شماره ۱۲۵۵ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۲ آبان
صفحه را ببند
میز خبر

مدیر کل اجتماعی استانداری تهران: سالانه 200 هزارنفر به جمعیت تهران اضافه می‌شود
  خیابان‌ها ظرفیت افزایش جمعیت ندارند

ایسنا|  هر‌سال درحدود ۲۰۰‌هزار نفر به جمعیت استان تهران اضافه می‌شود. مدیرکل اجتماعی استانداری تهران با اعلام این خبر گفت: «درحال حاضر دچار بزرگ سری شده، لذا جمعیت مناطق اطراف تهران از بخشی از نواحی تهران پیشی می‌گیرد.»
سیاوش شهریور گفت: مردم درحال تجربه چرخه فرسودگی در تهران هستند: «یعنی این افزایش جمعیت باعث افزایش حمل‌ونقل شهری می‌شود که هم آلودگی تولید می‌کند و از طرف دیگر همین آلودگی سلامت مردم را تهدید می‌کند.»  او که در یک برنامه رادیویی سخن می‌گفت، در بیان راهکارها برای رفع این مشکل گفت: «شهردار سابق، افزایش سطح را در تهران پیش‌بینی کرده بودند، اما به‌ نظر می‌رسد باید در زیر سطح یا هوا کار کرد و دیگر خیابان‌های تهران ظرفیت افزایش جمعیت را نخواهند داشت. باید به دنبال قطار هوایی و تاکسی‌های هوایی بروند. باید حمل‌ونقل عمومی را بشدت ساماندهی کرد. این وضع نه‌تنها قابل ادامه نیست، بلکه امنیت ملی را مخدوش می‌کند.»
در ادامه محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران، ری و تجریش با تأکید بر صحبت‌های شهریور گفت: «اقتصاد بیمار کشور باعث مهاجرت به تهران شده و افراد جویای کار به تهران مراجعه می‌کنند. تهران همانند معدن کار شده و دیگر محل زندگی نیست.»  به‌ گفته او، هر یک‌میلیارد سرمایه‌ای که به تهران می‌آید، حدود 100نفر در شهرستان‌ها و روستاها بیکار می‌شوند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران گفت: «برآورد می‌شود در‌ سال ۱۴۲۵، یعنی ۲۹‌سال آینده جمعیت تهران بزرگ به ۴۰‌میلیون نفر برسد. درحال حاضر در تهران هشت‌میلیون و ۷۰۰‌هزار جمعیت نفر داریم؛ این درحالیست که جمعیت استان تهران ۱۳‌میلیون و ۳۰۰‌هزار نفر است. از نظر جمعیت رتبه بیست‌وپنجم را داریم و با این منوال که داریم، پیش می‌رویم این عدد به اول خواهد رسید. اگر از الان نیندیشیم، وضع آینده، بسیار بحرانی‌تر و مشکلات خیلی زیادتر خواهد شد.» مدیر کل اجتماعی استانداری تهران ادامه داد: «به ‌نظر می‌رسد باید در زیر سطح یا هوا کار کرد، چراکه دیگر خیابان‌های تهران ظرفیت افزایش جمعیت را نخواهند داشت؛ این وضع نه‌تنها قابل‌ ادامه نیست، بلکه امنیت ملی را مخدوش می‌کند.»
سیاوش شهریور با اشاره به تراکم جمعیت در تهران گفت: «چاره‌جویی این مشکل که یکی از مشکلات بسیار مهم در تهران است، باید در دو سطح بررسی شود؛ یکی سطح ملی است و باید به طرف یک توسعه متوازن ملی برویم و اشتغال را در کل کشور رونق ببخشیم و به دنبال ایجاد نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی باشیم تا باعث نشود جمعیت بیکار و جویای زندگی خوب به تهران بیایند.»
او ادامه داد: «سطح بعدی، سطح خرد موضوع است و به نظر می‌رسد این مشکل یکی از اولویت‌های اساسی شهر تهران است. هر‌سال در حدود ۲۰۰‌هزار نفر به جمعیت استان تهران اضافه می‌شود.»
علیخانی با بیان این‌که ما همه امکانات را در تهران متمرکز کرده‌ایم، گفت: «در کشورهای دیگر پایتخت سیاسی از اقتصادی جداست؛ شاید نمی‌توانیم پایتخت را از تهران جابه‌جا کنیم اما لزومی ندارد همه وزارتخانه‌ها در تهران قرار داشته باشد. چه لزومی دارد وزارت کشاورزی یا وزارت نفت در تهران باشد؟ شاید وجود وزارتخانه‌های سیاسی و امنیتی در تهران ضرورت داشته باشد اما می‌تواند استان‌هایی را تعریف کنند و این وزارتخانه‌ها به آن‌جا منتقل شوند.»

مدیر رصد و آمار شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده اعلام کرد: آمار بالای «فرار دختران» برای «ازدواج»
۴۳‌هزار دختر زیر ۱۵‌سال در ایران ازدواج کرده‌اند

ایسنا| مدیر رصد و آمار شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده می‌گوید براساس آمار، طلاق ازدواج‌های بین 13 تا 18‌سال پایین است.
فرشته روح افزا دراین‌باره گفت: «قانونی که فراکسیون زنان در دست اقدام دارد، مانع ازدواج دختر 17 مسأله‌ای که قصد ازدواج دارد، می‌شویم. درحال حاضر دخترانی که مایل به ازدواج بودند و به همین دلیل فرار کردند، بسیار بیشتر است.»  او با استناد به آمارهای موجود گفت: «تعداد دخترانی که در شهرستان‌های مختلف و در سن پایین ازدواج می‌کنند، بین دو تا سه نفر هستند و در کل کشور حدود 43‌هزار دختر زیر 15‌سال ازدواج کرده‌اند.»
فرشته روح افزا با اشاره به طرح افزایش سن ازدواج در فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «علت این‌که چرا این فراکسیون به دنبال تصویب چنین طرحی است، مشخص نیست زیرا درحال حاضر 13‌میلیون جوان در سن ازدواج داریم که موفق به ازدواج نشده‌اند.»
او گفت: «در حال‌حاضر سن ازدواج دختران بالای 24 و سن ازدواج پسران نیز 27‌سال است که بیش از پنج‌میلیون نفر از آنها را دختران و بقیه را پسران تشکیل می‌دهند.»


تعداد بازدید :  205