شماره ۴۱۷ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۰ آبان
صفحه را ببند
مدیرعامل جمعيت هلال‌احمر استان البرز:
فرهنگ‌سازی درباره پدافند غیرعامل باعث کاهش مشکلات می‌شود

هفته گذشته در کشور ما «هفته پدافند غیرعامل» بود. به همین مناسبت دکتر احسان نصیری مدیرعامل جمعيت هلال‌احمر استان البرز دیدگاه خود را درخصوص پدافند غیرعامل با ما در میان گذاشت و نکاتی را درخصوص این موضع بازگو کرد.
نصیری با بیان این‌که موضوع پدافند غيرعامل به نوبه خود از جذابيت بالايي برخوردار است و قدمتي به اندازه تاريخ بشريت دارد، گفت: «در اصل كليه موجودات به‌طور ناخودآگاه در مواجهه با خطرات از خود دفاع مي‌كنند و اين موضوع شفافيت يكپارچه بودن مفهوم دفاع را براي ما به خوبي معين مي كند.» او با بیان این‌که با گذشت سال‌ها پدافند غير عامل در کشورمان داراي سازمان منسجمي شد و براساس فرمان مقام معظم رهبري كميته دایمي پدافند غيرعامل كشور تشكيل شد، افزود: «از نگاه ايشان پدافند غيرعامل سپري است مصونيت‌بخش براي كشوركه كشور را از درون مصون مي‌كند و اين ضرورت جدي اين مقطع انقلاب است. از نظر ايشان، چاره تهديدات، هرچه باشد، اقتصادي، سايبري، نظامي و حتي تهديد جنگ نرم، همان پدافند غير عامل است.»
مدیرعامل جمعيت هلال‌احمر استان البرز ادامه داد: «مقام معظم رهبري در مورد موضوع پدافند غيرعامل فرمودند: به امر پدافند غيرعامل بايد به شكل بسيجي نگاه شود چرا كه بسيج به‌عنوان يك نيروي مردمي و ارزشمند در ابعاد نظامي، فرهنگي و سياسي در كشور حضور موثر داشته و مي‌تواند بازوي اجراي پدافند غيرعامل باشد.»
 نصیری با بیان این‌که به گفته كارشناسان اين حوزه ريشه مشكلات در زمينه پدافند غيرعامل فرهنگي است، ادامه داد: «وقتي با مديران درباره پدافند غيرعامل به بحث مي‌نشينيم، وقتي مي‌گوييم بايد پدافند غيرعامل اجرا شود عده‌اي پاسخ مي‌دهند پدافند غيرعامل يعني چه؟ پس از توضيح، در جواب ما مي‌گويند:  توان دشمن فراتر از قدرت‌ ماست و توان خودمان را به شدت ضعيف تصور مي‌كنند. اين نشان از عمليات رواني موثر دشمن دارد كه به خوبي در توانمندي‌هاي خودش اغراق كرده است، متاسفانه در بخشي از مديران كشور اين نگرش وجود دارد.»
او با بیان این‌که برخي از مديران، از پدافند غيرعامل برداشت نظامي دارند، افزود: «يكي از مديران بلندپايه دولتي مي‌گفت  شما مي‌خواهيد پل‌هاي كشور را رنگ و استتار كنيد تا از ديد دشمن پنهان بماند و از سيستم‌هاي ليزري پيشرفته دشمن صحبت مي‌كرد. در جواب بايد گفت: اين حرف‌ها متعلق به 50‌سال پيش است. الان در دانشگاه‌هاي نظامي كشورمان با دقت تحولات نظامي دشمن را مطالعه كرده و توانمندي‌ها و ضعف‌هاي آنها را بررسي مي‌كنند و بر همين مبنا از نقاط ضعف دشمن اطلاع كامل دارند. امروز جنگ‌ها پيشرفته شده و نسل جديدي از جنگ‌ها درحال وقوع است. همه بايد بپذيريم كه دشمن مطلق نيست و آسيب‌پذيري‌هاي فراواني دارد. بايد باور فرهنگي ايجاد شود تا بتوانيم بر مشكلات مسلط شويم. بايد از سطح مدرسه نسبت به فرهنگ‌سازي و آموزش پدافند غيرعامل اقدام كنيم. در پدافند غيرعامل به شدت جاي كار وجود دارد.» مدیرعامل جمعيت هلال‌احمر استان البرز با اشاره به تهیه و تصویب سند راهبردي پدافند غيرعامل كشور گفت: «بخش عمده‌اي از طرح جامع در آن پيش‌بيني شده است كه شامل چشم‌انداز و همسو با چشم‌انداز 20ساله، اهداف كلان و بلندمدت، اهداف كوتاه‌مدت، سياست‌هاي اجرايي و راهبردی را پيش‌بيني كرده‌ و در اختيار دستگاه‌ها قرار داده شده است تا از آن استفاده كنند.» نصیری تصریح کرد: «در اين زمينه تدبير مقام معظم رهبري بر مدنظر قرار گرفتن اولويت‌هاست؛ كه اين اولويت‌ها بعد از طبقه‌بندي زير‌ساخت‌ها به‌دست مي‌آيد، نقش هر زيرساخت در پايداري ملي مشخص مي‌كند كه اين زيرساخت حياتي و ‌حساس است يا فاقد طبقه‌بندي است.»


تعداد بازدید :  93