شماره ۱۲۵۵ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۲ آبان
صفحه را ببند
دستور وزیر بهداشت برای ایجاد تسهیلات و رفع کمبود پزشک در کشور
پزشکان را به ایران برگردانید
1700 پزشک ایرانی در کشور 8‌ میلیون نفری اتریش فعالیت می کنند سالانه سه تا پنج ‌هزار پزشک در کشور تربیت می‌شود اما بخش قابل توجهی از آنها از کشور خارج می‌شوند

شهروند|  وزارت بهداشت می‌خواهد پزشکان ایرانی را به کشور بازگرداند. گروه هدف پزشکان متخصصی هستند که در اتریش مشغول به کار هستند. به گفته قائم‌مقام وزیر بهداشت، در حال حاضر 1700 پزشک ایرانی در کشور هشت‌میلیونی اتریش کار می‌کنند. حالا که وزارت بهداشت با کمبود شدید متخصص در کشور روبه‌رو شده، بالاترین مقام این وزارتخانه دستور داده تا تسهیلاتی برای بازگرداندن این افراد به کشور ایجاد شود. ایرج حریرچی اینها را دیروز در نشست خبری هفتگی‌اش اعلام کرد و در توضیح بیشتر گفت: «بیشتر پزشکان ایرانی که در اتریش مشغول به کار هستند، متخصص هستند؛ در حالی‌ که خودمان با کمبود شدید متخصص روبه‌رو هستیم؛ ایران از‌ سال 62، هر سال، سه تا پنج‌هزار پزشک در کشور تربیت می‌کند؛ اما بخش قابل‌ توجهی از آنها در خارج از کشور فعالیت می‌کنند؛ تعدادی از آنها هم با مدرک دیپلم یا لیسانس در کشورهای دیگر تخصص پزشکی گرفتند که آنها هم جزو سرمایه‌های ایران به شمار می‌روند.» به گفته این مسئول در وزارت بهداشت، پزشکان ایرانی در کشورهای آلمان و اتریش خوشنام هستند. طبق دستور وزیر بهداشت باید تسهیلاتی برای بازگشت آنها ایجاد شود.
کیفیت پزشکی در کشورهای اروپای شرقی
و آسیایی مورد تأیید نیست
او به افرادی که می‌خواهند در برخی کشورهای اروپای شرقی و آسیایی پزشکی بخوانند، هم توصیه‌هایی کرد: «کیفیت رشته پزشکی در این کشورها مورد تأیید ایران نیست؛ به همین دلیل خانواده‌ها باید پیش از فرستادن فرزند خود از کیفیت آن دانشگاه مطمئن شوند. تأیید مدارک در ایران بر اساس کیفیت آموزش است؛ اگر می‌خواهند در ایران کار کنند، باید بدانند که استانداردهای بهداشت و درمان در ایران سختگیرانه و نسبتا بالا است.» سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به سفر هفته پیش خود به کشور اتریش برای شرکت در مجمع جهانی سلامت گفت: «در این مجمع اقدامات ایران در زمینه بیمه‌شدن مردم و محافظت مالی از آنها تربیت سفیران سلامت و اقدامات وزارت بهداشت در این زمینه مورد استقبال قرار گرفت. دیدارهایی با وزیر بهداشت کشورهای آلمان، پرتغال و قطر نیز صورت گرفته است. با توجه به اقدامات کشور و توانایی‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران نشست‌ سال ۲۰۱۸ مجمع جهانی سلامت در ایران برگزار می‌شود.» او ادامه داد: «در اتریش شرکتی فعالیت می‌کند که ۱۴۴‌هزار تخت بیمارستانی را در اروپا، آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی اداره می‌کند و هفت‌هزار نیروی بهداشتی، درمانی در کشورهای مختلف دارد. در دنیا حرکت به سمت مدیریت انبوه و کاهش هزینه‌های جانبی است. ما باید هزینه‌های اداره بیمارستان‌ها را بهینه کنیم؛ در این مدل بیمارستان‌ها مستقل هستند.»
سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه این نشست با تأکید بر این‌که میزان اعتباری که برای برطرف‌کردن مشکلات مالی حوزه سلامت تاکنون به صورت نقد دریافت شده، کفایت نمی‌کند، گفت: «در حال حاضر در دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و خدمات حاشیه شهر دچار مشکل هستیم. پیش‌بینی می‌کنیم که ظرف چند روز آینده نقدینگی و اوراق به حوزه سلامت تخصیص یابد و با توجه به محدودیت‌های مالی باید آن را بپذیریم.» سخنگوی وزارت بهداشت با بیان این‌که باید بخش زیادی از اعتبارات عمومی به فرهنگ‌سازی در زمینه مسائل اجتماعی اختصاص یابد، گفت: «دانش‌آموزان ما بیشتر از فیزیک و ریاضی نیازمند یادگیری رفتار درست و چگونگی حل مشکلات و یادگیری مهارت‌های اجتماعی هستند؛ البته آمارهای روز دنیا نشان می‌دهد که مردم تحت ‌تأثیر عوامل ژنتیک و روانی به بیماری‌های روانی مبتلا می‌شوند. هر تصمیمی که در حوزه بهداشت و درمان می‌گیرید، باید انتخاب کنید که می‌خواهید کدام خدمت را کمتر ارایه کنید؛ چرا که برای آن تصمیم باید هزینه‌کرد را بالا ببرید.»
تشکیل کارگروه  رفتارهای خشونت‌آمیز
قائم‌مقام وزیر بهداشت در بخش دیگری از این نشست خبری به برنامه وزارت بهداشت برای ثبت کودک‌آزاری در بیمارستان‌های کشور اشاره کرد: «کاری که وزارت بهداشت می‌تواند انجام دهد پیشگیری و توانمندسازی خانواده‌ها و کودکان است. در انتهای زنجیره که کودک به بیمارستان منتقل می‌شود، پزشکان و پرستاران با کوچکترین شک در خصوص این‌که آیا این مورد کودک‌آزاری است، مورد را به مراجع ذیربط اطلاع می‌دهند.» سخنگوی وزارت بهداشت همچنین نسبت به انتشار خبر خودکشی و چالش نهنگ آبی واکنش نشان داد و از تشکیل کارگروهی درباره رفتارهای خشونت‌آمیز خبر داد: «ما کارگروهی برای رفتارهای خشونت‌آمیز با حضور روانپزشکان اجتماعی و متخصصان رسانه تشکیل داده‌ایم. این کارگروه متشکل از روانپزشک، روانشناس و روزنامه‌نگار است؛ هفته آینده در این زمینه جلسه‌هایی خواهیم داشت.» او ادامه داد: «موضوع رفتار خشونت‌آمیز و تأثیر آنها در فضای مجازی بسیار مهم است و می‌تواند به ‌عنوان معضلی در فضای مجازی مطرح شود. ما شاهد این هستیم که رسانه‌ها با چالش نهنگ آبی به‌ عنوان موضوعی جالب برای مخاطب برخورد می‌کنند و با این کار از آن قبح‌زدایی می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که انتشار اخبار خودکشی در رسانه‌های بزرگ تا یک هفته میزان خودکشی را تا 10‌درصد افزایش می‌دهد. به همین دلیل رسانه‌ها باید از نشان‌دادن شخصیت خودکشی‌کننده به ‌عنوان قهرمان پرهیز کنند.» او ادامه داد: «این کار می‌تواند باعث ترغیب افراد به خودکشی شود. بالاترین میزان خودکشی در افرادی است که مبتلا به افسردگی عمیق هستند. انتشار خبر درست در کاهش و پیشگیری موثر است. به همین دلیل رسانه‌ها باید در آگاهی‌بخشی در این زمینه تأکید و از جذب مخاطب به وسیله پرداختن به خودکشی اجتناب کنند.»
او همچنین از کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال به دلیل واکنش نشان‌دادن نسبت به مصرف قلیان از سوی تعدادی از بازیکنان فوتبال تشکر کرد: «یک وعده قلیان به اندازه ۱۰۰ نخ سیگار مضر است. بازیکنانی که در تیم‌های بزرگ حضور دارند، مورد توجه نوجوانان هستند؛ به همین دلیل رفتارهای غیرصحیح آنها برای سلامت جامعه مضر است. ورزشکاران می‌توانند سفیران سلامت ما باشند و به پویش‌های ضد رفتارهای خطرناک بپیوندند.»
قشر فقیر دو برابر متمولان
 از خدمات طرح تحول استفاده کردند
او در ادامه به خدمات ارایه‌شده در طرح تحول نظام سلامت اشاره کرد: «در چهار ‌سال طرح تحول ۲۴‌میلیون و ۲۹۴‌هزار مورد بستری در بیمارستان‌های مشمول طرح تحول انجام شده است. جمعیت روستایی کشور ۲۶‌درصد جمعیت کل را تشکیل می‌دهند و ۴۱‌درصد موارد بستری به آنها تعلق دارد. هشت کلانشهر بزرگ نیز فقط از ۲۲‌درصد خدمات طرح تحول استفاده کرده‌اند. از میان این ۲۴‌میلیون بار بستری، سهم سه دهک فقیر جامعه هر کدام سه‌میلیون بار بستری است. دهک ثروتمند یک و نیم‌میلیون بار و دهک نهم جامعه یک‌میلیون و ۸۰۰‌هزار بار بستری بوده است همچنین به‌ طور میانگین از هر ۱۰۰ نفر قشر فقیر ۷.۵ بار بستری در بیمارستان‌های دولتی انجام شده است. این رقم در میان ۱۰‌درصد غنی جامعه به ۰.۷۵‌درصد بوده است. یعنی فقرا دو برابر اغنیا از خدمات طرح تحول استفاده کرده‌اند.» حریرچی ادامه داد: «در حوزه سلامت ایران ۶۳ تا ۷۳‌درصد منابع صرف هزینه نیروی انسانی در تمام رشته‌ها می‌شود این در حالی است که در آموزش عالی این رقم بیش از ۸۰‌درصد است. بند «ب» تبصره ۱۹قانون بودجه‌ سال ۹۶ درباره واگذاری ۱۰‌درصد خدمات حوزه سلامت به بخش غیردولتی است. این مصوبه به معنی خصوصی‌سازی نیست چرا که تعرفه‌های آن دولتی است و به هزینه مردم اضافه نمی‌شود.»


تعداد بازدید :  266