شماره ۴۱۷ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۰ آبان
صفحه را ببند
به بهانه 54 ساله شدن یگانه تاریخ فوتبال
مردی چنین میانه میدانم آرزوست

شهروند| 54‌سال و 2روز پیش، فوتبال می‌توانست بابت خلق شدن یکی از الهه‌های خود با سری بالا به ژانرهای دیگر هنر فخرفروشی کند؛ درست مانند گزارشگری که بعد از ثبت زیباترین گل تاریخ جام‌جهانی (گل مارادونا با دریبل 6 انگلیسی در یک‌چهارم نهایی جام‌جهانی 1986) از اصطلاح «ایستادن جهان در لحظه دریبل‌های مارادونا» استفاده کرد.
روپایی به قصد زیرانداز
دیگو در دوران کودکی برای تأمین بخش کوچکی از مخارج یک خانواده فوق‌العاده فقیر در خیابان‌های بوینس‌آیرس روپایی می‌زد تا از این طریق پول لازم برای خرید زیرانداز موردنیاز را به‌دست بیاورد. وقتی کشورش با جادوی او، جام‌جهانی جوانان در ‌سال 1979 را فتح کرد، خیلی‌ها سزار منوتی، سرمربی وقت آرژانتین را بابت خط‌زدن نام مارادونا از لیست آرژانتینی‌های جام‌جهانی 1978 به باد انتقاد گرفتند. دولت وقت که از قهرمانی مشکوک در جام‌جهانی 1978 به نفع خودش بهره برده بود، یک‌سال بعد از ایستادن آرژانتین بر قله فوتبال دنیا، قصد داشت بار دیگر با فوتبال، صدای اعتراض‌ها را خاموش کند، دستاویزی بهتر از مارادونا و درخشش در جام‌جهانی 1978 وجود نداشت.
اخراج معروف
پس از خوابیدن سروصداها و پایان دوران موسوم به «پرونیسم»، مارادونا مجال یافت در عرصه‌ای که یکه‌تازش بود، بدرخشد. در جام‌جهانی 1982 به دلیل یک خطای خشن روی بازیکن ایتالیایی اخراج شد و آرژانتین هم راه‌چندان دوری نرفت. دیگو در عرصه باشگاهی با شماره 10 بارسلونا هوش از سر لالیگا می‌ربود. آن‌قدر هنرمند بود که پس از بازکردن دروازه رئال‌مادرید در ال‌کلاسیکو، هواداران رئال را به احترام هنرش، تشویق‌کنان از جا بلندکند اما افسوس... گوی گوچه آ، بازیکن بیلبائو در یک بازی چنان او را سلاخی کرد که دیگو مدت زیادی دور از میادین ماند.
جادوی 86
مارادونا با آمادگی کامل راهی جام‌جهانی 1986 شد و پس از کمک به تیمش در راه غلبه بر ایتالیا، بلغارستان، کره‌جنوبی، اروگوئه، انگلیس، بلژیک و آلمان، یک‌تنه جام‌جهانی 1986 را برای آلبی‌سلسته به ارمغان آورد؛ آن هم با ثبت «دست خدا» (گل با دست به انگلیس) و زیباترین گل تاریخ جام‌جهانی مقابل انگلیس. چندی بعد در ناپولی یکی از معدود قهرمانی‌های یک تیم جنوبی در تاریخ سری A را رقم زد.
روپایی با لیمو
در نیمه‌نهایی جام‌جهانی 1990 در ورزشگاه سن‌پائولوی ناپل، مردم ایتالیا به جای تشویق تیمشان برای مارادونا هورا کشیدند. سرانجام تیم ال‌دیگو، قلب ایتالیا را شکست، البته در فینال به پنالتی مشکوک اعلام شده از سوی کودسال مکزیکی باخت. او اشک‌ریزان از مافیای فوتبال حرف می‌زد. قبل از این‌که در جام‌جهانی 1994 به میدان برود در جلسه معارفه سویا با لیمو، روپایی زد. در جام‌جهانی 1994 پس از بازکردن دروازه یونان جلوی دوربین‌ها به قول خودش فریاد ضدآمریکایی سر داد اما قبل از بازی سوم گروهی تیمش به دلیل مثبت اعلام شدن آزمایش دوپینگ و کوکائین، محروم شد و برای همیشه از جام‌جهانی بیرون رفت. روزهای پایانی فوتبالش را در آرژانتین سپری کرد و‌ سال 1997 با فوتبال خداحافظی کرد.
مارادونای مربی
اولین تیم مهم دوران مربیگری مارادونا، ریسنگ کلاب آرژانتین بود. او 13‌سال بعد از مربیگری این تیم با قبول هدایت آرژانتین همه را شگفت‌زده کرد. شکست 6بریک در بازی مقدماتی جام‌جهانی 2010 با حذف در یک‌چهارم نهایی این رقابت‌ها توسط آلمان همراه شد و این یعنی اخراج دیگو. مارادونا فصل 2012-2011 هدایت الوصل را به‌عهده گرفت اما این تیم اماراتی فقط بر تجربیات تلخ او در دنیای مربیگری افزود.
امیر کاستاریکا
از زندگی و دوران حرفه‌ای یکی از بزرگ‌ترین بازیکنان تاریخ فوتبال فیلم‌ها و مستندهای زیادی ساخته شده اما بی‌گمان زیباترین اثر توسط کارگردان برجسته‌ای به نام «امیر کاستاریکا» روی پرده رفته. در این فیلم، همه آنچه باید از مارادونا بدانید در اختیارتان قرار می‌گیرد؛ از چند همسری بودن تا گرایش به موادمخدر، از ستاره شدن در فوتبال تا تبدیل شدن به بهترین بازیکن قرن.


تعداد بازدید :  91