شماره ۱۲۵۵ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۲ آبان
صفحه را ببند
میز سیاست

جدال مجازی حامیان احمدی‌نژاد با رسایی
خبرآنلاین نوشت: دو روزگذشته که حمیدبقایی با زنبیل قرمز حاوی دفاعیاتش در دادگاه حاضر شد؛ این مسأله باعث جدال مجازی حمید رسایی با حامیان احمدی‌نژاد شد بطوریکه حمید رسایی در توئیتر خود نوشت: قرار دادن دفاعیات در زنبیل به معنای بی ارزشی دادگاه نیست بلکه بی ارزشی دفاعیات را تداعی می‌کنه! چطور این نکته را نفهمیدند! بعد از انتشار این توییت، دولت بهار نیز با انتشار تصویر توییت رسایی خطاب به وی نوشت: این‌که رسایی هنوز دلیل استفاده حمید بقایی از زنبیل را درست نفهمیده از جنس همان نفهمیدنی است که می‎گفت چوب خشک هم در برابر حسن روحانی پیروز می‎شود!
ابطحی: تخریب‌ هاشمی را درست می‎دانستم
 مهر نوشت: فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: حس من این است که لاریجانی علاقه دارد به جریان اصلاحات نزدیک شود اما هنوز بحثی درباره این موضوع در میان اصلاح‌طلبان نشده است. لاریجانی انسان هوشمندی است و به پشتوانه اعتباری اصلاح طلبان واقف است. محمدعلی ابطحی گفت: عملا بعد از آقای‌هاشمی، جریان نگاه اقتصادی وی تعدیل شد. این طور نبود که منتقد کلی آن نگاه یا موافق کلی آن نگاه باشیم. در دوران خاتمی نگاه متعادل تری ایجاد شد؛ به همین دلیل در طول دوران بعد از انقلاب، آرام‌ترین و مطمئن‌ترین اقتصاد بدون هیچ دغدغه و شوکی در زمان خاتمی شکل گرفت. موضع رئیس دولت اصلاحات هیچگاه از تعادل خارج نشد و هیچگاه رابطه‌اش با رهبری نظام سرد نشد.او ادامه داد: من درباره آقای ‌هاشمی زیاد صحبت کردم و پس از فوت ایشان هم درست نمی‌بینم که بخواهم دوباره صحبت کنم. ابطحی در پاسخ به این سوال که آیا تخریب علیه ‌هاشمی را درست می‌دانید، گفت: چون من درست می‌دانستم، اگر الان بخواهم از آن نظرات دفاع کنم، خوب نیست. ترجیح می‌دهم صحبت نکنم.او گفت: تغییر فضای جامعه باعث شد که در مجموع مشترکات آن دو جریان (جریان‌ هاشمی و جریان اصلاحات) با هم زیاد شود. آن بگیر و ببندها در ‌سال ۸۸ هم‌هاشمی و هم اصلاح‌طلبان را منتقد کرد.
کنایه سعید جلیلی به زنگنه: تحریم‌ها
و تهدیدهای احتمالی را لحاظ نکردید
 ایسنا نوشت: سعید جلیلی با اشاره به سلسه نشست‌های تخصصی دولت سایه برای تایید، تکمیل و تصحیح برنامه‌های دولت دوازدهم گفت: سوال اصلی‌که به دنبال پاسخ به آن هستیم این است که طبق وضع موجود صنعت نفت و گاز و رصد تمامی احتمالات، چگونه باید به وضع مطلوب چشم انداز در چهارسال آینده برسیم و از این نعمت خدادادی به نحو احسن استفاده کنیم؟نماینده مقام معظم رهبری در شورایعالی امنیت ملی افزود: با توجه به این‌که نفت و گاز از مزیت‌های نسبی کشور ماست چگونه می‌توان از این مزیت نسبی برای ایجاد حداکثری اشتغال استفاده کرد؟ چگونه می‌توان با انجام حداکثر ارزش افزوده در کشور هم اشتغال بیشتری ایجاد کرد و هم درآمدهای ارزی کشور را بالا برد؟ نگاه انقلابی برای پیشبرد، تقویت، تصحیح و تکمیل برنامه‌های وزارت نفت چه پیشنهادهایی دارد؟عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با اشاره به وضع صنعت نفت ایران در مقایسه با سایر کشورها بیان کرد: بعضی کشورها که چند دهه بعد از ما به نفت دست یافتند امروز چه در جنبه‌های فنی و چه از نظر اقتصاد انرژی به دستاوردهای چشمگیری رسیده‌اند درحالی‌که ایران به‌عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان نفت و گاز جهان با سابقه بیش از 100‌سال در این صنعت می‌بایست الگوی سایرین در این عرصه قرار می‌گرفت.وی گفت: یکی از ایرادات اساسی که در برنامه وزرای دولت دوازدهم به چشم می‌خورد این است که در تصویر چهار‌سال آینده، تحریم‌ها و تهدیدهای احتمالی را لحاظ نکرده‌اند و یکی از وزارتخانه‌های مهم دراین‌باره وزارت نفت است. این یک واقعیت است که دشمنان ملت ما اعمال فشارهای اقتصادی را کماکان در برنامه‌های خود دارند و به مراتب هم اعلام می‌کنند.
کدام استان‌ها بیشترین «سیاستمدار» را صادر کرده‌اند؟
 نامه نیوز نوشت: از میان مردان و زنانی که در رده‌های بالای نظام جای گرفتند، گعده‌های برخی از هم استانی‌ها و همشهری‌ها در سمت‌هایی همچون وزارت، ریاست جمهوری، معاون اولی، ریاست قوه قضائیه، ریاست مجلس، عضو شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام پر رنگ‌تر از باقی استان‌ها است.تهران، اصفهان، خراسان، فارس و کرمان، پنج استانی هستند که با جای دادن به ترتیب 49، 34، 15، 13 و 11 چهره از فرزندان استانشان در یکی از چند جایگاه وزارت، معاون اولی، ریاست سه قوه و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت و شورای نگهبان، به‌عنوان سیاسی‌ترین استان‌های کشور شناخته می‌شوند.اما در کنار این 5 استان سیاسی، همان‌طور که چندی پیش حسینعلی شهریاری نماینده سیستان و بلوچستان در جریان سئوال از وزیر کشور در مجلس گله کرده بود که «ما در حاكميت و در دولت آدم نداريم و كسي نيست به داد اين استان برسد.»، برخی از استان‌ها از حضور در حاکمیت و دولت بهره چندانی نبرده اند.ایلام، بوشهر، سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد و هرمزگان، 6 استانی هستند که نتوانسته‌اند از کابینه دوم تا دوازدهم تا شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت و همین‌طور در تمام دوران ریاست سه قوه، مردی را از استان خود بر صندلی ریاست بنشانند.بر همین اساس با توجه به محل تولد وزرا، معاون اول ریاست‌جمهوری، روسای سه قوه و اعضای شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت، به بررسی این موضوع پرداخته‌ایم.البته ناگفته نمانده که برخي از چهره‌هاي شناخته شده در كابينه و همچنین روساي قوا در كشور عراق متولد شده‌اند. علي لاريجاني،‌ صادق لاريجاني، عباس آخوندي و آيت‌الله ‌هاشمي شاهرودي چند چهره‌اي هستند كه محل تولدشان شهر نجف ذکر شده است. در همین راستا نیز می‌توان شهر سمنان را به دلیل محل تولد احمدی‌نژاد و روحانی، استان ریاست‌جمهوری خیز نام‌گذاری کرد.

این عکسی از  همایش بزرگداشت چهلمین سالگرد شهادت حاج سید مصطفی خمینی است. عکسی از هم نشینی بازماندگان بیت امام خمینی(ره) و البته خاندان سببی این بیت یعنی خاندان آیت‌الله موسوی بجنوردی. در این مراسم سیدحسن خمینی به‌عنوان تولیت حرم امام در کنار برادرش سید علی خمینی نشسته و البته همجوار پدرزنش آیت‌الله موسوی بجنوردی است. سیدحسن و سیدعلی خمینی مانند دیگر اعضای بیت امام خود را وارد عالم سیاست نکرده‌اند اما مواضع سیاسی‌شان چندان با هم سازگار نیست. بطوریکه سید حسن آقا حامی اصلاح طلبان و اعتدالیون و به‌ویژه حسن روحانی است و در دو انتخابات گذشته ریاست‌جمهوری در حمایت از رئیس‌جمهوری سنگ تمام گذاشت، اما سید علی مواضع محافظه کارتری دارد و به چهره‌های اصولگرا نزدیک است.از طرفی آیت‌الله سیدمحمد موسوی بجنوردی درحالی در کنار دامادش سید حسن خمینی نشسته است که او هم دیگر چند سالی هست که تصمیم گرفته از صحنه سیاست دور باشد. آیت‌الله بجنوردی از ‌سال ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۸ عضو شورایعالی قضایی و عضو هیأت عفو و بخشودگی زندانیان به حکم امام خمینی(ره) بود. آیت‌الله موسوی بجنوردی برای شرکت در انتخابات مجلس خبرگان ‌سال ۱۳۹۴ ثبت نام کرد، اما صلاحیتش از سوی شورای نگهبان احراز نشد.علی لاریجانی هم که یکی از مدعوین و سخنرانان این مراسم بود ترجیح داده در نزدیک‌ترین صندلی به بیت امام بنشیند. او چند سالی هست که دیگر مایل نیست اصولگرای صرف باشد و البته روز‌به‌روز بیشتر به اعتدالگرایی و منسوبان این جناح سیاسی نزدیک‌تر می‌شود. تا جایی که حتی در یکی دو ماه اخیر از او به‌عنوان کاندیدای جناح اصلاح‌طلب- اعتدالی هم برای انتخابات ‌سال 1400 نام می‌برند. احتمالی که خودش چندان میلی به سخن گفتن از آن ندارد.


تعداد بازدید :  282