شماره ۴۲۰ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱۵ آبان
صفحه را ببند
د‌یار

ثبت 5 آیین عزاداری محرم زنجان در فهرست آثار معنوی
مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان از ثبت پنج آیین عزاداری محرم در فهرست آثار معنوی خبرداد.
یحیی رحمتی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: 12 اثر از آثار میراث‌فرهنگی ناملموس ثبت‌شده در کشور مربوط به استان زنجان است که پنج مورد مربوط به حوزه عزاداری و آیین‌های محرم است.
وی افزود: مراسم دسته عزاداری حسینیه اعظم، تعزیه زنجان، مراسم عزاداری سوم امام‌حسین(ع)، رجزخوانی هیأت عزاداری فیضیه زنجان و مراسم دسته عزاداری زینبیه آثار ثبت‌شده معنوی در حوزه آیین‎های محرم هستند.
وی خاطرنشان کرد: مراسم دسته عزاداری حسینیه و زینبیه زنجان به دلیل یک‌دستی مردم و جدای از علم و کتل، نوحه‎های خاص، پیوستن خودجوش مردم به این مراسم، نذورات و اعتقادات مرم برای حاجت گرفتن خاص هستند. وی اظهارکرد: مراسم عزاداری حسینیه زنجان از اولین‎های ثبت‌شده در کشور در میراث ناملموس است و بعد از منا بزرگترین قربانگاه جهان اسلام است. رحمتی تصریح‌کرد: مراسم حسینیه در 15 دی‌ماه‌ سال 87 به شماره 10 در میراث ناملموس ثبت شد و مراسم عزاداری زینبیه اعظم در 20 شهریورماه ‌سال 91 به شماره 722 در آثار میراث ناملموس ثبت شد.

شکاف دیجیتالی در روستاهای مازندران کاهش یافت
دبیر کارگروه توسعه دولت الکترونیک مازندران به کاهش شکاف دیجیتالی در روستاهای کشور در‌سال جاری اشاره کرد و اذعان داشت: مازندران نخستین استانی است که شعار کاهش شکاف دیجیتالی را در روستاها آغاز کرده و درحال حاضر ۲۵۱ روستای این استان دارای اینترنت پرسرعت هستند. به‌گزارش مهر، یدالله طهماسبی در جلسه کارگروه توسعه دولت الکترونیک با بیان این‌که مازندران با دارا بودن ۸۵‌درصد ضریب نفوذ اینترنت رتبه نخست را در کشور به خود اختصاص داده است، اظهار داشت: این آمار با توجه به ضریب کشوری ۴۴/۴۹‌درصد نشان‌دهنده پتانسیل بالای استان برای توسعه دولت الکترونیک است.
دبیر کارگروه توسعه دولت الکترونیک بیان کرد: دولت الکترونیک نیاز به مکان خاص ندارد و در تمام ساعات شبانه‌روز آماده ارایه خدمات است و مردم می‌توانند به آسانی از خدمات دولتی استفاده کنند. طهماسب‌پور خاطرنشان کرد: ۹۰‌درصد روستاهای مازندران زیرپوشش تلفن همراه و ۷۷‌درصد زیر پوشش اینترنت پرسرعت هستند که این امر موجب کسب رتبه نخست در کشور شده است. طهماسبی تصریح کرد: در نظر داریم تا پایان‌ سال‌جاری و ابتدای ‌سال آینده روستاهایی مجهز به سیستم وای‌فای کنیم. این مسئول با اشاره به ۳۲۰‌هزار جمعیت و ۱۱۶ روستا که به غیر دو روستا دارای پوشش تلفن همراه هستند، گفت: این شهرستان با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود آمادگی اجرایی کردن دولت الکترونیک را دارد. طهماسبی هدف از اجرای دولت الکترونیک را افزایش سرعت، دقت و کاهش خطا عنوان کرد.

یک هفته تا زنده شدن مزارع شرق اصفهان
نماینده کشاورزان و حق‌آبه‌داران بخش جلگه اصفهان با اشاره به تعویق چند روزه زمان بازگشایی آب زنده‌رود، گفت: آب موردنیاز کشت غله شرق اصفهان در 17 آبان‌ماه به انتهای مزارع شرق اصفهان در آخرین قسمت‌های مسیر این رودخانه می‌رسد. فتح‌الله دهقانی در گفت‌وگو با ایسنا با اعلام این خبر اظهار کرد:   قرار بر این بود که آب زنده‌رود برای کشت پاییزه شرق اصفهان در 10 آبان‌ماه از سد رودخانه باز شود، اما با توجه به اهمیت عزاداری‌های ماه محرم، نظام صنفی کشاورزی پیشنهاد تعویق بازشدن آب را داد، چراکه خوشحالی مردم در حین جریان آب با شئونات این دهه همخوانی ندارد.
وی با بیان این‌که در مرحله اول بازگشایی، حدود 150‌میلیون مترمکعب برای غله‌کاری شرق در نظر گرفته شده است، افزود:   طبق توافقات انجام‌شده آب رودخانه در 16 آبان‌ماه به سد آبشار در ابتدای مسیر شرق اصفهان می‌رسد که 35 مترمکعب در ثانیه برای دو بخش مرکزی و رودشت در نظر گرفته شده است.
نماینده کشاورزان و حق آبه‌داران بخش جلگه اصفهان خاطرنشان کرد: آب زاینده‌رود در مسیر خود تقریباً در 17 آبان‌ماه به انتهای منطقه رودشت یعنی مزارع بخش بن‌رود به مرکزیت شهر ورزنه می‌رسد و از زمان بازشدن آب از محل خروجی سد تا انتهای مرزاع شرق حدود 4 روز طول می‌کشد. دهقانی با اشاره به خوشحالی بی‌حد کشاورزان محروم شرق از این بازگشایی آب، تاکید کرد: مرحله دوم بازگشایی زاینده‌رود برای ادامه آبیاری‌ها به اواخر اسفند تا خردادماه ‌سال آینده موکول می‌شود که 250‌میلیون مترمکعب آب برای این مرحله در نظر گرفته شده است. وی با بیان این‌که بخش جلگه دارای 25‌هزار هکتار زمین زراعی و 3 سهم از 33 سهم تقسیمات طوماری زنده‌رود را به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: درحال حاضر با این مقدار آب فقط 8‌هزار هکتار زمین‌های کشاورزان این بخش زیر کشت غله می‌رود.


تعداد بازدید :  420