شماره ۱۲۳۲ | ۱۳۹۶ دوشنبه ۳ مهر
صفحه را ببند
بیماری‌های قلبی سالانه 17.5 میلیون نفر را در جهان می‌کشد

شهروند|  مرگ بیش از ۱۷.۵‌میلیون نفر در دنیا فقط با بیماری‌های قلبی- عروقی اتفاق می‌افتد. این مسأله به گفته مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت نخستین عامل هدایت‌کننده مهم مرگ و ناتوانی در جهان است. این روند درحالی است که تنها چند اقدام ساده مانند تغذیه سالم‌تر، فعالیت بدنی بیشتر و ترک دخانیات می‌تواند سلامت قلب و رفاه کلی را بهبود بخشد.
به گزارش وزارت بهداشت احمد کوشا درباره جزییات این موضوع گفت: «این مرگ‌ها شامل یک‌سوم تمام مرگ‌ها روی کره‌زمین و نیمی از همه مرگ‌های مرتبط با بیماری‌های غیرواگیر است. حدود ۸۰‌درصد این مرگ‌ها در کشورهای با درآمد کم و متوسطی که منابع انسانی و مالی آنها برای پرداختن به بار بیماری‌های قلبی- عروقی در حداقل است، رخ می‌دهند.»به ‌گفته او، بیماری قلبی- عروقی شامل بیماری‌های ناشی از قلب، عروق مغزی و عروق خونی هستند و شایع‌ترین این بیماری‌ها، بیماری عروق کرونر قلب (مانند حمله‌های قلبی) و بیماری عروق مغزی (مانند سکته مغزی) هستند.
او همچنین گفت: «عوامل خطر کلیدی مهم این بیماری‌ها رژیم غذایی نامناسب، فعالیت بدنی کم، مصرف دخانیات، دیابت و فشارخون بالا هستند که کنترل و کاهش این عوامل خطر، نقش مهمی در کاهش ابتلا به بیماری قلبی- عروقی دارد.»براساس توضیح کوشا، سلامت قلب، سلامتی بدن است: «وقتی از قلب مراقبت می‌شود، به معنی تغذیه خوب، فعالیت و تمرین‌کردن، ترک دخانیات و همه کارهایی است که نه‌تنها فرد را سالم‌تر می‌کند، بلکه سبب ایجاد احساس خوب در فرد شده و فرد را قادر می‌سازد از زندگی خود به‌طور کامل لذت برد.»کوشا با اشاره به این‌که روز جهانی قلب به‌عنوان یک واقعه سالانه در اواخر ماه سپتامبر ‌سال میلادی، توسط اتحادیه جهانی قلب(WHF) و جوامع مربوطه در دنیا گرامی داشته می‌شود، گفت: «این روز نقشی واقعی در حساس‌سازی و اطلاع‌رسانی درخصوص سلامت قلب و عروق دارد. در این روز می‌توان برای افزایش آگاهی و تشویق افراد، اعضای خانواده، جوامع و سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران اقدام کرد.»او ادامه داد: «همکاری همه ذینفعان در این مورد قدرتی برای کاهش بار بیماری و مرگ‌های زودرس ناشی از بیماری قلبی- عروقی ایجاد می‌کند که به افراد در هر کجا که باشند، برای داشتن زندگی طولانی‌تر، بهتر و با سلامت قلب کمک می‌کند.»مدیرکل مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با یادآوری این‌که روز جهانی قلب امسال در تاریخ ۷ مهرماه ۱۳۹۶ (۲۹سپتامبر) تعیین شده است و شعار آن «همه با هم برای سلامتی قلب»، «Share the Power» است، هدف این روز را به اشتراک‌گذاشتن اقداماتی برای نیروبخشیدن به زندگی با ایجاد چند تغییر ساده روزانه برای حفظ سلامت قلب دانست.کوشا در ادامه گفت: «این روز یک نقش واقعی در تغییر همه این موارد بازی می‌کند و محرک و فرصت مهم جهانی است که می‌توان برای افزایش آگاهی و تشویق افراد، اعضای خانواده، جوامع و حکومت‌ها در طول‌ سال از آن استفاده کرد. این روز در واقع شروع برنامه و فعالیت‌هایی است که باید در طول ‌سال ادامه یابد. افراد جامعه با هم می‌توانند قدرتی برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی- عروقی و کاهش بار بیماری و مرگ‌های زودرس ناشی از آن داشته باشند که می‌تواند به افراد در هر نقطه‌ای از جهان برای داشتن زندگی طولانی‌تر، بهتر همراه با سلامت قلب کمک کند.»

 


تعداد بازدید :  410