شماره ۱۲۷۵ | ۱۳۹۶ شنبه ۲۷ آبان
صفحه را ببند
«شهروند» از حضور تیم‌های حمایت روانی پس از بلایا در مناطق زلزله‌زده گزارش می‌دهد
لبخند در ویرانه
رئیس سازمان جوانان: ستاد حمایت‌های روانی هلال در 8 منطقه زلزله‌زده تشکیل شده است

ابوالفضل امینی‌هرندی| تقویم‌ها شامگاه یکشنبه، ۲۱ آبان ‌ماه را خبر دادند که زمین در مدت ۲۰ثانیه به خود لرزید و دستگاه‌های زلزله‌نگار،‌ زلزله‌ای به بزرگی ۷.۳ ریشتر در ژرفای ۱۱ کیلومتری مرز ایران و عراق یعنی غرب کشور را ثبت کردند و مردمان استوار استان کرمانشاه متأثر از نامهربانی زمین در میان تلی از خاک و آوار قرار گرفتند؛ اما مثل همیشه خون غیرت در رگ و جان ملت شریف ایران در قالب سازمان‌های خدمت‌رسان و نیروهای مردمی جوشید تا همگی بسیج شوند و به یاری زلزله‌زدگان بشتابند. تیم‌های ارزیاب جمعیت هلال‌احمر در همان لحظات ابتدایی وارد صحنه شدند تا پل ورود دیگر تیم‌های امدادی شوند و پس از ورود سگ‌های زنده‌یاب و امدادگران پرتوان سازمان امداد‌و‌نجات جمعیت هلال‌احمر‌ افراد از زیر آوار رهایی یافته و با برپایی چادرهای امدادی شرایط اسکان برای بازماندگان فراهم شود.
«سحر» از روز اول آماده بود
حال فرصت به آن رسیده که دیگر اعضای خانواده بزرگ جمعیت هلال‌احمر و از سازمان جوانان آن،‌ در قالب تیم‌های سحر (سازماندهی حمایت‌های روانی - اجتماعی) که از روز اول آماده‌باش بودند،‌ وارد صحنه شوند و برای زمانی حتی کوتاه،‌ شادی را میهمان قلوب پاک کودکان کنند و از دغدغه ذهنی خانواده نیز بکاهند. تیم‌های سحر از استان‌های اصفهان،‌ کردستان،‌ همدان،‌ خراسان‌شمالی و کرمانشاه وارد منطقه زلزله‌زده شدند تا با تمام توان در خدمت مردمان این سرزمین همیشه استوار باشند. اعضای جوانی که شرایط حضور در منطقه را ندارند، نیز در پشت صحنه مشغول بسته‌بندی و جمع‌آوری کمک‌های مردمی هستند تا اقلام مورد نیاز را که حاصل اعتماد ملت شریف ایران به جمعیت هلال‌احمر است،‌ تهیه و به منطقه ارسال کنند.
تنهایتان نمی‌گذاریم
چادرهای آبی‌رنگ سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر در منطقه برپا شده و میزبان کودکان دریادل آن است تا با کشیدن نقاشی،‌ عروسک بازی،‌ شعرخوانی و... دور شوند از جو غم‌زده خانه‌های ویرانشان و کودکی کنند در جمع دوستانشان. جوانان باانگیزه جمعیت هلال‌احمر با تمام توان پای در عرصه خدمت به همنوع گذارده‌اند تا به خواهران و برادرانشان در قصرشیرین،‌ سرپل ذهاب و... بگویند تا آخر در کنارتان ایستاده‌ایم و تنهایتان نمی‌گذاریم. چه اجر و مزدی برای این جوانان بالاتر از لبخند رضایت کودکان است؟! جوانان هلال‌احمری را همین بس که وقتی از کودک زلزله‌زده مستقر در چادر و پس از همخوانی سرود «ای ایران» پرسیدم امروزتان چطور بود؟! غرق در شادی گفت: «امروز بهترین روز دنیا بود.» سردشدن هوا و احتمال بارندگی در روزهای آتی و نیاز افراد متأثر از زلزله به لباس گرم،‌ وسایل گرمایشی و این قبیل اجناس،‌ عاملی است تا مردمان مهربان سراسر کشور نیز همچون همیشه،‌ اعضای یک پیکر شوند تا آلام دیگر عضوها را بکاهند و با اهدای کمک‌های غیرنقدی خود به جمعیت هلال‌احمر و یا واریز کمک‌های نقدی خود به شماره حساب ۹۹۹۹۹ جمعیت هلال‌احمر،‌ یاریگر همنوعان خود باشند و همگی مرهمی باشیم بر رنج‌های مردم زلزله‌زده کرمانشاه.
زلزله‌زدگان؛ نیازمند حمایت روانی‌- اجتماعی
رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر از تشکیل ستاد حمایت‌های روانی هلال‌احمر (سحر) در 8 منطقه زلزله‌زده غرب کرمانشاه خبر داد. مسعود حبیبی با بیان این مطلب افزود: این اقدام به منظور حمایت روانی از افراد آسیب‌دیده ناشی از بحران زلزله به‌ویژه کودکان،‌ زنان و سالمندان  انجام شده است. وی ادامه داد: کارشناسان خبره و آموزش‌دیده این ستادها با سرکشی به چادرهای امدادی هفت شهرستان مد نظر و ابراز همدردی با مصیبت‌دیدگان،‌ کودکان،‌ سالمندان و زنان آسیب‌دیده را شناسایی و روان‌درمانی می‌کنند. رئیس سازمان جوانان هلال‌احمر اضافه کرد: یکی از اقدامات مهم این ستادها انجام مشاوره‌های تخصصی و کارشناسی با کودکان آسیب‌دیده و متأثر از زلزله اخیر کرمانشاه است. کارشناسان این ستادها بین کودکان آسیب‌دیده وسایل نقاشی و اسباب‌بازی توزیع و برای شادی آنان بازی‌های گروهی برگزار می‌کنند. وی در ادامه اظهار کرد كه زلزله‌زدگان برای سازگاری با شرایط بحران نیازمند حمایت‌های روانی و‌اجتماعی هستند. رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر تصریح کرد: افراد مصیبت‌دیده برای سازگاری با شرایط بحران و از سرگرفتن فعالیت‌های عادی خود نیازمند حمایت‌های روانی - اجتماعی هستند. حبیبی تأکید کرد: در صورت حل‌نشدن بحران به‌ طور کامل ممکن است اثرات روانی و عاطفی جبران‌ناپذیری بر ساختار شخصیتی افراد وارد آید. او شوک،‌ بهت،‌ گیجی،‌ انکار،‌ ناامیدی و افسردگی را ازجمله مراحل روانشناختی که بعد از حوادث ناگهانی به‌ویژه زلزله در بازماندگان به‌وجود می‌آید،‌ عنوان کرد.
ارایه خدمات روانشناختی چهار مرحله دارد
حبیبی با اشاره به این‌که گروه‌های خدمات ویژه روانشناختی به صورت سیار به مناطق آسیب‌دیده از زلزله اخیر غرب کشور اعزام می‌شوند،‌ گفت: این افراد برای پیشگیری از مشکلات روانشناختی ازجمله افسردگی،‌ اضطراب و واکنش‌های سوگ به یاری مصیبت‌دیدگان می‌شتابند. وی ارایه خدمات روانشناختی را شامل چهار مرحله دانست و گفت: در مرحله اول که بازگویی روانشناختی است شامل لحظه شروع تا زمان حال حاضر است. حبیبی افزود: در مرحله بعد باید به فرد کمک کرد تا هیجانات و عواطف خود را برون‌ریزی کرده و سعی شود در این مرحله عادی‌سازی صورت گیرد. در این مرحله باید به فرد تفهیم شود که علایم نشان‌دهنده نشانه‌های روانی‌شدن و غیرطبیعی بودن نیست و این واکنش کاملا طبیعی است. وی مرحله سوم را شامل مواجهه تدریجی با آنچه که از آن وحشت دارند،‌ اعلام کرد و گفت: در مرحله سوم فرد سعی می‌کند از رفتن به برخی مکان‌ها و یا فکر‌کردن به بعضی از چیزهایی که از دست داده، اجتناب کند که می‌بایست با حساسیت‌زدایی تدریجی این مشکلات از میان برداشته شود. حبیبی یادآور شد: جلسات گروهی برای افرادی که عزیزان خود را از دست داده و دچار واکنش‌های ناامیدی و سوگ شده‌اند،‌ موثر است. این مقام مسئول در جمعیت هلال‌احمر اظهار کرد: درنهایت شرکت در تمامی مراحل سوگ و انجام مراحلی چون بازی‌های گروهی برای کودکان به وسیله روانشناسان به‌گونه‌ای که بتوانند مراحل سوگ مربوط به عزیزان از دست رفته را بگذرانند، می‌تواند فرد را به حالت طبیعی بازگرداند.

 


تعداد بازدید :  489