شماره ۱۲۸۱ | ۱۳۹۶ يکشنبه ۵ آذر
صفحه را ببند
گفت‌وگوی «شهروند» با سرپرست دفتر بیمه‌های سلامت وزارت رفاه، درباره حذف پوشش بیمه‌ای یکی از داروهای پوکی استخوان
دارو اثربخش نبود، حذف شد
رئیس انجمن روماتولوژی ایران: داروی 60‌هزار تومانی، 600‌هزار تومان شد با قطع بیمه این دارو، درمان 7‌هزار بیمار مبتلا به پوکی استخوان متوقف شد سرپرست دفتر بیمه‌های سلامت وزارت رفاه : وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو اثربخشی دارو نسبت به هزینه بالای آن را تأیید نکردند

زهرا جعفرزاده- شهروند| داروی حیاتی بیماران پوکی استخوان از لیست بیمه‌ها حذف شد. این خبری بود که دیروز از سوی رئیس انجمن روماتولوژی ایران اعلام شد؛ دارویی که بیش از دو‌سال تحت پوشش بیمه بود و به یک‌باره از لیست داروهای بیمه‌شده خارج و قیمتش از 60‌هزار تومان به 600‌هزار تومان رسید. حالا براساس آنچه احمدرضا جمشیدی به ایلنا گفته، خارج‌شدن داروی «تری پاراتاید» از لیست بیمه، منجر به قطع درمان هفت‌هزار بیمار شده است. به گفته او، این دارو یکی از مهمترین داروهای بیماران پوکی استخوان است، چراکه تنها دارویی است که وقتی بیمار دچار شکستگی استخوان یا مهره می‌شود، می‌تواند منجر به ترمیم استخوان شود؛ دارویی که تولید داخلی است و برای تولیدش از تکنولوژی بالایی استفاده می‌شود. طول دوره درمان این دارو 18 تا 24ماه است و حالا بیمارانی که 6ماه از مصرفشان گذشته، بلاتکلیف مانده‌اند. جمشیدی می‌گوید که تهیه این دارو برای بیماران گران است، با این حال سازمان‌های بیمه‌گر می‌گویند که مسئولیتی در برابر بیمارانی که پوکی استخوان شدید دارند، ندارند. حالا 45روز است که بیمه این دارو قطع شده و بیماران را نگران کرده. کاظم میکائیلی، سرپرست دفتر بیمه‌های سلامت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. او در گفت‌وگو با «شهروند» درباره دلایل حذف داروی تری‌پاراتاید، به‌عنوان یکی از داروهای بیماران مبتلا به پوکی استخوان توضیح می‌دهد. او می‌گوید که این دارو اثربخشی چندانی نداشته، به همین دلیل از لیست بیمه حذف شده است.
 چه شد که این دارو از لیست پوشش بیمه‌ای خارج شد؟
سال 93 بود که این دارو تحت پوشش بیمه قرار گرفت. براساس مصوبه هیأت‌وزیران در ‌سال 93، این دارو به صورت مشروط بیمه شد، یعنی مشروط به انجام مطالعه هزینه اثربخشی. بنابراین باید مطالعه می‌شد که اثربخشی این دارو نسبت به قیمت آن به چه میزان است. این مطالعه از سوی وزارت بهداشت انجام شد و مشخص شد که این دارو اثربخشی چندانی نداشته است.
 چه زمانی نتیجه این مطالعه به دست آمد؟
حدود اسفندماه ‌سال گذشته بود.
 و به همین مطالعه برای حذف آن از لیست پوشش بیمه‌ای استناد شد؟
خیر. بعد از اعلام وزارت بهداشت، ما موضوع را با سازمان غذا و دارو مطرح کردیم و آنها هم نظر قبلی را تأیید کردند. نتیجه این بود که این دارو با این‌که قیمت بالایی دارد اما اثر چندانی در بهبودی بیمار ندارد. به همین دلیل بود که درنهایت تصمیم گرفته شد پوشش بیمه‌ای آن قطع شود؛ چراکه از همان ابتدا این دارو مشروط به اثربخشی تصویب شد. البته معمولا مطالعه هزینه اثربخشی قبل از پوشش بیمه‌ای انجام می‌شود اما آن زمان اعلام شد که اول بیمه شود و بعد اثربخشی آن بررسی شود.
 گفته می‌شود از حدود 45روز پیش،این دارو دیگر تحت پوشش بیمه نیست.
بله، درست است، بعد از این‌که نتیجه مطالعه‌ها به دست آمد، مصوبه به سازمان‌های بیمه‌گر اعلام شد و آنها پوشش بیمه‌ای آن را قطع کردند.
 این دارو به چه مدت بیمه بود؟
حدود 2‌سال و 6 ماه.
 اما حالا که این دارو از پوشش بیمه‌ای خارج شده، قیمت آن برای بیمار خیلی بالاست و منجر می‌شود تا کسانی که مصرف این دارو را برای تکمیل دوره درمانی‌اش شروع کرده‌اند، برای تهیه آن با مشکل مواجه شوند. گفته می‌شود قیمت این دارو با بیمه 60‌هزار تومان است و حالا بدون بیمه به 600‌هزار تومان رسیده است.
بله، قیمت اصلی این دارو 600‌هزار تومان است، یعنی در قیمت آن افزایشی ایجاد نشده، قبلا 90‌درصد این دارو، تحت پوشش بیمه بود و الان صددرصد آن را بیمار باید پرداخت کند.
 این قیمت برای داروی تولید داخلی بالا نیست؟
به‌ هرحال قیمت‌گذاری این دارو به پیشنهاد شرکت تولید‌کننده و کمیسیون قیمت‌گذاری سازمان غذا و دارو بوده است.
 حالا این دارو تا چه زمانی از پوشش بیمه‌ای خارج است؟
تا زمانی که شرکت تولید‌کننده دارو، شرایطش را تغییر دهد و دارو را با قیمت پایین‌تری تولید کند.
 کدام شرکت تولید‌کننده این داروست؟
شرکت سیناژن.
 رئیس انجمن روماتولوژی اخیرا اعلام کرده که این دارو برای بیماران مبتلا به پوکی استخوان حیاتی است و روند درمان این بیماران مختل شده است.
داروهای پوکی استخوان تحت پوشش بیمه است. به‌طورکلی پوکی استخوان سه خط درمان دارد. یکی آلندرونات و ریزدرونات است که خط اول درمان به شمار می‌رود. داروهای خط دوم هم زولدرونیک اسید و دنوزوماب است و خط سوم، داروی تری‌پاراتاید است. همه اینها تحت پوشش بیمه بودند و تنها خط سوم درمان اکنون دیگر بیمه نیست. دلیل آن هم همان مطالعه‌ای بود که انجام شد و نشان داد که این دارو خیلی تأثیری در روند درمان بیماران ندارد.
 داروی تری پاراتاید، دقیقا چه کاربردی برای بیمار دارد؟
ببینید به‌طورکلی، افراد معمولی زمانی که دچار شکستگی استخوان می‌شوند، عضو شکسته، آتل‌بندی می‌شود و پس از آن استخوان‌سازی به خودی خود انجام می‌شود. برای افرادی که دچار پوکی استخوان می‌شوند، برای این‌که استخوانشان زودتر جوش بخورد، از داروی کمکی استفاده می‌شود که همین داروی تری‌پاراتاید است. اگر این دارو مصرف نشود، استخوان‌سازی دیرتر انجام می‌شود. مطالعه‌ای که انجام شد، نشان داد که این دارو تأثیر آنچنانی در استخوان‌سازی ندارد. یعنی اگر بیمار این دارو را مصرف نکند، ممکن است کمی دیرتر استخوان‌سازی انجام شود و روندش را سریع‌تر نمی‌کند.
 الان تکلیف بیمارانی که درمانشان را با این دارو شروع کرده‌اند، چیست؟
به‌ هرحال بیمار تقصیری ندارد. از ابتدا باید هزینه اثربخشی دارو سنجیده می‌شد و بعد از آن تحت پوشش بیمه قرار می‌گرفت تا بیمار دچار مشکل نشود. برای این بیماران هم‌فکری شده است. پیشنهاد شده است تا شرکت تولیدکننده با قیمت پایین‌تری این دارو را تولید کند. البته هنوز این اتفاق نیفتاده و منوط به تصمیم شرکت تولید‌کننده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که شرکت تولید‌کننده شاید بتواند این دارو را با 380‌هزار تومان هم تولید کند.
 حالا همین داروی 600‌هزار تومانی برای چه مدت زمانی می‌تواند مصرف شود؟
برای یک‌ماه. این دارو تزریقی است و در یک‌ماه به بیمار تزریق می‌شود.
 گفته می‌شود یکی از دلایلی که این دارو از لیست پوشش بیمه‌ای خارج شد، محدودیت بودجه‌ای سازمان‌های بیمه‌گر است.
خیر. این‌طور نیست. این دارو ‌سال 93 تصویب شد. ما الان داروهای پرهزینه‌تر دیگری داریم که تحت پوشش بیمه است.
 به‌طورکلی چه داروهایی به صورت مشروط بیمه می‌شوند؟
همه داروهای جدید مشروط هستند، برخی از داروها هم برای گروه‌های خاصی بیمه می‌شوند یا مثلا متخصصان معدودی می‌توانند آن داروها را تجویز کنند. این روند در همه کشورها انجام می‌شود.
 چرا قبل از بیمه‌شدن، هزینه اثربخشی داروی تری‌پاراتاید، مورد مطالعه قرار نگرفت؟
آن زمان می‌خواستند که دارو زودتر به دست بیمار برسد.


تعداد بازدید :  542