شماره ۱۲۶۹ | ۱۳۹۶ شنبه ۲۰ آبان
صفحه را ببند
ترامپ خطاب به همتای چینی‌اش در مورد کره شمالی:
سخت‌تر و سریع‌تر اقدام کنید!

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در سفرش به چین از این کشور خواست اقدامات بیشتری به منظور مهار کره‌شمالی انجام دهد. رئیس‌جمهوری آمریکا روز پنجشنبه در دومین روز سفرش به چین در جریان دیدار و گفت‌وگو با رئیس‌جمهوری چین خواستار افزایش فشار اقتصادی چین بر کره‌شمالی شد و گفت كه بر این باور است که راه‌حلی می‌تواند درباره مسأله اتمی کره‌شمالی پیدا شود. ترامپ از همتای چینی خود خواست تا برای حل بحران اتمی کره‌شمالی «سخت‌تر» و «سریع‌تر» اقدام کند.
چین یکی از معدود کشورهایی است که هنوز با کره‌شمالی روابط محدود اقتصادی دارد. هر چند بعد از قطعنامه دو ماه پیش شورای امنیت علیه کره شمالی، چین روابط خود با کره‌شمالی را کاهش داده اما آمریکا می‌گوید امیدوار است فشار بیشتری از سوی پکن بر پیونگ‌یانگ وارد شود. مهمترین هدف آقای ترامپ اطمینان به شرکای آمریکا برای حمایت از آنها مقابل تهدید کره‌شمالی است و رئیس‌جمهوری آمریکا امیدوار است كه نفوذ اقتصادی چین به بازگرداندن کره‌شمالی به میز مذاکره کمک کند.
آقای ترامپ گفت: «تا زمانی که در کنار هم و اگر لازم بود در کنار کشورهای دیگر، علیه آنهایی که بشریت را تهدید می‌کنند، بایستیم، دیگر آن تهدیدها، محقق نخواهد شد. حتی فرصت تحقق هم نخواهد یافت. همان‌گونه که در نطقم در سئول گفتم، تمامی جهان متمدن باید برای رویارویی با تهدیدات کره‌شمالی متحد شود.»
آقای ترامپ پیشتر در جریان دیداری از کره جنوبی، کره‌شمالی را ترغیب کرد برای پایان برنامه سلاح‌های اتمی‌اش وارد مذاکره شود و همزمان علیه رفتار تحریک‌آمیز در برابر آمریکا و جهان به این کشور اخطار داد که «ما را محک نزنید». رسانه‌های چین روز جمعه گزارش دادند که لحن و نتیجه سفر ترامپ به چین تا حد زیادی مثبت بوده و ترامپ و شی‌جینپینگ اقدام به ارایه یک طرح جدید برای مدیریت روابط و اختلافات دو طرف کرده‌اند. روزنامه گلوبال تایمز چین نوشت: «چین نهایت تلاشش را حتی به قیمت قربانی‌شدن روابط چین با کره‌شمالی انجام داده است. ترامپ به‌تدریج دریافته که پکن حقیقتا در حال مشارکت با از خودگذشتگی برای خلع سلاح شبه‌جزیره است.»
از سوی دیگر، این دو رهبر همچنین ناظر بر امضای توافقات بازرگانی به ارزش حدود 250‌میلیارد دلار بودند اما پیشرفت چندانی در مورد رسیدگی به شکایت‌های شرکت های آمریکایی در مورد دسترسی به بازار یا تحقیقات دولت آمریکا بر سر مسائلی نظیر دزدی مالکیت معنوی به وجود نیامد. همچنین دونالد ترامپ در کنار شی جینپینگ، همتای چینی‌اش در پکن از توازن تجاری دوجانبه سخن گفت: «این واقعا مایه تأسف است که روسای قبلی جمهوري آمریکا اجازه دادند که توازن تجاری دوجانبه در منطقه به هم بخورد.»
رئیس‌جمهوری آمریکا تأکید کرد: «من چین را به دلیل سوء‌استفاده‌اش از آمریکا در روند تجارت با ما سرزنش نمی‌کنم. مسئولیت این اخلال بر عهده دولت‌های قبلی است.» آقای ترامپ روز چهارشنبه به پکن رفت که با تشریفات مجلل به گرمی از او استقبال شد. او بعدا در دو توییت با اشتیاق از آقای شی تشکر کرد. آقای ترامپ از زمان ورود به چین که توییتر در آن ممنوع است، حداقل چهار بار توییت کرده است؛ اما یک مقام کاخ سفید به خبرنگاران گفت كه «او هر چه بخواهد توییت خواهد کرد.» ترامپ کمی قبل از سفر به ویتنام برای شرکت در اجلاس اپک تويیت کرد: «نشست‌های من با رئیس‌جمهوری شی جینپینگ بسیار هم در مورد تجارت و هم در مورد مسأله کره‌شمالی ثمربخش بودند.» او در تويیت دیگری نوشت: «او یک نماینده بسیار محترم و قدرتمند برای مردمش است. بودن در کنار او و خانم پنگ لیوآن بسیار عالی بود.» چین در جریان سفر ترامپ توجه ویژه‌ای را صرف او و همسرش ملانیا کرد و شخص شی جینپینگ آنها را در تور بازدید از شهر ممنوعه همراهی کرد؛ بازدیدی که دولت چین از آن به‌عنوان یک «به علاوه سفر رسمی» یاد کرد. 


تعداد بازدید :  120