شماره ۱۲۳۲ | ۱۳۹۶ دوشنبه ۳ مهر
صفحه را ببند
وزیر آموزش‌وپرورش وعده داد تا پایان ‌سال 97، تمام کلاس‌های درس را استاندارد کند
وجود 3‌هزار کلاس درس خشتی، گلی و کانکسی در ایران
دستورالعمل جدید «اردو»ها در روزهای آینده تصویب و اعلام می‌شود وسایل گرمایشی 40‌درصد کلاس‌ها، هنوز استاندارد نیست

شهروند|‌ وزیر آموزش‌و‌پرورش وعده داد تا پایان‌ سال 97 تمام کلاس‌های درسی را استاندارد کند. اشاره او به وجود 3‌هزار کلاس درس خشتی، گلی و کانکسی است و به اینها باید آمار 40‌درصدی کلاس‌های درسی که وسیله گرمایشی‌شان استاندارد نیست را هم اضافه کرد. به گفته محمد بطحایی، سعی بر این است که در یک برنامه کوتاه‌مدت این کلاس‌ها جمع‌آوری و تبدیل به کلاس‌های استاندارد شود.» براساس اعلام او، در برخی نقاط کشور، به دلیل گرما امکان استفاده از کلاس آجری نیست و به دلیل نبود امکانات سرمایشی و خنک‌کننده‌ها از کلاس‌های حصیری استفاده می‌شود: «40 تا 42‌درصد کلاس‌های ما هنوز وسایل گرمایشی استاندارد ندارند، البته بخاری‌های قطره‌ای در سراسر کشور جمع شده است اما بخاری‌های غیراستاندارد هنوز در کلاس‌ها استفاده می‌شود که با اعتبارات لازم پیش‌بینی‌شده در برنامه ششم سعی داریم به وسایل گرمایشی استاندارد تبدیل شوند.» حالا او با اشاره به حوادثی که در مدارس رخ می‌دهد، اعلام کرد که آموزش نیروی انسانی در مواقع مواجهه با خطر نیز در دستور کار قرار گرفته است. «پاداش بازنشستگان آموزش‌و‌پرورش به ‌زودی پرداخت می‌شود.» خبر دیگر این‌که وزیر آموزش‌و‌پرورش اعلام کرد و گفت که این پرداخت‌ها به تدریج انجام می‌شود. بطحایی در ادامه درباره دستورالعمل اردوهای دانش‌آموزی هم توضیح‌هایی داد: «دستورالعمل اردوها را مورد بازنگری قرار داده‌ایم و در روزهای آینده آن را تصویب و اعلام خواهیم کرد.» به گفته او، برای کاهش تصادفات استفاده از پلیس و یک آمبولانس در کنار سفرها و اردوهای دانش‌آموزی درنظر گرفته شده است. همچنین تأکید شده که سفرهای طولانی حذف و بیشتر از سفرهای کوتاه استفاده شود.  اجرای آزمایشی نظام تضمین کیفیت مدارس کشور هم موضوع دیگری بود که وزیر آموزش‌و‌پرورش به آن پرداخت: «مردم این حق را دارند که از وضع کیفی مدرسه آگاه شوند و باید این حق به مردم برگردد. نظام تضمین کیفیت امسال به‌طور آزمایشی در بخشی از کشور ایجاد خواهد شد تا مردم رتبه کیفیت مدرسه را در مقایسه با دیگر مدارس بدانند.» به گزارش ایسنا، او در ادامه به افزایش دو‌درصدی دانش‌آموزان اشاره کرد: «اول مهر، بیش از 13‌میلیون دانش‌آموز راهی مدرسه شدند که در مقایسه با ‌سال تحصیلی 92-91 تعداد دانش‌آموزان دو‌درصد رشد داشته‌اند.» بطحایی، درباره دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل هم توضیح‌هایی داد: «اولویت اول این است که تمام کودکان لازم‌التحصیل در دوره ابتدایی پوشش داده شوند. در‌ سال تحصیلی گذشته حتی در برخی استان‌هایی که افراد بازمانده از تحصیل بیشتری داشتند، مثل زاهدان از طریق خانه به خانه اطلاعاتشان را به دست آوردیم. تلاش هم بر این است که به عدد 100 برسیم.»
آموزش‌و‌پرورش در زمینه پرورش خلاقیت دانش‌آموزان ضعیف عمل کرده است
بطحایی در ادامه درباره مقایسه خلاقیت‌ها بین دانش‌آموزان کشور ما با دیگر کشورها و حل این نقص، توضیح‌هایی هم داد: «متاسفانه ما در این مورد در آموزش‌و‌پرورش ضعیف عمل کرده‌ایم. دانش‌آموزان ما محفوظات علمی خوبی دارند، اما مهارت‌های لازم در زندگی را فرا نگرفته‌اند. بنابراین سعی داریم دانش‌آموزان در پایان‌ سال تحصیلی جاری، علاوه بر کارنامه نمره‌ای، با یک مهارت نیز آشنا شده باشند. تأکید بر این است این کار در ‌سال تحصیلی جاری انجام شود. بچه‌ها گفت‌وگوکردن، تفکرکردن، احترام‌گذاشتن و مهارت‌های زندگی را لازم دارند که امیدواریم در پایان ‌سال تحصیلی بتوانیم عملکرد آموزش‌و‌پرورش را با عدد و رقم در این زمینه در اختیار مردم قرار دهیم.» او ادامه داد: «در این طرح سعی داریم مهارت‌ها به‌گونه‌ای آموزش داده شوند که مطلوب یک نظام آموزشی است. در آموزش‌و‌پرورش عمومی در کنار مهارت پایه برای اشتغال، باید سایر مهارت‌ها نیز تمرین شود که با آموزش یک مهارت جرقه لازم برای ورود به مرحله کارآفرینی و اشتغال ایجاد خواهد شد.» ضعف‌های موجود در آموزش‌و‌پرورش هم موضوع دیگری بود که از سوی بطحایی مورد توجه قرار گرفت: «یکی از مهمترین نقایص این است که مدرسه باید مثل سایر مناطق دنیا کانون آموزش دیده شود. برنامه تغییر سیستم مدیریتی باید طوری باشد که اختیارات تفویض شود. ما امروز چیزی حدود 700 صفحه مقررات داریم که مدرسه باید از روی مقررات اداره شود و خلاقیت‌ها جایی در اداره مدرسه ندارد. باید مدارس از حیث شایستگی‌ها تقویت شود.»  وزیر دولت دوازدهم، درباره سند تحول بنیادین هم توضیح‌هایی داد: «گام‌های اولیه این سند برداشته شده، اما پیشرفت‌های لازم را نداشته و این پیشرفت متوازن در همه زیرنظام‌ها نبوده است. سند تحول در هر 6 نظام که پیش‌بینی شده، متناسب با امکانات و مقدورات اجرا خواهد شد. مدرسه‌ای که در سند تحول به‌عنوان تراز جمهوری اسلامی لحاظ شده، مدرسه‌ای است که استاندارد‌های لازم برای آموزش را داشته باشد.» او افزود: «از سیاست‌های کلی نظام این است که مشارکت‌های بخش غیردولتی باید افزایش پیدا کند و فقط شامل آموزش‌و‌پرورش نمی‌شود. توسعه مدارس غیردولتی نباید موجب بی‌کیفیت‌شدن مدارس دولتی شود. تفاوت و تبعیض نیز نباید با گسترش این مدارس افزایش یابد. متاسفانه تخلفات در آموزش‌وپرورش تنها در زمینه گرفتن پول نیست؛ اگر فرد یا مدرسه غیردولتی متخلف به تذکرات در هر زمینه‌ای توجه نکند، برخورد جدی صورت خواهد گرفت.» به گفته او، نحوه برخورد با تخلفات در آیین‌نامه‌های مشخص شده واحدهایی وجود دارد که بازرسی‌ها را انجام می‌دهند و پرونده تخلف را به جریان می‌اندازند: «از مردم خواهش می‌شود که تخلف گزارش داده شود و حتما گزارش تخلف داده‌شده را پیگیری کنند.»


تعداد بازدید :  216