شماره ۱۲۶۹ | ۱۳۹۶ شنبه ۲۰ آبان
صفحه را ببند
«شهروند» از خدمت‌رسانی هلال ایران در اربعین حسینی(ع) گزارش می‌دهد
داوطلبان؛ پرچمداران میدان عشق

شهروند| اربعین امسال بیشتر از هر زمان دیگری حضور فعال هلال‌احمر به چشم همه آمد. درمانگاه‌ها با تمام توان به زائران خدمات مختلفی را ارایه می‌دادند و مسئولان و داوطلبان این جمعیت در لحظه‌لحظه این مراسم پرشکوه هرساله حضور داشتند. این مراسم به اتمام رسیده است و زائران درحال برگشت به ایران هستند و خدمات جمعیت هلال‌احمر اما هنوز هم ادامه دارد. براساس آخرین آمار اعلام‌شده به بیش از 58‌هزار تن از هموطنان در مرزهای منتهی به کشور عراق امدادرسانی شده است. رئیس سازمان امدادونجات در رابطه با جزییات ارایه خدمات امدادی از اول تا 18 آبان‌ماه‌ سال‌جاری با اشاره به امدادرسانی به 57هزار و 944 تن از هموطنان در مناطق مرزی گفت: از ابتدای آبان‌ماه تا روز هجدهم به 20‌هزار و 343 تن از هموطنان خدمات درمان سرپایی ارایه و همچنین به 57‌هزار و 944 تن از هموطنان در سراسر کشور خدمات امدادی ارایه شده است. سلیمی درباره ارایه خدمات‌درمانی به زائران مراسم اربعین حسینی افزود: 20‌هزار و 343 تن از هموطنان از خدمات درمان سرپایی برخوردار شدند؛ به‌علاوه 190 تن از مصدومان در سوانح و حوادث نیز از سوی عوامل امدادی هلال‌احمر برای انجام ادامه روند درمانی به مراکزدرمانی منتقل شدند. همچنین 14‌هزار و 504 تن از هموطنان با مراجعه به پایگاه‌های هلال‌احمر از خدمات پزشکی تست قندخون و فشارخون بهره‌مند شدند؛ به‌علاوه خدمات اسکان اضطراری هم به 22‌هزار و 907 تن از هموطنان ارایه شد. وی درباره گزارش پوشش امدادی حوادث ترافیکی مربوط به ایام اربعین از 10 تا 18 آبان‌ماه در سراسر کشور تأکید کرد: طی این مدت 34 مورد ماموریت امدادی صورت گرفته است و در مجموع 175 تن در حوادث و سوانح آسیب دیده‌اند که 54نفر از آنها توسط نیروهای هلال‌احمر به مراکزدرمانی منتقل و 5 تن نیز به صورت سرپایی مداوا شدند.
ادامه خدمت‌رسانی به زوار در شهرهای عراق تا فردا
ارایه خدمات هلال‌احمر به زوار تا پس از اربعین ادامه دارد؛ دکتر سیدعلی مرعشی رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر با بیان این مطلب گفت: به مرور و با کاهش شمار زائران، تعداد درمانگاه‌ها نیز کاهش خواهد یافت و تیم‌های درمانی به مرور به کشور بازمی‌گردند. از ظهر روز اربعین در عراق درمانگاه‌های بین‌راهی هلال‌احمر جمع‌آوری شد و درمانگاه‌های موقت سامراء و کاظمین و درمانگاه موقت هلال‌احمر در هتل ملاک، یکشنبه جمع‌آوری شد. وی ادامه داد: همچنین بخش درمانی هلال‌احمر در بیمارستان الحسین(ع) و السفیر نیز روز یکشنبه به کار خود پایان خواهد داد و چادر درمانی هلال‌احمر در جمهوری و چادر عتبه در باب قبله امام حسین (ع)، امروز جمع می‌شود. دکتر مرعشی با اشاره به این‌که درمانگاه‌های دایمی هلال‌احمر در عراق به قوت فعال خواهند ماند، گفت: با توجه به پیش‌بینی‌ماندن برخی از زائران در عراق مقرر شده است تا در درمانگاه هتل نجم با تعداد پزشک بیشتری ارایه خدمت شود و لذا گروه درمانی جدید از یکشنبه به عراق می‌آیند و تیم دوهفته‌ای تا پایان ماه صفر خدمات لازم را به زائران ارایه می‌دهند. وی با توصیه به زائران مبنی بر این‌که برای خروج از کربلا عجله‌ای نداشته باشند، تأکید کرد: شمار زیادی از زائران در 15روز اخیر وارد کربلا شده‌اند و اگر این تعداد یک‌باره قصد خروج داشته باشند؛ قطعا با مشکلات بسیاری مواجه خواهند شد؛ لذا توصیه اکید این است که زوار با حفظ آرامش و به مرور به کشور بازگردند. به گفته رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر تعداد مراجعات به درمانگاه‌های ۳۱گانه هلال‌احمر در کشور عراق به‌طور متوسط ۴۵ تا ۶۰‌هزار نفر در روز بوده است. دکتر مرعشی درباره همکاری بیمارستان‌های عراق برای بستری بیماران بدحال ایرانی افزود: همکاری مناسبی در این زمینه وجود داشت و بیماران پس از ویزیت از سوی کادردرمانی هلال‌احمر، به بخش‌های داخل بیمارستان ارجاع داده می‌شدند و ادامه درمان آنها از سوی همکاران کادردرمانی بیمارستان پیگیری و انجام می‌شد. وی با تأکید بر این‌که خوشبختانه هیچ کمبود دارویی وجود ندارد، اظهار کرد: اربعین گذشته بیماری‌هایی چون عفونت‌های تنفسی و سرماخورگی به علت سردی هوا بسیار شایع بود و امسال به علت مساعدبودن هوا، شاهد کاهش این بیماری‌ها هستیم و لذا مراجعات ما در بیماری‌های گوارشی افزایش یافته است، اما در مجموع با توجه به تعداد زواری که به کربلا آمده‌اند، حجم مراجعات به علت بیماری کمتر بوده است.
ارایه خدمات به زائران در بیمارستان الحسین(ع)؛ گام بزرگ هلال
اما از نکات جالب توجه اربعین امسال خدمات جمعیت هلال‌احمر در بیمارستان الحسین(ع) بود. دکتر ایرج حریرچی، قائم‌مقام وزیر بهداشت و درمان درحاشیه بازدید از خدمات بخش درمانی هلال‌احمر در بیمارستان الحسین(ع) و درمانگاه هتل ملاک در کربلا گفت: اقدام هلال‌احمر در ارایه خدمات به زائران در یک بخش بیمارستان الحسین(ع) گام بزرگ رو به جلویی است. هم‌اکنون هلال‌احمر روزانه 55‌هزار ویزیت را با یک‌هزار و 500 پزشک انجام می‌دهد و این اوج خدمات هلال‌احمر است و این‌که اورژانس یک بیمارستان را در اختیار دارد، گامی رو به جلو است.

قائم‌مقام وزیر بهداشت و درمان با بیان این‌که تاکنون واقعه بهداشتی اپیدمیک و حادثه دست‌ساز انسانی نداشته‌ایم، افزود: باید آمادگی خود را نیز در این زمینه‌ها افزایش دهیم و دو رویکرد مردمی و داوطلبانه و مشارکت دولت و خیرین را برای جلب مشارکت‌های مردمی و بهبود ارایه خدمات در اربعین، مدنظر قرار دهیم که‌ این مهم ذیل بودجه‌های مصوب و معمولی وزارت بهداشت و هلال‌احمر قابل گشایش نیست و باید اعتبار مستقلی برای آن درنظر گرفت.
تمرین برای مواقعی که زیرساخت‌های ارتباطی بر اثر حوادث از بین خواهد رفت
اربعین امسال همچنین شاهد برقراری لینک پشتیبان ارتباط رادیویی در بستر ماهواره‌ای در قرارگاه‌های مرزی هلال‌احمر برای نخستین‌بار بودیم. همزمان با برگزاری آیین پیاده‌روی اربعین و با توجه به حساسیت پایداری ارتباطات رادیویی در زمان حوادث و سوانح با همکاری سازمان فضایی ایران برای نخستین‌بار لینک پشتیبان ارتباط رادیویی در بستر ماهواره‌ای در قرارگاه‌های مرزی برقرار شد. شاهین فتحی معاون عملیات سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر با بیان این‌که با پیگیری اداره ارتباطات رادیویی معاونت عملیات سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر، خودروهای فرماندهی در قرارگاه‌های مرزی اربعین مستقر شده و نسبت به پوشش رادیویی اقدامات لازم را پیش‌بینی کرده است، گفت: امسال برای نخستین‌بار لینک پشتیبان در بستر ماهواره‌ای فراهم شده تا تمرینی باشد برای مواقعی که زیرساخت‌های ارتباطی بر اثر حوادث از بین خواهد رفت تا از این طریق بتوان نسبت به مدیریت و فرماندهی حوادث اقدام کرد.
 او اضافه کرد: ایستگاه‌های ارایه خدمات ارتباط ماهواره‌ای در مرزهای مهران و شلمچه و پایگاه مرکزی سازمان امدادونجات هلال‌احمر واقع شده و وظیفه ارایه خدمات بیسیم، ویدیو کنفرانس، مخابرات تلفن و فرماندهی از راه دور را برعهده دارد و صورت ارتقای شبکه ایجادشده در این پروژه، امکان برقراری ارتباط ماهواره‌ای 10 دستگاه خودروهای فرماندهی جمعیت هلال‌احمر که به پایانه‌های ارتباط ماهواره‌ای مجهز باشند، از طریق ماهواره «ایرانست ۲۱» در سراسر کشور خصوصا درمواقع بحرانی یا در مناطقی که از زیرساخت‌های ارتباطی مناسبی بهره‌مند نیستند، فراهم خواهد شد.
درخواست مدیر بیمارستان الفرات عراق
 برای افزایش حجم خدمات هلال در اربعین آینده
در راستای تعامل خوبی که میان کادردرمانی ایران و عراق به وجود آمد، مدیر بیمارستان الفرات کوفه نیز با حضور در درمانگاه ولایت(نبا) هلال‌احمر ایران در نجف ضمن ابراز رضایت و قدردانی از خدمات هلال‌احمر ایران در عراق خواستار افزایش حجم خدمات و بخش‌های درمانگاهی مرکز پزشکی حج و زیارت در این بیمارستان شد. دکتر طارق محمد، مدیر بیمارستان فرات عراق به همراه دکتر حسن، دکتر قاسم ‌هادی از مسئولان این بیمارستان همزمان با اربعین عراق ضمن حضور در بیمارستان ولایت نجف گفت: آمادگی همکاری بیشتر و تخصیص بخش‌های بیشتری برای همکاری مشترک با هلال‌احمر ایران را داریم. وی با تقدیر از تلاش پرسنل درمانگاه فرات مرکز پزشکی حج و زیارت ایران در ایام اربعین افزود: با توجه به این‌که زبان بسیاری از زائران ایرانی، افغان و پاکستانی است و این ارتباط را قدری سخت می‌کند، لذا حضور کادردرمانی و پرستاری ایرانی باعث تسهیل در ارتباط و خدمات بهتر است. در این دیدار همچنین طاهر درودی، مشاور اجرایی رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر نیز اظهار کرد: با توجه به بالابودن میزان مراجعات زائران و ازدحام در ایام اربعین حسینی(ع)، درصورت فراهم‌بودن شرایط و امکانات بهینه در بیمارستان فرات امکان ارایه خدمات با تیم کامل‌تر برای ‌سال آینده وجود دارد. در ایام اربعین امسال درمانگاه فرات هلال‌احمر با حضور پزشک عمومی و متخصصان زنان و داخلی و اطفال و نیز جراح و کادر پرستاری و دارویی در این بیمارستان مستقر بود که لازم است اتاق عمل جراحی ویژه‌ای نیز برای اربعین‌ سال آینده در اختیار کادردرمانی ایران قرار دهند. وی آخرین آمارهای درمانگاه فرات را شامل انجام حدود ٨‌هزار مورد ویزیت، ٣‌هزار تزریق، ۱۷۵ مورد پانسمان، ۹۵ مورد گرفتن نوارقلب، ۴۰۰ مورد سرم تراپی، ۷۰ مورد سونداژ و ۲۰ مورد اعزام در طول ۱۰روزه عملیات اربعین امسال اعلام کرد.
محل مناسبی برای درمانگاه‌های هلال
در کاظمین و سامراء درنظر گرفته شود
سفیر ایران در عراق نیز با اشاره به بازدید خود از محل درمانگاه‌های هلال‌احمر در شهر کاظمین و سامراء، عنوان کرد: باید محل‌های مناسبی برای درمانگاه‌های هلال در نظر گرفته شود و من وظیفه خودم می‌دانم این موضوع را پیگیری کنم. ایرج مسجدی با بیان این‌که شمار زائران ایرانی و زائران برخی دیگر از کشورها در سامراء، امامزاده سیدمحمد و کاظمین بسیار قابل توجه بود، گفت: وجود موکب‌های مختلف از استان‌های مختلف ایران در عراق و استقبال عتبه مقدسه، شرایط و امکانات خوبی را فراهم کرده بود و حتی این حجم جمعیت برای مسئولان شهر سامراء و امامزاده سیدمحمد جالب و غافلگیر‌کننده بود. کار خوبی که امسال برای نخستین‌بار در سامراء انجام شد، این بود که ورودی مردم را از داخل شهر سامراء گذاشته بودند، درحالی ‌که قبلا زائران از یک کریدور امنیتی عبور می‌کردند، البته هنوز مسیر طولانی و همراه با پیاده‌روی است، اما به نظر من هم موکب‌ها، هم خدام عتبات و... در سامراء خیلی زحمت کشیده بودند و مشکل جدی در سامراء ندیدم. فقط تعداد خودرو‌ها برای انتقال زوار از محل پارکینگ‌ها تا حرم کم بود. مسجدی با اشاره به بازدیدهای خود از مراکزدرمانی هلال‌احمر در شهرهای سامراء، کاظمین و سیدمحمد، گفت: داوطلبان هلال‌احمر ازجمله پزشکان، پرستاران و دیگر عزیزان زحمات زیادی کشیده‌اند و با همان امکاناتی که داشتند، خدمات مناسبی ارایه کردند که جای تشکر دارد. وی در پاسخ به این سوال که امسال درمانگاه‌های هلال در کانتینرها مستقر بودند و این مسأله مشکلات زیادی را برای کادردرمان و پزشکان ایجاد کرد، آیا طرحی برای تهیه زمین و ساخت درمانگاه بین نجف تا کربلا در دست اجراست و آیا برای شهر کاظمین و سامراء نیز چنین طرحی را دارید؟ گفت: در سامراء و سیدمحمد جای خوبی را در اختیار هلال‌احمر قرار داده بودند و با توجه به این‌که هوا معتدل بود، مشکلی پیش نیامد؛ اما در شهر کاظمین باید مکان مناسبی را برای استقرار درمانگاه‌ها مقرر کنند. این مسأله را پیگیری می‌کنم و حتما وظیفه خودم می‌دانم به تحقق آن کمک کنم.
تحت‌تأثیر خدمات شبانه‌روزی هلال قرار گرفتیم
اما در آخرین شب ارایه خدمات‌درمانی به زائران و همزمان با اربعین حسینی نشست مشترک و پایانی کادردرمانی جمعیت هلال‌احمر با مسئولان موکب جمعیه النور الخیریه برگزار شد‌. در این نشست شیخ طالب، مسئول موکب جمعیه النور الخیریه با تجلیل از خدمات ارزنده کادردرمانی درمانگاه عمود ۱۰۹۲ به زائران در اربعین حسینی اظهار کرد: عشق امام حسین(ع) شیعیان را از اقصی‌نقاط جهان در این مسیر مقدس جمع کرده است. وی با تقدیر از خدمات ارزنده جمعیت هلال‌احمر، ضمن ابراز امیدواری به تداوم ارایه خدمات در سایر ایام سال، تصریح کرد: نیروهای جمعیت هلال‌احمر افراد متخصص و خوشرو هستند و در طول این ایام، خدمات شایسته‌ای را برای حفظ سلامت زوار امام حسین(ع) ارایه کردند. شیخ مازن زرقانی از مبلغان و مروجان دفتر حضرت آیت‌الله سیستانی در موکب جمعیه النور الخیریه هم در سخنانی گفت: ما امسال تحت‌تأثیر خدمات شبانه‌روزی نیروهای هلال‌احمر به زوار در اربعین امام حسین(ع) قرار گرفتیم، خدمت شما به زوار کم‌نظیر بود و این تلاش از یاد ما و زائران نخواهد نرفت و امید داریم دوباره شما را در این‌جا زیارت کنیم. ما همه از کشورها و شهرها و بلاد مختلف آمده‌ایم و در این راه اجتماع کرده‌ایم و محبت امام حسین(ع) ما را این‌جا جمع کرده و این وجه اشتراک ماست و تلاش همه خدمت به زوار امام حسین(ع) است. در پایان این نشست، دکتر سیدعلی جزایری، مسئول درمانگاه هلال‌احمر گفت: از همکاری بسیار صمیمانه هیأت امنای موکب قدردانی می‌کنیم که زمینه خدمت به زوار حضرت سیدالشهداء(ع) را برای ما فراهم کردند. امیدواریم خداوند این اقدامات هرچند ناچیز و اندک ما را در حق زائران بپذیرد.


تعداد بازدید :  318