شماره ۱۲۵۵ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۲ آبان
صفحه را ببند
کاندیداهای ریاست فدراسیون والیبال به موضوع دخالت معاون وزیر در انتخابات دامن زدند
«لابی‌بال»
شایعه شده داورزنی علاقه‌مند است ضیایی معاون فعلی والیبال، رئیس شود

شهروند| با پایان مراحل ثبت‌نام از نامزدهای احراز پست ریاست فدراسیون والیبال،‌ هر چه به زمان برگزاری مجمع انتخاباتی نزدیک می‌شویم،‌ حرف‌و‌حدیث‌ها درباره آینده صندلی ریاست یکی از موفق‌ترین فدراسیون‌های ورزشی ایران در سال‌های اخیر بیشتر می‌شود؛ به‌ویژه حالا که شایعات مختلفی پیرامون مهندسی انتخابات نگرانی‌ها را به اوج خود رسانده‌ است.
وقتی داورزنی در وزارت ماندگار شد
زمانی که مسعود سلطانی‌فر به جای محمود گودرزی تصدی وزارت ورزش را بر عهده گرفت، پس از مدتی نصرالله سجادی از وزارت ورزش جدا و پست معاونت ورزش قهرمانی و حرفه‌ای به محمدرضا داورزنی سپرده شد که سال‌ها نفر اول مدیریت والیبال ایران بود؛ البته از همان مقطع حرف‌و‌حدیث‌های زیادی درباره فدراسیون والیبال وجود داشت و کار به جایی رسید که مسئولان تصمیم بگیرند داورزنی به‌ عنوان سرپرست کار خود را انجام بدهد تا پس از تعیین تکلیف ریاست‌جمهوری و مشخص‌شدن وزیر جدید ورزش انتخابات فدراسیون هم برگزار شود. حالا با وزیر‌ماندن سلطانی‌فر و بقای داورزنی در معاونت ورزش قهرمانی دیگر هیچ نگرانی‌اي بابت آینده وجود ندارد و انتخابات طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده برگزار خواهد شد.
دخالت مستقیم نه!‌ غیرمستقیم چطور؟
صحبت‌های چند روز قبل محمدرضا داورزنی درباره انتخابات فدراسیون‌ها و شرایط مدیریت والیبال پیام‌های جالب توجهی داد. معاون وزیر ورزش تأکید کرده آنها در انتخابات فدراسیون‌ها هیچ دخالت مستقیمی ندارند. همین حرف باعث شد منتقدان داورزنی از او سوال کنند كه آیا او و مدیران وزارت ورزش به صورت غیرمستقیم هم در انتخابات فدراسیون‌ها به‌ویژه والیبال که 11‌سال ریاست آن بر عهده شخص این مدیر بوده، تأثیر نمی‌گذارند؟ در شرایط کنونی در محافل ورزشی خیلی‌ها این اعتقاد را دارند كه احمد ضیایی، نایب‌رئیس داورزنی در فدراسیون والیبال که برای ریاست هم ثبت‌نام کرده‌ است، بیشترین شانس را برای تصدی این سمت دارد. درست است که داورزنی و مدیران وزارت ورزش خیال همه را با تأکید روی این مسأله که دخالت مستقیم در انتخابات نخواهند داشت، راحت کرده‌اند، اما برای بسیاری از اهالی والیبال و ورزش هنوز ابهاماتی درباره احتمال دخالت و تأثیرگذاری غیرمستقیم داورزنی در انتخابات هست که این انتظار وجود دارد این ابهام هم برطرف شود.
10 نامزد برای یک صندلی
ثبت‌نام از نامزدهای ریاست انتخابات فدراسیون والیبال طبق برنامه‌ریزی‌های قبلی از 16مهر آغاز شد و در این مدت با وجود شایعات بسیار زیاد درباره حضور افراد مختلف در انتخابات،‌ تنها 10نفر به صورت رسمی برای جانشینی داورزنی ثبت‌نام کردند که به این شکل می‌توان آنها را معرفی کرد: علی‌پور عروجی: دارای مدرک دکترای مدیریت ورزشی، دارای مدرک مربیگری درجه سه والیبال و سابقه تدریس در کلاس‌های مربیگری؛‌ احمد ضیایی: نایب‌رئیس فعلی فدراسیون والیبال، فرماندار و معاون استاندار در شهرهای کرج، اردبیل، پیرانشهر، بوکان، مرند و مراغه؛‌ محمد شاهمرادی: بازیکن اسبق تیم‌های باشگاهی ایران؛‌ علی نیکنام‌فر: کارشناس ارشد علوم تربیت بدنی؛ علیرضا سلیمی آوانسر: بازیکن سابق والیبال، دارای مدرک مربیگری سطح سه بین‌المللی؛ امیر حسین منظمی: مدیر تیم‌های ملی والیبال، بازیکن اسبق تیم ملی؛ محمدتقی حسن‌زاده: دارای مدرک دکترای مدیریت ورزشی، معاون ورزش استان‌ها در وزارت ورزش و جوانان؛ بهنام محمودی: بازیکن و کاپیتان سابق تیم ملی، عضو سابق شورای شهر کرج، دارای مدرک دکترای مدیریت ورزشی؛ الهام رضایی: دانشجوی ترم آخر دکترای مهندسی ژنتیک و کریم فروزان: رئیس هیأت ارومیه.
داورزنی اعلام کرد در والیبال می‌ماند
در روزهای اخیر شایعات بسیار زیادی درباره مهندسی انتخابات فدراسیون والیبال در رسانه‌ها و محافل ورزشی وجود داشته است. این انتقاد به مهندسی انتخابات هم بیشتر از طرف افرادی مطرح می‌شود که منتقد عملکرد مدیریت سال‌های اخیر فدراسیون بوده‌اند و ادعای انحصاری‌بودن قدرت مدیریت در والیبال را دارند. به همین ترتیب این ‌روزها اخباری درباره این‌که سرنوشت انتخابات از همین حالا برای به پیروزی رسیدن یک گزینه خاص مشخص شده، شنیده می‌شود. نکته جالب توجه دیگر این است که محمدرضا داورزنی به خاطر داشتن کرسی در کنفدراسیون آسیا و فدراسیون جهانی ارتباط خود با والیبال را حفظ خواهد کرد. او در مصاحبه‌ اخیر خود هم به نکته عجیبی اشاره کرده و گفته است: «برنامه والیبال تا 2020 به صورت دقیق بسته شده و ما در کنار رئیس بعدی برای اجرای آن هستیم. با وجود مسئولیتی که در وزارت ورزش و به دلیل سمتی که در فدراسیون جهانی و آسیایی دارم تا 2020 باید کار خود را در والیبال دنبال کنم.» این صحبت‌های صریح داورزنی نشان می‌دهد که او در مدیریت جدید فدراسیون والیبال هم نقشی تأثیرگذار خواهد داشت و رئیس جدید باید تمام برنامه‌های تدوین‌شده در فدراسیون داورزنی را دنبال کند. به همین دلیل احتمال این‌که رئیس بعدی تمامی قدرت در عرصه مدیریت را در اختیار نداشته باشد و زیر سایه رئیس قبلی کار کند، وجود دارد.
محمودی: ضیایی سیاسی است
به راست و دروغ این خبر کاری نداریم اما در هفته‌‌های اخیر از احمد ضيایی (نایب‌رئیس داورزنی در فدراسیون) به‌عنوان گزینه اول و کاندیدای مورد نظر وزارت ورزش نام برده می‌شود. بهنام محمودی چهره شناخته‌شده والیبال ایران که برای انتخابات ثبت‌نام کرده است، هم درباره این موضوع گفته است: «ضیایی در شرایطی نامش به ‌عنوان شانس اصلی پیروزی مطرح می‌شود که یک شخص سیاسی است و در ورزش سابقه‌ای ندارد. او فقط در چند ‌سال اخیر به ‌عنوان نایب‌رئیس فدراسیون والیبال فعالیت کرده که آن هم پست اجرایی نیست.» البته نامزدهای دیگر هم در مصاحبه‌های خود رسما نگرانی‌هایشان را درباره احتمال مهندسی انتخابات نشان داده‌اند و به نظر می‌رسد که از همین حالا یک انتخابات -هنوز زمان دقیق انتخابات مشخص نشده است- پرسروصدا و جنجالی در پیش خواهد بود.
همه خواهان برگزاری مناظره
والیبال بدون تردید بعد از فوتبال و کشتی مهمترین فدراسیون ورزشی ایران است که مردم زیادی اتفاقات این رشته را دنبال می‌‌کنند. به همین ترتیب این انتظار وجود دارد که رسانه‌ها هم به دقت تمامی فعل و انفعالات درباره این فدراسیون موفق ورزشی را دنبال کنند تا انتخابات ریاست بدون هیچ‌گونه ابهامی برگزار شود. جالب اینجاست که در روزهای اخیر برخی از کاندیداها به صورت رسمی خواهان برگزاری مناظره بین نامزد‌های احراز پست ریاست شده‌اند تا برنامه‌های هر کاندیدا برای تصدی پست ریاست مشخص شود و اعضای مجمع فدراسیون و روسی هیأت‌ها به برنامه رأی بدهند نه لابی‌های انجام‌شده برای موفق‌شدن یک کاندیدای خاص! البته تاکنون هیچ برنامه‌ای برای اجرایی‌شدن این مناظره تلویزیونی رسما اعلام نشده است و بعید هم به نظر می‌رسد که چنین فضایی به وجود بیاید.


تعداد بازدید :  397