شماره ۱۲۴۷ | ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۳ مهر
صفحه را ببند
در واکنش دولتمردان ایران به سخنان ترامپ صورت گرفت
ایران پشت سپاه
اسحاق جهانگیری: سپاه پاسداران قوت قلب کشورهای منطقه شده است جواد ظریف: امروز مردم ایران از زن و مرد و پیر و جوان، همگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستند کاربران فضای مجازی در پاسخ به ترامپ هشتگی با عنوان من یک سپاهی‌ام به راه انداختند

شهروند| سخنرانی جمعه‌شب دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و زیر سوال بردن توافق بین‌المللی برجام  وهمچنین تهدید و لفاظی علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عرصه داخلی واکنش‌های متفاوتی داشت و مقامات دولتی، فعالان سیاسی، نمایندگان مجلس و شخصیت‌های نظامی در صفحه توییتر و کانال تلگرامی خود به این موضوع واکنش نشان دادند؛ در این واکنش‌ها همه یک‌صدا تأکید داشتند که در شرایط فعلی با انسجام کامل و فارغ از جهت‌گیری‌های سیاسی، منافع و مصالح ملی را بر هر مسأله‌ای ترجیح خواهند داد. علاوه بر صحبت‌های ضد ایرانی رئیس‌جمهوری آمریکا، استفاده از واژه مجعول برای خلیج فارس توسط ترامپ عصبانیت مقامات سیاسی را نیز به دنبال داشت که همین مسأله با واکنش‌های زیادی در فضای مجازی روبه‌رو شد. شاید یکی از جالب‌ترین واکنش‌ها را جواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران در حساب توییتر خود داشت. او در پستی در صفحه توییتر خود همه مردم ایران را همراه با سپاه پاسداران دانست. نیرویی که  مرزهای کشور محافظت می‌کند و در برابر تروریسم در منطقه می‌ایستد. کاربران فضای مجازی در پاسخ به این گستاخی هشتگی با عنوان « من یک سپاهی‌ام » به راه انداختند. براساس تحلیل صورت گرفته از جمعه شب گذشته تاکنون نزدیک به ۱۵۰ هزار توئیت از سوی کاربران ایرانی برای ۵ هشتگ ترامپ، روحانی، سپاه، خلیج فارس وnevertrustusa ایجاد شده است. در این زمینه سهم هشتگ ترامپ ۶۷هزار توئیت، سهم هشتگ روحانی ۲۰هزار، سهم هشتگ سپاه ۳۰هزار، سهم هشتگ خلیج فارس ۱۵هزار و سهم هشتگ nevertrustusa بالغ بر ۱۵ هزار توئیت اعلام شده است. در همین حال استفاده از هشتگ‌هایی چون آمریکا و برجام در رده های بعدی موضوعات داغ کاربران ایرانی در این فضا قرار دارد.برآوردها نشان می دهد که برای مثال در ساعت ۹ شب جمعه ۲۱ مهرماه بالغ بر ۱۳ هزار توئیت با هشتگ ترامپ در شبکه توییتر منتشر شده است که بیشترین میزان واکنش کاربران ایرانی به اظهارات ترامپ در ۲۴ ساعت گذشته بود.در همین حال پس از اظهارات حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در پاسخ به ترامپ، در ساعت ۱۱ شب، نزدیک به ۱۲ هزار توئیت در یک ساعت با هشتگ روحانی در فضای توییتر منتشر شده است.موضع گیری آمریکا درباره سپاه پاسداران جمهوری اسلامی، مخالفان بسیاری درمیان کاربران توییتر داشت. کاربران ایرانی در توئیت‌هایشان ضمن محکومیت دخالت آمریکا، خواستار حمایت هرچه بیشتر از سپاه شدند. از سوی دیگر حمایت ترامپ از مردم ایران در سخنرانی دیروز خود، موجب تمسخر کاربران توییتری شده است.در همین حال کاربران ایرانی عملکرد دولت در برجام و نیز، همراهی اروپا از ایران مقابل ترامپ را نشانه سیاست ورزی صحیح دولتمردان دانستند و از آن حمایت کردند. علاوه بر توییتر، کاربران ایرانی در سایر شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام ، اعتراض خود نسبت به رفتار خصمانه و اظهارات ایران ستیزانه روز گذشته رئیس جمهوری آمریکا را اعلام و مطالب متعددی را با هشتگ
 خلیج فارس منتشر کردند.
معاون اول رئیس‌جمهوری:
سخنان ترامپ از روی عصبانیت بود
اسحاق جهانگیری با اشاره به سخنان جمعه شب گذشته رئیس‌جمهوری آمریکا تصریح کرد: مشخص بود که سخنان ترامپ از روی عصبانیت است، چرا که او در زمان تبلیغات ریاست‌جمهوری سخنانی گفت اما بعدا با واقعیت‌های اداره کشور و مسائل بین‌المللی روبه‌رو و متوجه شد که تمام سخنانی که برای اخذ رأی از مردم به زبان آورده با واقعیت‌ها مغایر است. معاون اول رئیس‌جمهوری در آیین افتتاح کارخانه آهن اسفنجی میانه با اشاره به اعتراض‌های ترامپ به دولت پیش از خود خاطرنشان کرد: ترامپ به دولت پیش از خود انتقاد می‌کرد که داعش ایجاد کردند و هفت‌هزار ‌میلیارد دلار پول آمریکا را در منطقه خاورمیانه هزینه کردند.
همچنین اسحاق جهانگیری در جلسه شورای اداری استان آذربایجان شرقی گفت: رئیس‌جمهوری آمریکا اصرار دارد که روی نهادهای قدرتمند کشور و نهادهایی که بیشترین نقش را در حفاظت از کشور داشته‌اند انگشت بگذارد و این در حالی است که ملت ایران به خوبی آگاه هستند که سپاه چه نقش مهمی در دوران دفاع مقدس داشته است. معاون اول رئیس‌جمهوری تصریح کرد: سپاه پاسداران امروز به نقطه‌ای رسیده که قوت قلب کشورهای منطقه شده و کسی که توانست داعش را در منطقه زمینگیر کند در واقع سپاه بود.
وزیر امور خارجه: تهدید و بی‌حرمتی
 باعث ترس ایرانیان نخواهد شد
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه نیز در صفحه توییتر خود و در پاسخ به ادعاهای خصمانه ترامپ علیه ایران نوشت: ترامپ مانند روسای‌جمهوری پیشین آمریکا درنهایت متوجه می‌شود که تهمت، تهدید و بی‌حرمتی باعث ترس ایرانیان نخواهد شد. جای تعجب نیست که طرفداران سخنان ابلهانه ترامپ همان دژهای دموکراسی یعنی عربستان سعودی، بحرین و امارات هستند. همه می‌دانستند که دوستی ترامپ با هدف فروختن به کسانی بود که قیمت بالاتری پیشنهاد می‌دادند. اکنون می‌دانیم که دانش جغرافیایی او هم همین هدف را دارد. برای تعریف سرکش، واژگان ترامپ را با پاسخ رئیس‌جمهوری روحانی مقایسه کنید.
وزیر اطلاعات: سخنان ترامپ
آمریکا را در معرض انزوای بیشتری قرار داد
در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهوری آمریکا در موضوع برجام، سید محمود علوی، وزیر اطلاعات گفت: سخنان سبک‌سرانه ترامپ، مردم ایران را به سوی وحدت و همگرایی بیشتر و حمایت از نهادهای انقلابی به‌ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بنیان‌های دفاعی کشور سوق می‌دهد. حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمود علوی با بیان این‌که ترامپ حرف جدیدی نداشت و تکرار اتهامات واهی گذشته بود، افزود: سخنان ترامپ آمریکا را در معرض انزوای بیشتری قرار داد.
وزیر کشور:
 سخنان ترامپ نشان‌دهنده ضعفش بود
وزیر کشور با اشاره به سخنان جمعه‌شب رئیس‌جمهوری آمریکا تصریح کرد که این اتمام حجتی برای مردم ما و همه دنیاست که آمریکا قابل اعتماد نیست. رحمانی‌فضلی در بدو ورود به سنندج در جمع خبرنگاران گفت: سخنان ترامپ نشان‌دهنده ضعفش بود، زیرا کشوری که ادعای قدرت می‌کند نباید با زبان ضعف سخن بگوید و این سخنان نشان داد که به تعهداتشان نسبت به اسناد بین‌المللی مانند برجام پایبند نیستند، این اتمام حجتی برای مردم ما و همه دنیاست که آمریکا قابل اعتماد نیست.
بیانیه وزارت کشور درباره سخنان ترامپ
همزمان وزارت کشور نیز در بیانیه‌ای با اشاره به این‌که رئیس‌جمهوری آمریکا به وضوح بی‌اعتنایی خود به تعهدات بین‌المللی را نمایان ساخته است، تأکید کرد: برجام متضمن آرامش، امنیت و آسایش ایران بوده و هرگونه تهدیدی علیه این ملت محکوم به شکست و خفت است. یگانه راه مقابله با زیاده‌خواهی دشمنان، تقویت روحیه اتحاد و انسجام ملی است.
سخنگوی وزارت خارجه: ترامپ آمریکا را
در مسیر خروج از جامعه جهانی قرار داده است
سخنگوی وزارت خارجه اظهار کرد: سیاست‌هایی که ترامپ از ابتدای ریاست‌جمهوری‌اش در عرصه جهانی در پیش گرفته، آمریکا را در مسیر خروج از جامعه جهانی قرار داده است. بهرام قاسمی با اشاره به اظهارات و ادعاهای مضحک جمعه‌شب رئیس‌جمهوری آمریکا علیه ایران و برجام تصریح کرد: مشاهده کردیم اظهارات ترامپ در مورد برجام با واکنش صریح نماینده عالی اتحادیه اروپا روبه‌رو شد و اینها همه نشان می‌دهد که جامعه جهانی چندان با سیاست‌های ترامپ همراهی ندارد.
آیت‌الله‌ هاشمی‌شاهرودی: نباید بهانه
 دست رئیس‌جمهوری غیرمتعادل آمریکا داد
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر این نکته که «نباید بهانه دست رئیس‌جمهوری غیرمتعادل و غیرمتوازن آمریکا داد»، گفت: الحمدلله ملت ایران زیر چتر ولی‌فقیه در نظام ولایی، وحدت خوبی دارند و نمی‌گذارند دیگران با یاوه‌گویی‌ها و اتهامات واهی در مسائل داخلی ایران اسلامی دخالت کنند. آیت‌الله ‌هاشمی‌شاهرودی صبح دیروز در آغاز جلسه کمیسیون موارد خاص مجمع تشخیص مصلحت نظام، اتهامات بی‌ادبانه‌ ترامپ نسبت به سپاه پاسداران و ایران اسلامی را ناشی از خشم سیاسی سردمداران استکبار جهانی دانست و گفت: این را همه می‌دانند که ایران و سپاه پاسداران از عوامل اصلی انحلال تشکیلاتی داعش در کشورهای منطقه‌اند.
احمدی‌نژاد: مواضع آمریکا نشان داد که نسبت به عظمت ملت ایران جاهل‌ هستند
درپی اظهارات جاه‌طلبانه و بی‌منطق رئیس‌جمهوری آمریکا، احمدی‌نژاد در پیامی خطاب به ملت ایران تأکید کرد که اگر بنا بود با این رفتارهای دولت آمریکا تغییری در جغرافیا، فرهنگ، مواضع و جایگاه کشور و ملت ایران به وجود آید، چه بسا، قدرت‌های چپاولگر بزرگتری در تاریخ بودند که همین آرزوها را با خود به گور بردند. در متن پیام رئیس دولت‌های نهم و دهم آمده است که «مواضع دولت آمریکا بار دیگر نشان داد که آنان نسبت به عظمت، توانایی و اقتدار ذاتی ملت ایران جاهل و در کسب معرفت نسبت به شایستگی‌های الهی - انسانی ایرانیان کاهل‌اند.»
دادستان کل کشور: مردم و دولتمردان
 پاسخ یاوه‌سرایی ترامپ را خواهند داد
دادستان کل کشور گفت: درخت انقلاب اسلامی ایران ریشه‌دارتر و عمیق‌تر از این است که حرف‌های شخصی مانند ترامپ بتواند کوچکترین اثری بر آن بگذارد. حجت‌الاسلام‌والمسلمین منتظری در حاشیه مراسم تودیع و معارفه معاون سیاسی و امنیتی دادستان کل تأکید کرد: از شخصی مانند ترامپ و از دولت استکباری آمریکا جز این انتظاری نیست، اما اراده ملت بزرگ ایران با چنین لفاظی‌هایی مصمم‌تر خواهد شد. وی افزود: مردم بزرگ ایران در کنار دولتمردان در عمل جواب یاوه‌سرایی‌های ترامپ را در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و تولیدی خواهند داد.

بسیاری از مقامات دولتی، فعالان سیاسی و نمایندگان مجلس به شکلی کوتاه در شبکه‌های اجتماعی به اظهارات ضدبرجامی ترامپ واکنش نشان دادند.
  سیدمحمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در گفت‌وگویی با اشاره به سخنرانی ضد ایرانی ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و ایجاد اجماع جهانی علیه ایالات متحده اظهار کرد: درحال حاضر شرایطی ایجاد شده که در آن اتحادیه اروپا، چین و روسیه در یک موضوع مهم بین‌المللی در کنار یکدیگر ایستاده‌اند و علیه آنچه ترامپ اعلام می‌کند، قرار گرفته‌اند.
  محمد شریعتمداری، وزیر بازرگانی در کانال تلگرامی خود نوشت: ملت ایران یکپارچه و هم‌صدا با امام فقید و رهبر فرزانه فریاد می‌زنند: «اگر سپاه نبود کشور هم نبود» و با همه وجود می‌سرایند که «چو ایران نباشد تن من مباد، بدین بوم و بر زنده یک تن مباد.»
  عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در کانال تلگرامی خود نوشت: سپاه پاسداران برآمده از عشق و ایمان مردم است و متکی بر چشمه جوشان ملت. تحریم سپاه، تحریم مردم و تهدید سپاه، تهدید مردم است. سپاه ریشه در ایمان راست‌قامتان این مرز و بوم دارد و متکی است بر عشق و ایثار. سپاه تمام‌شدنی نیست، چون مردم تمام‌شدنی نیستند.
  صادق زیباکلام توییت کرد: سخنرانی ترامپ از یک‌سو باعث شور و نشاط زایدالوصف تندروها شده و از سوی دیگر با پنهان شدن پشت شعارهای حماسی، مشکلات و مصائب را هم فراموش کرده‎اند.
  شهیندخت مولاوردی، دستیار رئیس‌جمهوری در امور حقوق شهروندی در پاسخ به سخنان رئیس‌جمهوری آمریکا درباره ایران در توییتی که به زبان انگلیسی نوشته شده بود، گفت: سخنرانی ترامپ صادقانه، تاریخ خونین تجاوز، نظامی‌گری، بی‌ثبات‌سازی خاورمیانه و حمایت از آپارتاید صهیونیستی را نشان داد.
  محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در حساب توییتری خود نوشت: آقای ترامپ، شما غلط کردی که به جای خلیج فارس، خلیج عربی را به کار بردی. آقای ترامپ شما را درک می‌کنیم، گاهی موش قیافه گربه به خود می‌گیرد.
  عبدالله رمضان‌زاده، سخنگوی دولت اصلاحات در واکنش به اظهارات ترامپ در توییتر نوشت: هدف ترامپ ضربه زدن به دستاوردهای اقتصادی ایران از برجام است. با ایجاد التهاب در اقتصاد در زمین جنگ روانی او بازی نکنیم.
  محمود صادقی، نماینده مردم تهران نیز در اعتراض به ترامپ برای استفاده از واژه خلیج عربی، عکس پروفایلش را به نقشه ایران تغییر داد و در دو توییت نوشت: ‏سخنرانی ‎@realDonaldTrump نشان داد به دولت آمریکا نمی‌توان اعتماد کرد، اما با دیپلماسی هوشمندانه می‌توان پایبندی به تعهدات را به او تحمیل کرد.
  آذری جهرمی، وزیر ارتباطات نیز در واکنش به این سخنان نوشت: ‏نتیجه همفکری با نتانیاهو چیزی جز سخنان امروز رئیس‌جمهوری آمریکا نیست. آن‌قدر غرق این همفکری شده بود که تاریخ کهن # خلیج_فارس را از یاد برد.


تعداد بازدید :  529