شماره ۱۲۶۰ | ۱۳۹۶ دوشنبه ۸ آبان
صفحه را ببند
روي خط خبر

مدیرعامل بنیاد بیماری‌های نادر ایران درگذشت

شهروند| مدیرعامل بنیاد بیماری‌های نادر ایران در اثر سکته قلبی درگذشت. علی داوودیان، مدیرعامل بنیاد بیماری‌های نادر ایران بعدازظهر روز، ششم آبان‌ در اثر سکته قلبی در بیمارستان نورافشار درگذشت. او در سال ۱۳۸۷ این بنیاد را برای ارایه خدمات پزشکی به افراد مبتلا به این بیماری‌ها در کشور تأسیس کرد.

مدیرکل دفتر آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش‌وپرورش: 7 رشته جدید به شاخه کار دانش اضافه شد
ایسنا| مدیرکل دفتر آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش‌و‌پرورش از راه‌اندازی 7 رشته جدید در کاردانش خبر داد و گفت: «شمار رشته‌های کاردانش از 153رشته به حدود 160رشته رسیده است.» مصطفی آذرکیش با اشاره به رشد 4.1‌درصدی ثبت‌نام دانش‌آموزان در هنرستان‌ها در شاخه کار دانش در‌ سال‌جاری نسبت به‌ سال گذشته افزود: «امیدواریم با کمک همه دستگاه‌های ذیربط و رسانه‌ها این رشد ادامه داشته باشد.» او ادامه داد: «تصویرسازی دیجیتالی، تولیدکننده چند رسانه‌ای، محتوا و انیمیشن، تولید و توسعه‌دهنده کارگاه‌های اینترنتی، پلاستیک کار، ناظر فنی چاپ، مدیریت و برنامه‌ریزی امور خانواده این 7 رشته هستند.»

نماینده مجلس: ۷۵ هزار کولبر در کشور داریم
ایلنا| یک نماینده مجلس شورای اسلامی می‌گوید ۷۵ هزار کولبر در کشور داریم. رسول خضری در این باره گفت: «کولبرانی هستند که بعد از مدرسه اقدام به این کار می‌کنند و ما با بحران کولبران دانش‌آموز و از دست رفتن آنها نیز مواجه هستیم به همین خاطر باید هرچه سریعتر نسبت به رفع این مشکلات اقدام شود.»  او در رابطه با وضعیت معیشت کولبران به خصوص در معابری که مسدود شده است، ادامه داد: «در سال گذشته کمیته حقیقت‌یاب در خصوص وضعیت کولبران تشکیل شد و این مسأله و مشکلات آنها به طور دقیق بررسی شد. در حال حاضر معابر کولبری از طرف کشور عراق مسدود شده است؛ یعنی مسئولان عراقی اجازه نمی‌دهند که کولبران در معابر مخصوص تردد کنند.»  او ادامه داد: «معبر از سمت ایران باز است، اما تا مرز رسمی باز نشود، اجازه نمی‌دهند که کولبران تردد کنند، متاسفانه در حال حاضر کولبری در این مرزها متوقف شده است. با وزارت کشور و شورای امنیت ملی جلسات متعددی برای حل مشکل کولبران و مسدود شدن معابر آنها برگزار کرده‌ایم تا این معبرها باز شود.»
تشکیل کمیته‌ حقیقت‌یاب
برای بررسی وضعیت کولبران
خضری گفت: «کمیته‌ حقیقت‌یاب به منظور مشاهده مستقیم وضعیت کولبران تشکیل شد. همچنین کمیته حقیقت‌یاب علت شلیک گلوله به کولبران رابررسی کرده است. در قدم بعدی میزان وزن بارهایی که توسط این کولبران حمل می‌شود، مورد بررسی قرار گرفت. یک بار برای اینکه متوجه شوم بار چه اندازه سنگین است، آن را امتحانی روی کولم خود گذاشتم و تا امروز مشکل جسمی پیدا کرده‌ام. آنها حدود ۲۲۰ کیلو بار را بر دوش‌های خود حمل می‌کنند و علاوه بر سنگینی بار، مشکلات جسمی نیز آنها را تهدید می‌کند.»  او با اشاره به اینکه بیمه و تشکیل تعاونی برای کولبران مطرح شده‌است، ادامه داد: «در رابطه با بیمه کولبران باید به دو نکته اشاره کنم، اول اینکه بیمه کولبران اختیاری است و ۹۵ درصد مبلغ آن را باید خودشان پرداخت کنند. از صندوق بیمه عشایر نیز مبلغی برای بیمه آنها تخصیص داده می‌شود. دو میلیارد تومان از وزیر تعاون و مجموعه صندوق بیمه روستاییان درخواست کرده‌ایم تا یک میلیارد آن را وزارت تعاون و یک میلیارد آن را وزارت کشور تقبل کند البته به شرط اینکه رئیس جمهوری آن را مصوب کند و هر چه سریعتر این مبالغ برای بیمه آنها تامین اعتبار شود.»  خضری گفت : «۷۵ هزار کولبر در کشور وجود دارند که ۲۰ هزار نفر آنها در سردشت و پیرانشهر هستند، برای رسیدگی به وضعیت اورژانسی کولبران از وزن بار آنها کم کرده‌ایم و وزن را از ۲۲۰ کیلوگرم به ۸۰ کیلوگرم رسانده‌ایم. طرح یک فوریتی را در دستور کار داشتیم که توسط ۱۵۶ نماینده امضا و در هفته گذشته اعلام وصول شده است، این طرح ۹ ماده دارد.»  او ادامه داد: «بحث تبدیل و جایگزینی کولبری با شغل مناسب مدنظر است، چرا که کولبری نان به نرخ جان است و از سر ناچاری انجام می‌شود. به دنبال این هستیم که تسهیلاتی از وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت کشور در اختیار این مناطق قرار گیرد و پول‌هایی که از َقبل کولبری به فرمانداری، استانداری و یا هنگ مرزی واریز می‌شود، ساماندهی شده و کل پول در هنگ مرزی شهرستان و فرمانداری به صورت مشترک واریز شود تا در نهایت صرف ارتقای اقتصاد در این منطقه شود تا در نهایت هزینه زیرساخت‌های اشتغالزایی، صنایع تکمیلی وتبدیلی واحداث کارخانجات شود تا توانمندسازی در این نقاط موجب شود، کار استاندارد و سالم
انجام شود.»


تعداد بازدید :  395