شماره ۱۲۴۶ | ۱۳۹۶ شنبه ۲۲ مهر
صفحه را ببند
تهرانی‌ها و شرط‌بندی روی اسب مسابقه به روایت امیرحسین خورشیدفر
‌هزار و یک شب مدرن...

به تازگی دو کتاب جدید از امیرحسین خورشیدفر منتقد، روزنامه‌نگار و داستان‌نویس منتشر شده است. یکی از این دو کتاب مجموعه داستانی است به نام شرط‌بندی روی اسب مسابقه که توسط نشر ثالث عرضه شده و دیگری رمان تهرانی‌ها که از طریق نشر مرکز به زیور طبع آراسته شده است.
مجموعه داستان شرط‌بندی روی اسب مسابقه شامل 19داستان کوتاه است. 19داستان کوتاه با محوریت کاراکتری به نام شاپور صبری که معلم نقاشی است. شخصیتی که در بزنگاه عشق ورزیدن‌ها، نامرادی‌ها، خباثت‌ها و خوش‌اقبالی‌هایش؛ ماجراجویی‌های ذهنی خود را دنبال می‌کند. نکته جالب در مورد این شخصیت این‌ است که شاپور صبری علاوه بر تمام داستان‌های مجموعه داستان شرط‌بندی روی اسب مسابقه در رمان تهرانی‌ها هم حضور دارد. امیرحسین خورشیدفر درباره این مجموعه داستان می‌گوید: مجموعه داستان شرط‌بندی روی اسب شامل ۱۷ قصه کوتاه و دو قصه بلند است که می‌توانست ذیل عنوان قصه‌های شاپور هم منتشر شود، چراکه شخصیت اصلی تمام قصه‌ها یک معلم نقاشی به اسم شاپور صبری است. شرط‌بندی... از این نظر تجربه کم‌سابقه‌ای در داستان‌نویسی فارسی است؛ اما در ادبیات جهان به جز ادبیات کارآگاهی نمونه‌های مشهوری مثل قصه‌های مارکو والدو و آقای پالومار هردو از ایتالو کالوینو را می‌شناسیم یا ناخمن از لئونارد مایکلز. اگر خواننده قصه‌های شرط‌بندی ... را از ابتدا تا انتها بخواند تسلسل معنایی آنها را دریافت خواهد کرد.
رمان تهرانی‌ها دیگر کتاب تازه منتشرشده امیرحسین خورشیدفر اما به گفته نویسنده‌اش یک داستان پرتحرک، پرفرازو‌نشیب و یک روایت پیچ‌درپیچ با کاراکترهای گوناگون است که روایت‌ها و داستان‌های هر کدام از کاراکترها در کنار و گاه ممزوج با کاراکترهای دیگر تعریف می‌شود. شخصیت‌هایی چون بیک رادشم سرپرست یک گروه راک قبل از انقلاب، رحمت حق‌وردی انیماتوری که برای تحقق رویایش به ایران بازمی‌گردد، شاپور صبری نقاش روشنفکر، پوران شعاع نویسنده تازه‌کار و... که در طول رمان با نیرویی بازدارنده و خطرناک روبه‌رو هستند که آماده است مأیوس یا متوقف‌شان کند. رویارویی از کاباره‌های لاله‌زار تا موزه هنرهای معاصر تهران، از عمق آسمان تا تصویر دوربین‌های نظارت... ادامه دارد و داستان پرفرازونشیبی را می‌سازد، مانند یک‌هزار و یک شب مدرن...
امیرحسین خورشیدفر درباره رمان تهرانی‌ها که برخلاف تصوری که ممکن است از اسم آن در ذهن ایجاد شود، ربطی به بازنمایی شهر و تصویر زندگی طبقه متوسط و... غیره دست‌کم به شکل رایج ندارد؛ می‌گوید که این رمان مهمترین کتابی است که ‌سال گذشته تمام کرده و امسال از طرف نشر مرکز منتشر شده است. نویسنده عنوان می‌کند که رمان تهرانی‌ها که بیش از 550 صفحه است؛ از ‌سال 90 مقدماتش آغاز شد اما نزدیک چهارسال نوشتنش زمان برد. خورشیدفر تهرانی‌ها را رمانی بسیار پرماجرا با ساختاری شبکه‌ای و کنترپوانی نامیده و می‌گوید که این رمان به هیچ‌وجه به سبک آثاری که در این سال‌ها منتشر شده که با زبان ساده و عینی زندگی طبقه متوسط را بازنمایی می‌کنند
 یا شهر را همراه با تصویرهای زیرپوستی آن یا لایف استایل را نشان می‌دهند، نیست: به نظرم در این اثر باوجود آن‌که سعی شده بار پیچیدگی روی دوش خواننده نباشد اما تجربه جدیدی در میان آثار فارسی است. روایت پیچیده‌ای است که داستانش از سال‌های دهه 40 آغاز شده و مکان‌ها و رخدادهای خاطره‌انگیزی چون سرگرمی‌ها، وقت‌گذرانی‌ها و موسیقی‌های لاله‌زار آن زمان را به همراه مواردی چون ارکستر گلها، موسیقی راک در دهه 50 و آبادان و نقاشی سقاخونه و ... را دربردارد و تا دهه 70 تهران ادامه می‌یابد؛ با لوکیشن‌های متفاوتی در شهرها و کشورهای مختلف.  درباره رمان تهرانی‌ها همچنین باید گفت که تمام نسخه‌های این رمان هشت روز بعد از انتشار نخستین چاپ به پایان رسید و 11روز بعد چاپ دوم آن عرضه شد.  درباره امیرحسین خورشیدفر باید گفت که از این نویسنده پیش از این مجموعه داستان بسیار ستوده‌شده زندگی مطابق خواسته تو پیش می‌رود، منتشر شده است. داستانی از نخستین روزهای زمین، پسری که هیچ ستاره‌ای نداشت، باران و روزی که آسمان شکست برخی دیگر از آثار منتشرشده این نویسنده است. جایزه بنیاد هوشنگ گلشیری، مهرگان ادب، روزی روزگاری و گام اول ازجمله جوایزی است که امیرحسین خورشیدفر 38ساله تاکنون دریافت کرده است.


تعداد بازدید :  1166