شماره ۱۲۶۹ | ۱۳۹۶ شنبه ۲۰ آبان
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

در دیدار با نماینده آمریکا در سازمان ملل
آمانو: آژانس به مکان‌های مورد نیاز بررسی در ایران دسترسی دارد
مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دیدار با نماینده آمریکا در سازمان ملل با تأکید بر این‌که توافق هسته‌ای یک دستاورد مهم برای راستی‌آزمایی هسته‌ای است، گفت: آژانس به تمامی اماکن مورد نیاز بازرسی در ایران دسترسی داشته است.
به گزارش ایسنا، یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه در مقر سازمان ملل در نیویورک با نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل دیدار و درباره راستی‌آزمایی و نظارت آژانس بر اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای ایران ذیل برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) گفت‌وگو کرد.آمانو در این دیدار گفت: برجام یک دستاورد قابل توجه برای راستی‌آزمایی هسته‌ای به شمار می‌آید و ایران به تمام تعهدات خود براساس این توافق عمل کرده است. وی در این دیدار نماینده آمریکا در سازمان ملل را در جریان فعالیت‌های پادمانی موثر و قدرتمند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران قرار داد. مدیرکل آژانس افزود: ایران هم اکنون تحت سختگیرانه‌ترین رژیم راستی‌آزمایی در جهان قرار دارد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون به تمامی اماکنی که به بازدید از آنها نیازمند بوده، دسترسی داشته است. بازرسان آژانس بین‌المللی به کار خود به‌طور بی‌طرفانه و واقعی ادامه خواهند داد.
این بیانیه همچنین افزود: هیلی بار دیگر بر اهمیت دسترسی کامل و شفاف آژانس به تأسیسات هسته‌ای ایران تأکید کرد.

رئیس‌جمهوری فرانسه:
 دیدگاه من درباره ایران با سعودی‌ها متفاوت است
رئیس‌جمهوری فرانسه گفت که دیدگاه‌ وی درباره ایران با نظرات تند سعودی‌ها درباره این کشور مطابقت ندارد. به گزارش بی‌بی‌سی، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه که به عربستان‌سعودی سفر کرده است در آستانه سفرش گفت که وی نظرات بسیار تندی را درباره ایران از سوی سعودی‌ها شنیده است که با دیدگاه وی مطابقت ندارد. وی در ادامه تأکید کرد: بسیار حایز اهمیت است که با همه جهان صحبت شود.
مکرون درحالی این اظهارات را بیان کرده است که وی روز پنجشنبه درحالی‌که در امارات متحده عربی به سر می‌برد، در گفت‌وگو با یک روزنامه اماراتی خواستار مذاکرات موشکی با ایران شد و برنامه موشکی این کشور را یک تهدید خواند. به نظر می‌آید رئیس‌جمهوری فرانسه به ادعاهای مقامات سعودی درباره نقش داشتن ایران در حمله موشکی از سوی یمن به ریاض پایتخت عربستان اشاره دارد. وزیر خارجه عربستان‌سعودی ضمن متهم کردن ایران به دست داشتن در حمله موشکی به ریاض گفت که امیدواریم وارد جنگ مستقیم با ایران نشویم.

وزیر خارجه‌ انگلیس:
نباید توافق هسته‌ای را
در معرض خطر قرار داد
وزیر امور خارجه انگلیس که برای دیدار با مقامات آمریکایی درباره برجام به واشنگتن سفر کرده است، تأکید کرد که جهان با توافق هسته‌ای امن‌تر شده است و اکنون نباید این توافق را در معرض خطر قرار داد.
به‌گزارش ایسنا، بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس به آمریکا سفر کرده است تا در دیدار با مقامات این کشور و اعضای ارشد کنگره آمریکا بر اهمیت حفظ توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 و اهمیت آن برای امنیت جهانی تأکید کند. جانسون که از زمان تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا برای تأییدنکردن توافق هسته‌ای برای نخستین‌بار است که به واشنگتن سفر می‌کند، قرار است با رهبران سیاست خارجی این کشور از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات دیدار کند. وزارت امور خارجه انگلیس با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که جانسون به محض ورود به واشنگتن گفته است توافق هسته‌ای با ایران جهان را امن‌تر کرد. این همان دلیلی است که جامعه بین‌الملل باید به این توافق پایبند بماند. توافق هسته‌ای کارساز بوده و منجر به کاهش ذخیره اورانیوم ایران شده است. اینها موضوعاتی است که من در دیدارهایم در آمریکا به آنها اشاره خواهم کرد.

موگرینی: توافق هسته‌ای حفظ خواهد شد
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که این اتحادیه اطمینان خواهد یافت که برجام از سوی تمام طرف‌ها اجرا می‌شود. به‌گزارش رویترز، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز گذشته در کنفرانس «امنیت و توسعه پایدار در آسیای مرکزی»  که در سمرقند ازبکستان آغاز به کار کرد، گفت: توافق هسته‌ای با ایران یک دستاورد بزرگ برای اروپا و دیپلماسی چندجانبه بین‌المللی بود که موثر هم بوده است. وی در ادامه گفت: اتحادیه اروپا اطمینان خواهد یافت که اجرای توافق هسته‌ای از سوی تمام طرف‌ها و به‌طور کامل در تمامی جزییات آن ادامه پیدا خواهد کرد.


تعداد بازدید :  189