شماره ۴۱۷ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۰ آبان
صفحه را ببند
معاون عملیات سازمان امداد‌ونجات در گفت‌وگو با «شهروند» :
80درصد از تجهیزات امدادی هلال‌احمر به‌روز هستند
روبات احساس امدادگر را ندارد

حسام خراسانی| انسان‌های زیادی در حوادث و بلایای طبیعی دچار آسیب می‌شوند که از سوی امدادگران به آنان کمک می‌رسد. اما متاسفانه سالانه هزاران انسان نیز بر اثر حوادث غيرمترقبه همچون زمین‌لرزه، سيل، انفجار، آتش‌سوزي و ... جان خود را از دست مي‌دهند. تجهیزات و پشتیبانی نقش مهمی در امدادرسانی خوب و به‌موقع به حادثه‌دیدگان دارند. «ناصر چرخ‌ساز» معاون عملیات سازمان امداد‌ونجات جمعیت هلال‌احمر در گفت‌وگو با «شهروند» به تشریح این موضوع پرداخته است.
او با تأکید بر این نکته که تجهیزات نمی‌تواند به هیچ وجه جایگزین امداد‌گر و نیروی انسانی شود، گفت: «آمادگی امدادگران و توانمندی در تجهیزات دو مساله‌ای هستند که در راستای هم و در کنار هم می‌توانند درحوادث و بحران‌ها به خوبی عمل کنند.»
چرخ‌ساز با اشاره به روبات‌های امدادگر ادامه داد: « بحث استفاده از روبات‌های امدادگر در جمعیت هلال‌احمر ایران نیز مطرح شده است و این موضوع می‌تواند کمک بسزایی در امر امدادونجات ایفا کند.» او اضافه‌ کرد: «اما آنچه نباید فراموش شود نقش امدادگر در عملیات امداد‌ونجات است، روبات‌ها نمی‌توانند فکر کنند، حس کنند، عاشق باشند و ایثار کنند. انسان‌دوستی و احساس تنها در یک امدادگر مشهود است.» معاون عملیات امدادونجات سازمان امداد‌ونجات در ادامه با اشاره به این‌که جمعیت هلال‌احمر می‌تواند ادعا کند درحال حاضر 80درصد از تجهیزاتی که استفاده می‌کند از به‌روزترین تجهیزات در سطح جهان هستند، گفت: «جمعیت هلال‌احمر در کنار اهمیت دادن به نقش امدادگران در امداد‌و‌نجات کوشیده است با شرکت در نمایشگاه‌های امداد ونجات خود را به سطح بالای آمادگی لازم برساند.»چرخ‌ساز با بیان این‌که تجهیزات می‌تواند باعث تسهیل عملیات امداد و نجات در یک حادثه شود، افزود: «ما امروز از به‌روز‌ترین تجهیزات درخصوص دستگاه‌های زنده‌یاب، آوار‌برداری، تجهیزات مخابراتی، الکترونیکی، تجهیزات عملیات کوهستان، تجهیزات کوهنوردی و غار‌نوردی استفاده می‌کنیم.» معاون سازمان امداد ونجات جمعیت هلال‌احمر با بیان این‌که تجهیزات ابزاری هستند که در اختیار امدادگر قرار می‌گیرند تا بتواند عملیات امداد و نجات را هرچه بهتر انجام دهد،گفت: «در زمینه سگ‌های جست‌وجو در تمام استان‌های کشور آموزش‌های لازم داده می‌شود و در تمام مراکز استان‌ها مرکز سگ‌های جست‌وجوگر داریم.»ناصر چرخ‌ساز در پایان گفت: «تنها موضوعی که نیاز به صرف هزینه و توجه بیشتر دارد بالگردهای امدادونجات در بعضی از مناطق است که باید بیشتر به آن توجه کنیم و خوشبختانه برنامه‌ریزی در این زمینه نیز صورت گرفته است.»


تعداد بازدید :  65