شماره ۳۴۱ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۶ مرداد
صفحه را ببند
در نشست «ترانه‌هاي محلي»:
انتقاد از شيوه قيمت‌گذاري بليت تئاتر

نشست خبری نمایش «ترانه‌های محلی» به نویسندگی و کارگردانی محمد رحمانیان یکشنبه 5 مردادماه در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد که طی آن مهتاب نصیر‌پور که به‌زودی با بازی در نمایش «ترانه‌های محلی» روی صحنه می‌رود، با انتقاد از شیوه قیمت‌گذاری بلیت تئاتر گفت: به‌عنوان بازیگری که سال‌هاست کار می‌کنم و امروز که به پختگی رسیده‌ام این سوال برایم مطرح می‌شود چه چیزی ارزش یک کار هنری را تعیین می‌کند؟
نصیر‌پور اضافه کرد: این مصوبات و همین‌طور شرایط اقتصادی فعلی و هزینه‌های بالای تولید یک نمایش به ناچار کارگردان‌ها را به سمت آثار کم ‌پرسوناژ یا همکاری با بازیگران جوان سوق می‌دهد و در این شرایط معلوم نیست تکلیف نمایشی مانند «ترانه‌های محلی»، که با حضور گروه حرفه‌ای بازیگران و نوازندگان اجرا می‌شود چه خواهد شد.
اين بازیگر تئاتر و تلويزيون اضافه كرد: مدیران بسیار اصرار دارند تا تئاتر خصوصی شود. اما‌ ای کاش این اندازه در قید و بند چنین مصوباتی نباشند. زیرا می‌توان از طریق فروش آثار، مشکلات فنی سالن‌های نمایشی را حل کرد اما درحال حاضر خود این مصوبه دلیلی می‌شود برای وابسته ماندن تئاتر به دولت.
در ادامه این توضیحات، محمد رحمانیان نویسنده و کارگردان نمایش «ترانه‌های محلی» نیز که پیش از این سابقه همکاری با پرویز پرستویی را در نمایش «فنز» داشته است‌، با مقایسه دستمزد این بازیگر در تئاتر و سینما یادآور شد: ‌سال 84 دستمزد ماهانه پرستویی در سینما 15‌میلیون تومان بود.  ایشان 9 ماه درگیر نمایش «فنز» بود و مجموعه دستمزدی که گرفت، شش‌میلیون و 500‌هزار تومان بود.  یک بازیگر تا کجا باید عاشق باشد که بتواند در تئاتر دوام  بیاورد؟!
این هنرمند تئاتر با ارایه توضیحاتی درباره این اثر نمایشی متذکر شد:  نمایش ما درباره یک آهنگساز ایرانی مقیم نیویورک است که پس از 20‌سال به ایران بر می‌گردد تا روی پروژه دکترایش که کارکردن بر موسیقی 9 فیلم ایرانی‌ است‌، کار کند. در این نمایش، از موتیف‌های موسیقی محلی استفاده می‌کنیم و همچون دو نمایش قبلی‌ام، موسیقی نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای دارد.
رحمانیان در پاسخ به این پرسش که در نمایش‌های اخیرش بیشتر به موسیقی پرداخته و از تئاتر اجتماعی فاصله گرفته است‌، توضیح داد: هرچند به روز بودن و التهابات جامعه را به صدای بلند گفتن‌، یکی از راه‌های اجرای نمایش است اما اخیرا مسائل را پوشیده‌تر مطرح می‌کنم و بیشتر از نشانه‌ها بهره می‌برم.  اما همچنان معتقدم در نمایش «ترانه‌های محلی» صدایم به اندازه نمایش «روز حسین» بلند است.  با این حال فریاد زدن تنها راه حل نیست.
نمایش «ترانه‌های محلی» نوشته و کار محمد رحمانیان از روز 7 مرداد ماه رأس ساعت 19 در تالار اصلی تئاتر شهر به صحنه می‌رود.


تعداد بازدید :  159