شماره ۴۱۷ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۰ آبان
صفحه را ببند
بررسی «شهروند» از دلایل رفتارهای خشونت‌آمیز ستاره یاغی پرسپولیس
پیام نمای صادقیان!

شهروند| بازیکن 23ساله پرسپولیس خیلی از اوقات به تنهایی تیمش را به حاشیه می‌برد. رفتارهای نامناسب صادقیان از زمان حضورش در پرسپولیس وجود داشته و در لیگ چهاردهم نیز به همین دلیل هفته‌های زیادی را مجبور به سکونشینی شده است اما به نظر مشکل به این سادگی‌ها قابل حل شدن نیست.
2 ماه محرومیت هم کارساز نبود
بعد از آن‌که در هفته دوم لیگ برتر پیام صادقیان در بازی با فولاد با هل دادن داور از زمین اخراج و مجبور شد به همین خاطر هفته‌های زیادی از لیگ را بیرون بنشیند، شاید حتی مسئولان پرسپولیس هم مثل هواداران این تیم تصور می‌کردند این بازیکن بعد از بازگشت به میادین رفتارهای مناسب‌تری نسبت به قبل داشته باشد اما مهاجم پرسپولیس چند روزی بعد از بازگشت، در اردوی تیم به طرف رئیس هیأت‌مدیره در اردوی پرسپولیس بطری آب پرتاب کرد. آن ماجرا نیز به دلیل در اختیار داشتن این بازیکن و جلوگیری از محرومیتش با پادرمیانی برخی از بزرگان پرسپولیس به پایان رسید اما بار دیگر در بازی با پیکان مهاجم پرحاشیه سرخپوشان رفتار عجیبی داشت که این بار دامن سرمربی تیم یعنی درخشان را گرفت. صادقیان پس از تعویضش در دقیقه 67 با درخشان به شکلی عجیب دست داد و درحالی‌که به سمت رختکن می‌رفت، با کلمات زشتی او را خطاب قرار داد.
خداحافظی در نیم‌فصل؟
حمید درخشان در هنگام بازی واکنشی به حرکات صادقیان نداشت اما در مصاحبه‌های بعد از آن به شدت رفتارهای او را محکوم کرد: «پرسپولیس بسیار بزرگ است و با چنین حرکت‌هایی برخورد خواهد شد همان‌طور که قبلاً با بقیه بازیکنان برخورد شد.» همین مسأله باعث شد تا مهاجم پرحاشیه پرسپولیس هم در اقدامی عجیب روی صفحه اینستاگرامش اعلام کند که به دلیل این‌که حضورش در پرسپولیس حاشیه ایجاد می‌کند، در نیم‌فصل از این تیم جدا می‌شود.
واکنش مسئولان
حمیدرضا سیاسی، رئیس هیأت‌مدیره باشگاه پرسپولیس که یک خاطره بد از صادقیان در ذهنش مانده و به تازگی با پادرمیانی بزرگان با او آشتی کرده بود، این بار دیگر صبرش به سر آمده است: «ما قطعاً صادقیان را به کمیته انضباطی باشگاه دعوت می‌کنیم تا درباره حرکتی که بعد از تعویض انجام داد توضیحاتش را ارایه دهد. بعد از این‌که از تصمیم صادقیان اطمینان پیدا کردیم درباره جدایی‌اش از پرسپولیس تصمیم‌گیری خواهیم کرد.»
شاهرودی: روی نام صادقیان خط قرمز بکشید
رضا شاهرودی، پیشکسوت پرسپولیس درخصوص رفتارهای صادقیان به «شهروند» می‌گوید: «بحث انضباطی اولین چیزی است که در یک تیم باید حکم‌فرما باشد. این‌که با حرکت زشت یک بازیکن، او را اخراج می‌کنند و روز بعد می‌گویند، بیا سر تمرین فایده‌ای ندارد. به نظرم کادرفنی خیلی راحت باید روی نام بازیکنانی که به این شکل بی‌انضباطی می‌کنند، خط قرمزی بکشد و او را از تیم کنار بگذارد. درخشان شاید فکر کند که پرسپولیس دچار کمبود بازیکن است و با این رفتارها مماشات کند اما اصلا درست نیست.»
وی همچنین می‌افزاید: «حتی اگر پرسپولیس قرار باشد به خاطر نبود این بازیکن در تمام بازی‌‌ها شکست بخورد، این تیم بزرگ جای بازیکنی مثل صادقیان نیست. درخشان اگر یک بار تصمیم قاطعی بگیرد، تمام پیشکسوتان هم پشتش هستند زیرا صادقیان با رفتارهایش نه‌تنها به کادرفنی و باشگاه بلکه به هواداران و پیشکسوتان نیز توهین می‌کند.»
نگاه    روانشناسی
اسفندیار آزاد، روانشناس درباره بروز رفتارهای ناپسند از صادقیان، مهاجم پرسپولیس به «شهروند» می‌گوید:  «در مواجهه با چنین مواردی اصلا نباید به جایگاه بازیکن نگاه کرد. اگر رفتار مربیان و مدیران نسبت به این بازیکن از همان ابتدای فصل برابر با دیگران بود، او هم درک می‌کرد که در صورت بروز چنین رفتارهایی دیگر جایگاهی در تیم نخواهند داشت. اگر فقط در یک مورد مربیان کوتاه بیایند، کافی است تا مدیریت تیم را مثل شرایط همین حالای پرسپولیس از دست بدهند. این بازیکنان برای سایر اعضای تیم نیز مضر هستند و روحیه کار تیمی را از بین می‌برند.» آزاد در پاسخ به این سوال که راهکار برای اصلاح رفتار چنین بازیکنی چه می‌تواند باشد، می‌گوید: «همه افراد نیاز به کسی دارند که در مواقع سخت تمام مشکلاتشان را به او بازگو کنند و از زیر فشار روحی و روانی بیرون بیایند. تیم‌های ورزشی نیاز به مشاور ورزشی دارند تا یک فضای خوب جهت طرح مشکلات برای بازیکنان به وجود آید.» از سوی دیگر اسماعیلی، دیگر روانشناسی که با خبرنگار ما همکلام شد، دراین‌باره عنوان کرد: «این رفتارها به مسائل خانوادگی هم برمی گردد. رفتارهای اخیر او دلایل روانی دارد و نمی‌توان در حوزه اجتماعی آن را بررسی کرد. این مسائل باید از نظر زیرساختی در باشگاه‌ها بررسی و حل شود.»


تعداد بازدید :  118