شماره ۱۲۶۹ | ۱۳۹۶ شنبه ۲۰ آبان
صفحه را ببند
تسهیلات مسکن مهر همچنان با نرخ های قبلی در اختیار مشتریان قرار می گیرد
رویارویی وزارت راه و بانک مرکزی

شهروند| در حالی که چند روز گذشته خبر دو رقمی شدن تسهیلات مسکن مهر در صدر اخبار اقتصادی قرار داشت، بلافاصله خبر لغو این تسهیلات حاشیه‌ساز شد.  حالا در حالی که رئیس‌جمهور بر اتمام مسکن مهر تا پایان سال ۹۶ تأکید دارد،  این اتفاق تازه باز هم می‌تواند طلسم نشکستن این پروژه را طولانی‌تر کند. امروز جدال میان وزارت راه با بانک مرکزی بر سر نحوه محاسبه نرخ سود تسهیلات مسکن مهر است.
داستان از این قرار است که 5 روز پیش بانک مرکزی، در بخشنامه‌ای به بانک مسکن دستور افزایش سود تسهیلات مسکن مهر را صادر کرد. علت این افزایش در نرخ سود تسهیلات هم افزایش سقف تسهیلات مسکن مهر از 25 میلیون تومان به 40 میلیون تومان طی دو مرحله و تصویب آن در شورای پول و اعتبار، اعلام شده بود. کمی بعد تصویر این بخشنامه‌ هم در روزنامه‌ها و پایگاه‌های خبری دست به دست شد. اما حالا عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی خطاب به مدیر عامل بانک مسکن در خصوص بخشنامه مدیر اعتبارات بانک مرکزی در خصوص محاسبه نرخ سود تسهیلات متمم مسکن مهر شامل تسهیلاتی که از 25 میلیون تومان به 40 میلیون افزایش یافته است، ابلاغ کرده که «بلافاصله این بخشنامه را متوقف کنید و مطابق روال گذشته عمل کنید «.
گفتنی است وزیر راه و شهرسازی چندین بار با بانک مرکزی برای حل وفصل این موضوع در ماه‌های گذشته مکاتبه و مذاکره کرده است و در نامه‌ای به رئیس بانک مرکزی در 17 آبان ماه 96 تاکید کرده است که: «با وجود مذاکرات مورخ 96/7/16 و توضیحات مدیران بانک مسکن، با اصرار بانک مرکزی تغییر نرخ سود تسهیلات متمم مسکن مهر برای اجرا ابلاغ شده است که اجرای این تصمیم با توجه به فروش اقساطی بسیاری از واحد ها عملی نیست.»
مدیر اعتبارات بانک مرکزی اما در بخشنامه ای که به بانک مسکن ارسال کرده اعلام کرده است که: نرخ سود مبلغ افزایش یافته تسهیلات مسکن مهر از 25 میلیون به 40 میلیون تومان با توجه به عدم ارسال تضمین‌نامه یارانه نرخ سود تسهیلات طرح مسکن مهر، با نرخ‌های مصوب شورای پول و اعتبار به میزان 11و 12 درصد برای مشارکت مدنی و فروش اقساطی محاسبه شود.
این در حالی است که وزارت راه و شهرسازی بر این باور است که براساس مصوبات هیات دولت، تسهیلات پرداختی بابت مسکن مهر تا سقف 250 میلیون ریال، مشمول تضمین یارانه نرخ سود بوده است که بر این مبنا، نرخ سود این تسهیلات برای شهر تهران معادل 9 درصد، برای مراکز استان ها 7 درصد و برای سایر شهرها و روستاهای کشور معادل 4 درصد است و قرار نیست نرخ سود این تسهیلات دو رقمی شود.
همه این اما و اگرها در حالی اتفاق می‌افتد که امسال و بالاخره بعد از کش و قوس‌های فراوان در افزایش سقف تسهیلات به 40 میلیون تومان که حدود یک سال به طول انجامید. حالا با این بخشنامه جدید چند ماهی باید منتظر رفت و آمدها و مصاحبه‌ها از سوی مسئولان وزارت راه و شهرسازی، بانک مسکن و سپس بانک مرکزی باشیم که قطعا این رفت و آمدها سرعت ساخت و ساز برخی از پروژه‌ها و فروش اقساطی واحدهای مسکن مهر را که مستقیما به ضرر بانک مسکن خواهد بود را مجدداً خواهد گرفت. خوب است که وزارت راه برای آگاه‌سازی و رفع شبهه بگوید که علت صدور این بخشنامه‌های متناقض چیست؟ 


تعداد بازدید :  222