شماره ۴۱۷ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۰ آبان
صفحه را ببند
برای نخستین‌بار در کشور در میدان نفتی رامین اجرایی می‌شود
تزریق دی اکسیدکربن برای برداشت بیشتر نفت

مطالعات تزریق دی اکسید کربن در مخزن با هدف ازدیاد برداشت که از سال‌ها قبل مدنظر شرکت ملی نفت ایران قرار داشت، به نتیجه رسیده و مقرر شده است این روش برای نخستین‌بار در میدان رامین به اجرا درآید. مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران در سمینار بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای کاهش انتشار و مصرف دی‌اکسیدکربن که هفتم آبان‌ماه در پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد، با اعلام این خبر افزود: این روش ازدیاد برداشت از سال‌های گذشته در روند مطالعات شرکت ملی نفت ایران قرار داشت و با توجه به قرارداد منعقد شده بین پژوهشکده ازدیاد برداشت نفت و شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و همچنین مذاکره برای همکاری بخش خصوصی و استفاده از تجربیات گروه‌های دانا و مپنا در این زمینه، اجرای این پروژه در میدان نفتی رامین در اهواز در آینده‌ای نزدیک در دستورکار قرار دارد.
محمدعلی عمادی افزود: در این طرح که ابتدا به صورت پایلوت اجرایی می‌شود، دی‌اکسیدکربن از نیروگاه رامین اهواز گرفته و پس از تصفیه و خالص‌سازی، در میدان رامین که دارای نفت سنگین است، تزریق خواهد شد.
وی با اشاره به این‌که طی مطالعات صورت گرفته، اقتصادی بودن اجرای این روش مشخص شده است، گفت: تزریق CO٢ در میادین، ضریب بازیافت را بین ١٦ تا ٨٠‌درصد افزایش می‌دهد.
عمادی، ازدیاد برداشت با روش تزریق
دی اکسیدکربن را از روش‌های تزریق شناخته شده و رایج در دنیا دانست و افزود: حدود ٨٠ پروژه موفق در این زمینه در جهان اجرایی شده و حاصل آن، دستیابی به تولید روزانه ٣٠٠‌هزار بشکه نفت بیشتر بوده است. مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران، مجارستان را ازجمله کشورهای پیشرو در این زمینه معرفی و اظهار کرد: شرکت نفت مجارستان، حدود ٥٠‌سال است که از تزریق CO٢ در مخازن به‌عنوان روشی سنتی استفاده می‌کند.

 


تعداد بازدید :  121