در بیام؟
- صمد. سی ساله. بنده زنگ زدم خدمتتان فقط بگویم اگر نشانی صفحه اینستاگرام موسسه گالوپ را دارید، بدهید به ما برویم زیر پست‌هایشان شادی‌هایمان را با ایشان تقسیم کنیم. چند روز میشه درست حسابی فحش ندادیم، تخلیه نشدیم، داریم کم‌کم عصبانی میشیم. به نظرم موسسات تحقیقاتی باید بعد از هجوم ما به صفحات مجازی سلبریتی‌ها آمارگیری کنند. به شما قول می‌دهم هر کس که فحش میده از آمار عصبانی‌ها کم میشه.
- ببخشید من فقط زنگ زدم یک فعل را برای شما صرف کنم. بردم، بردی، برد. بردیم، بردند. گفتند بباز!
- بنده دکترای روانپزشکی دارم از دانشگاه پنسیلوانیا شاخه رباط‌کریم. خدمتتان عارضم که اتفاقا ما برخلاف ادعای گالوپ خیلی هم ملت شاد و فارغی هستیم. نمونه‌اش هم گروه‌ها و کانال‌های تلگرامی ما است. شما فرض کن وقتی زلزله می‌آید قبل از رسیدن اولین گروه امداد به منطقه جوک‌هایی که مردم در مورد زلزله می‌سازند به منطقه می‌رسد. این اسمش عصبانیت است؟ گالوپی‌ها دیوانه‌اند. احمقند... چرا صدای منو می‌بندی تازه می‌خوام چهارتا فحش رکیک بدم.
- الو. توصیه می‌کنم تا یادتان افتاد حق شهروندی‌تان پایمال شده، تا رفتید دارو بخرید دیدید 50درصد گران شده، تا به شما گفتند از محل کارتان اخراج شده‌اید نگرانی به دلتان راه ندهید. اولین گربه‌ای که از کنارتان رد شد، آزارش بدهید و با صدای بلند صدا کنید مجید! می‌بینید آزار حیوانات چقدر هیجان‌انگیز است؟ یادتان نرفت صاحبخانه جوابتان کرده؟ عصبانیتتان کم نشد؟ بله. دق و دلی‌تان را سر حیوانات در بیاورید. ما مردم شادی هستیم و این کار خجستگی فرهنگی ما را زیاد می‌کند!

 


تعداد بازدید :  898