شماره ۱۲۵۵ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۲ آبان
صفحه را ببند
چالش‌های نوبه‌نو برای سرزمین کهن

حمیدرضا عظیمی| نام «سرزمین مادری» هم برای «سرزمین کهن» افاقه نکرد و کلاف سردرگم این سریال باز نشد. چندی پیش مسئول روابط‌عمومی شبکه سه در یک گفت‌وگوی تلفنی با «شهروند» تعجب خود را از این سوال که «گفته می‌شود سریال سرزمین کهن دیگر پخش نخواهد شد، دلیلش چیست؟» با اطلاع خود پاسخ داد و گفت: تا آن‌جا که من اطلاع دارم دو هفته دیگر این سریال پخش خواهد شد! آن سوال هر چند یک گمانه بود اما با انتشار نامه شورایی به نام شورای بازبینی سریال سرزمین مادری و تأکید آنها بر این‌که هم صلاح نیست سرزمین مادری از تلویزیون پخش شود و هم کمال تبریزی باید از مردم عذرخواهی کند، آب پاکی روی دست این سریال «پرهزینه» ریخته شد و همه از توقیف این سریال تقریبا اطمینان حاصل کردند.
یک چالش دیگر
حالا اما یک چالش دیگر و این‌بار از درون مجلس برای سریال سرزمین مادری ایجاد شده است. چالشی که البته برخی از نمایندگان با آن مخالفند، اما احتمالا به دلیل حرمت همکارشان و چند موضوع دیگر که در مکالمات خصوصی بیان می‌کنند و شاید هم دلیلی برای ورود به مسائل قومیتی نمی‌بینند، تا زمان تنظیم این گزارش موضع جدی علیه آن منتشر نشده است و احتمالا باید اعلام موضع رسمی را به روزهای آتی واگذاشت، اما تا آن‌جا که با برخی از نمایندگان و تعدادی از اعضای کمیسیون فرهنگی صحبت شده، به‌صورت کلی با این تلقی مخالفت‌هایی وجود دارد. داستان این چالش اما از نطق پیش از دستور نماینده بختیاری مردم ایذه کلید خورده است. هدایت‌الله خادمی دیروز در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خطاب به رئیس سازمان صداوسیما گفت: «به رئیس سازمان صداوسیما تذکر و هشدار می‌دهم که فکر پخش مجدد سریال ضد ملی و زشت «سرزمین کهن» را از سر بیرون کند، چه دستی در کار است که به یکی از سران مشروطه و به یکی از اقوام بزرگ و ولایی توهین و تهمت می‌زنند و آرامش آنان را می‌گیرند.»
او افزود: «این سریال تفرقه‌انگیز که در مدیریت قبلی صداوسیما تهیه و پخش شد، آن‌قدر زشت و توهین به یکی از سرداران مشروطه، قوم بختیاری و لر بود که متوقف شد، اما متاسفانه گویی گروهی درصدد بر هم زدن آرامش مردم و کمک به دشمنان نظام، رهبری معظم‌له و کشور دارند، تصمیم دارند این سریال را تحت نام «سرزمین مادری» پخش کنند آن هم در زمانی که کشور نیاز به آرامش و اتحاد همه اقوام دارد.»
نباید بنا را به هم زد
از سوی دیگر اما بیرانوندی، نماینده مردم خرم‌آباد و یکی از «لر»‌زبانان مجلس، درباره این اظهارنظر گفته است:   نباید کل بنایی را به دلیل جزء ناموزونی از آن خراب کرد؛ با این استدلال به نظر من باید پخش این سریال که دو قسمت از آن نمایش داده شده است، از سر گرفته شود چراکه هزینه‌های زیادی برای ساخت و تولید این اثر هنری صرف
 شده است.
نماینده مردم خرم‌آباد و دوره‌چگنی در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که درخصوص پخش این سریال در جلسه مجمع نمایندگان استان لرستان بحث کوتاهی مطرح شده است، افزود: به دلیل برخی حساسیت‌ها، اصلاحات صورت گرفته درخصوص این سریال تلویزیونی کافی نیست و نتوانسته نظرات را به خود جلب کند؛ لذا باز هم نکاتی برای اصلاح در این مجموعه تلویزیونی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: جزییات مورد نظر نمایندگان و نخبگان بختیاری باید در بازنگری سریال «سرزمین کهن» مورد توجه قرار گیرد البته به اعتقاد من انتقادها درخصوص این سریال باید در محافل و جلسات خصوصی مطرح شود نه این‌که در تریبون‌های عمومی اعلام شود و حساسیت‌ها را در این‌خصوص بالا ببرد.
بیرانوندی با بیان این‌که در میان نمایندگان لر مجلس نسبت به پخش یا عدم ‌پخش سریال «سرزمین کهن» اجماعی وجود ندارد، اضافه کرد: قصد داریم پیش از نهایی شدن تصمیم درباره پخش یا عدم پخش سریال با دست‌اندرکاران آن ازجمله کمال تبریزی، کارگردان و مسئولان صداوسیما در این‌خصوص نشست داشته باشیم و توضیحات آنها را بشنویم.
کمال تبریزی اما همچنان سکوت کرده است و به «شهروند» گفته که درحال حاضر تمایلی به صحبت درباره این موضوع ندارد.
نمایندگان مجلس اما فی‌الحال نمی‌خواهند به این موضوع که قومیتی تلقی می‌کنند، وارد شوند. یکی از آنها به «شهروند» گفته است: دو‌سال دیگر انتخابات مجلس شورای اسلامی است، بنابراین برخی ممکن است با طرح این موضوعات قومیت درصدد باشند که به آن‌سو نیم‌نگاهی داشته باشند، والا این سریال از محل بیت‌المال ساخته شده و باید پخش شود. نمی‌شود چند‌میلیارد پول را دور ریخت و گفت که مثلا به فلان فرد توهین شده است. باید بپذیریم برای هر کدام از این روایت‌ها ممکن است اسنادی وجود داشته باشد و تیم سازنده هم آدم‌های بی‌نام و نشان نیستند که کارشان را بلد نبوده باشند. آنها حتما برای هر کدام از دیالوگ‌های خود، سند تاریخی دارند یا مشابهت‌سازی کرده‌اند.
این چندمین‌بار است که سرزمین کهن با چالش مواجه می‌شود. سریال «سرزمین کهن» در زمان ریاست عزت‌الله ضرغامی ساخته شد و در اواخر مدیریت او روی آنتن رفت. یکی از دیالوگ‌های این سریال واکنش تند اقوام بختیاری‌ را برانگیخت و این موضوع باعث شد که ضرغامی با حضور در میان معترضان و پوشیدن لباس بختیاری ضمن دلجویی از این افراد، با انتشار نامه‌ای ضمن عذرخواهی از بختیاری‌ها اعلام کند که پخش این سریال متوقف خواهد شد. با روی کار‌ آمدن مدیران جدید در سازمان صداوسیما فصل سوم این مجموعه جلوی دوربین رفت و قرار بود از جمعه دو هفته پیش روی آنتن برود که این اتفاق تاکنون رخ نداده است.


تعداد بازدید :  788