شماره ۱۲۶۹ | ۱۳۹۶ شنبه ۲۰ آبان
صفحه را ببند
میز سیاست

توقیف کیهان و واکنش‌ها به آن
شهروند|  دو روز پیش خبری بر تارنمای خبرگزاری‌ها قرار گفت که واکنش‌های زیادی را به‌ویژه در فضای مجازی برانگیخت؛ «روزنامه کیهان برای دو روز توقیف شد» این خبر را دادستانی تهران اعلام کرد و اذعان داشت که براساس شکایت دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی مبنی بر اقدام روزنامه کیهان برخلاف سیاست‌های اصولی و بیّن جمهوری اسلامی ایران در مسائل و امنیت منطقه‌ای، این روزنامه را برای دو روز (شنبه و یکشنبه همین هفته) توقیف کرده است. به دنبال این خبر، دبیر هیأت نظارت بر مطبوعات اعلام کرد، دوشنبه هفته گذشته- ۱۵ آبان‌ماه- درجلسه‌ای مقرر شد به روزنامه کیهان بابت تیتر «شلیک موشک انصارالله به ریاض، هدف بعدی دوبی»، که خلاف مصالح و امنیت ملی تشخیص داده شد، تذکر داده شود. بعد از انتشار این خبر، حسين شريعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان گفت: بعید است به خاطر دفاع از مسلمانان یمن «کیهان» توقیف شود. او در پاسخ به فارس درباره خبر توقيف دوروزه كيهان از سوی دادستانی گفت: خبر را در سايت خبرگزاری‌ها ديده‌ام و تاكنون چيزی به ما ابلاغ نشده است ولی بسيار بعيد می‌دانم كه شورای‌عالی ‌امنيت‌ ملی حمايت از جنايتكاران كودک‌كش آل‌سعود و اماراتی‌ها را بر حمايت از مردم مظلوم يمن ترجيح بدهد و از دادستانی هم انتظار نمی‌رود كه كيهان را به خاطر دفاع از مسلمانان مظلوم يمن توقيف كند. وی افزود: کلان ‌سرمایه‌داران برج‌نشین امارات باید از تیترهای «کیهان» نگران شده باشند و نه مسئولان محترم خودمان.عزت‌الله ضرغامی یکی از شخصیت‌های سیاسی بود که در واکنش به توقیف روزنامه کیهان در صفحه توییتر خود نوشت: «تخم دو زرده امنیت ملی‌ها در توقیف دو روزه کیهان مبارک! تخم دو زرده امنیت ملی‌ها در توقیف دو روزه کیهان مبارک! ولی فتنه سعودی نیاز به تیتر کیهان ندارد. با خوانش‌های فرا متنی به آنان «گرا» ندهیم.»مهدی محمدی یکی از فعالان سیاسی اصولگرا هم در کانال تلگرامی‌اش درباره توقیف روزنامه کیهان نوشت: «اشکالی ندارد که یکی دو روزی کیهان را تعطیل کنند. فدای سر حاج حسین!»
توافق  رفع حصر تا پایان امسال
ایلنا نوشت: رئیس کتابخانه ملی درباره رفع حصر گفت: این مباحث خاص است که باید با مذاکره‌ای که آقای روحانی شروع کرده، به سرانجام برسد. توافقی صورت گرفته که تا پایان ‌سال ۹۶ دامنه حصر آرام‌آرام کم یا برداشته شود.اشرف بروجردی درباره برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر این‌که رئیس‌جمهوری به اردوگاه اصولگرایی خود بازگشته و گردش به راست کرده است، گفت: من چنین باوری ندارم، افراد بسیاری از رئیس‌جمهوری گله دارند اما بنا نیست هر گله‌ای صحیح باشد.وی ادامه داد: رئیس‌جمهوری که فرزند پیغمبر نیست. او هم ایراداتی دارد اما این گله مبنی بر این‌که وی از اصلاح‌طلبی عدول کرده باشد را قبول ندارم؛ روحانی همچنان یک اصلاح‌طلب است.
رحمت‌الله بیگدلی: زمان دیدارم
با کروبی مشخص نیست
اعتماد آنلاین نوشت: در روزهای اخیر اخباری مبنی بر دیدار برخی از اعضای حزب اعتمادملی با مهدی کروبی در رسانه‌ها منتشر شده است. دوهفته پیش خبر دیدار اسماعیل دوستی رسانه‌ای شد و گفته می‌شود که به ‌زودی هم رحمت‌اله بیگدلی‌، استاد حوزه و دانشگاه و عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی ملاقاتی با کروبی خواهد داشت. او دراین‌باره با تأکید بر این‌که این خبر به صورت کاملا غیررسمی و از طریق دوستانش در مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام به او داده شده است، می‌گوید که گویا با تصویب شورایعالی امنیت ملی مقرر شده که سه‌نفر با ایشان دیدار داشته باشند و گفته می‌شود که یکی از آنها هم من هستم.او ادامه داده است: به‌ هرحال، ما از سال‌ها پیش هر زمان که فرصتی پیدا کرده‌ایم‌، گفته‌ایم که اجازه داده شود با محصوران یعنی آقای کروبی و آقای موسوی و خانم رهنورد دیدارهایی‌ انجام شود. من خودم هم در دیدارهایی که با برخی از مسئولان داشته‌ام، وقتی صحبت از حصر به میان آمده و برخی نگرانی‌ها ازجمله امکان واردشدن شوک به جامعه از رفع حصر و برخی احتمالات عنوان شده است، پیشنهاد داده‌ام برای رفع این نگرانیِ و ازجمله این‌که به جامعه هم شوک وارد نشود و مشکلی هم پیش نیاید، بهترین روش این است که اجازه دهند ابتدا برخی دوستان و نزدیکان با هر سه محصور دیدار کنند و به تدریج این دایره گسترده شود تا به فضل الهی به‌ صورت طبیعی‌ رفع حصر شود. هدف ما باید صرفا رفع حصر به نفع نظام و منافع ملی و کشور‌ و محصوران باشد. ما نباید در دام عملیات روانی افراطیون از جناح‌های مختلف بیفتیم که به‌ دنبال کاسبی از مقوله حصر هستند.
قائم‎مقامی: حجاب واجب شرعی است
 اما اجباری نیست
خبرآنلاین نوشت: آیت‎الله سیدعباس قائم‎مقامی روحانی نواندیش و عضو جامعه روحانیت مبارز گفت: این‌که حجاب یک واجب قطعی شرعی است، یک چیز است و این‌که کسی بتواند به استناد وجوب شرعیِ حجاب، زنان را مجبور به حجاب کند، بحث دیگری است. حجاب مثل نماز است. مگر نماز اجباری است؟ هیچ اجباری وجود ندارد. منتها فرق حجاب با نماز در این است که بعضی از احکام شرعی هستند که صرفا وجه فردی ندارند بلکه وجه اجتماعی هم پیدا می‌کنند و چون وجه اجتماعی دارند، قابلیت این‌که در حکومت اسلامی توسط مراجع قانونگذار در قالب قانون قرار بگیرند را دارند. حال اگر چنین اتفاقی افتاد و یک حکم شرعی تبدیل به قانون شد، علاوه بر وجوب شرعی، الزام و وجوب حقوقی هم پیدا می‌کند ولی این یک امر ثانوی و عارضی است. البته قاعدتا نماز قابلیت این‌که یک ماده قانونی بشود را ندارد ولی حتی در آن‌جا هم ممکن است کسی از طریق قانونی نماز را اجباری کند؛ کمااینکه شنیدم یک آقایی این کار را در کارخانه‌اش کرده بود! او از جهت قانونی کار خلافی انجام نداده؛ چون یک قرارداد فیمابین است. در هرحال او نمی‌تواند بگوید که اسلام گفته که تو مجبوری که نماز بخوانی، ولی حق قانونی‌اش است که در یک توافق و قرارداد الزامی، بگوید من مشروط بر نمازخواندن با کارگر خود قرارداد می‌بندم؛ اما اولا کار او ربطی به دین و شرع ندارد و نمی‌تواند بگوید، چون دین گفته؛ من دارم این کار را می‌کنم بلکه یک تصمیم و قرارداد شخصی است، ثانیا از جهت اخلاقی این‌که از نیاز دیگران برای الزام به یک امر دینی استفاده شود، نمی‌توان آن را یک کار دینی دانست و دست‌کم یک امر غیراخلاقی است.


تعداد بازدید :  240