شماره ۱۲۶۹ | ۱۳۹۶ شنبه ۲۰ آبان
صفحه را ببند
ماجرای تیمی که سرمربی‌اش از قوانین مسابقات بی‌خبر بود!
حذف ناباورانه تیم‌ملی‌جوانان از آسیا

شهروند| بعد از نمایش خیره‌کننده‌ای که تیم‌ملی نوجوانان ایران در رقابت‌های جام‌جهانی با صعود به جمع 8 تیم نهایی داشت، انتظار می‌رفت تیم‌ملی جوانان ایران نیز در مسابقات آسیایی بتواند عملکرد خوبی ارایه دهد؛ اما ناآگاهی عجیب فدراسیون و کمیته جوانان از تغییرات قوانین AFC حذفی ناباورانه و تلخ را برای فوتبال ایران رقم زد.
تغییر قوانین، بلای جان ایران
اصلی‌ترین موضوعی که باعث حذف تیم جوانان از رقابت‌های مقدماتی آسیا شد، تغییر قوانین مسابقات بود. قوانین جدید AFC باعث شد كه تیم‌ملی جوانان ایران با وجود این‌که در مسابقات زیر 19‌سال آسیا یک پیروزی مقابل فلسطین و دو تساوی برابر اردن و سوریه داشت، نتواند به دور دوم راه پیدا کند. طبق قواعد جدید علاوه برای 10 تیم اول که مستقیما به دور بعد صعود می‌کردند، 5 تیم دوم برتر هر گروه نیز صعودش را قطعی می‌کرد؛ با این شرایط که نتایج تیم‌های دوم با تیم آخر هر گروه محاسبه نمی‌شد و با این رویه 5 تیم دومی که بیشترین امتیاز را کسب کرده بودند، به دور بعدی رسیدند. در این بین ایران چون فقط فلسطین تیم آخر گروه را شکست داده بود، در جدول تیم‌های دوم گروه‌های ده‌گانه هشتم شد و نتوانست راهی مرحله بعدی شود.
بهانه عجیب سرمربی تیم ملی
در حالی که این روزها کام فدراسیونی‌ها از کسب 5 ستاره از طرف فیفا حسابی شیرین بود، تیم‌ملی فوتبال جوانان از مسابقات آسیایی کنار رفت تا حضور در دوره بعدی جام‌جهانی را از دست بدهد. تیم‌ملی ایران با این حذف، حضور در مسابقات جوانان آسیا 2018 اندونزی را از دست داد و به صورت اتوماتیک هم نمی‌تواند در مسابقات جام‌جهانی بعدی جوانان جهان که‌ سال 2019 برگزار می‌شود، شرکت کند. آنچه از این حذف تأسف‌آورتر است، دلیل آن است؛ اعتراف تلخ فرهاد پورغلامی، سرمربی تیم‌ملی جوانان به ناآگاهی از قوانین AFC حتی اگر هم دلیل اصلی حذف تیم‌ملی باشد، بهانه‌ای عجیب و غیرقابل پذیرش است که چرا مسئولان کمیته بین‌الملل فدراسیون قوانین این مسابقات را مطالعه نکرده بودند و از تغییر قواعد اطلاع نداشتند. درخواست سرمربی تیم‌ملی از فدراسیون که حتی نتوانست یک پیروزی در مرحله اول برای ایران به دست بیاورد هم در نوع خود جالب است. پورغلامی که نتوانست تیم‌هایی مثل اردن و سوریه را شکست دهد، از فدراسیون خواسته پیگیر حق تیم‌ملی باشد، حال آن‌که قوانین برگزاری بازی‌ها پیش از تورنمنت اعلام شده و امکان تغییر آن وجود ندارد. او در این‌باره گفته است: «قبل از بازی‌ها اعلام شد که 10تیم نخست هر گروه به همراه 5 تیم برتر دوم که امتیاز بیشتری دارند راهی مرحله نهایی می‌شوند؛ اما در کمال ناباوری اتفاقات دیگری رخ داد و حقیقتا از قوانین کنفدراسیون فوتبال آسیا در حیرتم و شوکه شده‌ام.»
بازی در چمن مصنوعی
البته کادر فنی از برگزاری بازی‌های تیم‌ملی در چمن مصنوعی هم گله داشت؛ چون مربیان ایران خیلی دیر فهمیدند كه قرار است بازی‌ها در چمن مصنوعی برگزار ‌شود. با وجود تمام این مشکلات و بی‌اطلاعی‌ها ایران با کسب نتایج ضعیف و پیروزی پرگل مقابل فلسطین در روز آخر موفق به صعود به مرحله نهایی جوانان آسیا نشد.

 


تعداد بازدید :  268