شماره ۱۲۳۲ | ۱۳۹۶ دوشنبه ۳ مهر
صفحه را ببند
پایان باند سرقت‌هاي ميلياردي از خانه‌هاي اعياني

شهروند|‌ دزدان خانه‌های اعیانی که چندین‌ میلیارد از منازل شمال شهر سرقت کرده بودند، از سوی پلیس پایتخت شناسایی و دستگیر شدند. پلیس با انتشار عکس بدون پوشش متهمان، از مالباختگان دیگر این پرونده خواست آنها را شناسایی کنند.
روز 17خرداد ماه امسال وقوع سرقت از یک خانه در خيابان دولت به كلانتري 124قلهك اعلام شد. با تشکیل پرونده مقدماتی با موضوع «سرقت منزل» و به دستور بازپرس شعبه ششم دادسرای ناحیه 34 تهران، پرونده برای رسیدگی تخصصي در اختیار پايگاه سوم پليس آگاهی تهران قرار گرفت. مالباخته پس از حضور در پایگاه سوم پلیس آگاهی در تحقيقات پليسي به كارآگاهان گفت: «روز 17خرداد ماه امسال زمانی که به اتفاق خانواده‌ام از مسافرت برگشتيم، متوجه شدم قفل در منزلم تخريب شده و سارقان اموالي به ارزش حدود 600 ميليون تومان شامل چندين قاب ساعت طلاي مردانه و زنانه، مقادير قابل توجهي طلا و جواهر، بيش از 15هزار دلار و 20ميليون پول نقد را سرقت کرده‌اند.»همزمان با آغاز رسیدگی به پرونده سرقت منزل در خیابان دولت، شکایت‌های مشابه دیگری با موضوع سرقت منزل به شیوه توپی زنی به پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران واصل شد.
یکی از مالباختگان در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: «ساعت  8 شب پنجشنبه، 4 تير ماه منزل را ترك کردم و ساعت يك بامداد به خانه برگشتم. زمانی که وارد پاركينگ شدم، متوجه نبود خودروام شدم. هراسان به آپارتمانم كه در طبقه چهارم بود رفته و مشاهده كردم كه توپي در تخريب شده است. وقتی وارد خانه شدم، مشاهده كردم كه گاوصندوق داخل خانه به همراه محتويات آن كه شامل طلا و جواهر، سكه دلار و ارز و چند قاب ساعت مچي به ارزش تقریبی 500ميليون تومان سرقت شده است.»
همچنین مالباخته‌ای ديگر نیز در شکایتش به کارآگاهان گفت: «روز 13 دي‌ماه چهار روز به مسافرت رفتم؛ وقتي به خانه مراجعه كردم متوجه تخريب توپي درِ ورودي واحد منزل شدم. در همان وارسي ابتدايي مشاهده كردم درِ گاوصندوق تخريب شده و محتويات آن شامل چندين سرويس برليان، يك قطعه انگشتر الماس، چندين قاب طلا، چندين گردنبند ياقوت، تعدادي خودنويس نفيس و غیره مجموعا به ارزش يك‌ونيم ميليارد تومان سرقت شده كه پرونده اولیه در كلانتري 123 نياوران تنظیم شد.»بنابراین با توجه به سرقت‌هاي متعدد مشابه منزل در نواحي شمالي تهران كه در همه آنها سارقان به شیوه تخريب درِ ورودي آپارتمان‌ها سرقت‌های خود را انجام داده بودند، تيمي از كارآگاهان پایگاه سوم آگاهی به صورت وي‍ژه تحقيقات خود را آغاز كردند.
در بررسی تصاویر به‌دست آمده از صحنه‌هاي مختلف سرقت، يكي از سارقان حرفه‌اي و سابقه‌دار متواري منزل به نام «محسن» که با تأمین قرار قانونی از زندان مرخصی گرفته و پس از آن از مخفیگاهش در تهران متواری شده بود، شناسایی و او ساعت 3 بامداد 17مردادماه در خانه لوكس و اعياني در حوالي بلوار فردوس دستگير شد. محسن پس از دستگيري و انتقال به پايگاه سوم پليس آگاهي، در همان تحقيقات نخست به ده‌ها فقره سرقت منزل در مناطق شمال تهران به ويژه نياوران، پاسداران و شهرك قدس به روش توپي‌زني و تخریب درِ ورودي اعتراف کرد و به کارآگاهان گفت: «در مناطق پاسداران، قلهك، خيابان‌هاي ديباجي و دولت به اتفاق برادرم به نام «علي» سرقت‌ها را انجام داده‌ايم.»به دنبال اعترافات متهم، کارآگاهان با شناسايي مخفيگاه «علي» در محله فلاح تهران، در اقدامي ضربتي وي را دستگير کردند. با اعترافات این دو برادر، محسن پس از آزادي از زندان با تشكيل يك باند كاملا حرفه‌اي و به اتفاق تعداد دیگری از سارقان حرفه‌ای به نام‌های «سامان» و «وحيد» ‌اقدام به سرقت منزل در مناطق وسيعي از شمال پايتخت كردند.
با انجام تحقيقات پليسي دو نفر از همدستان متهمان به نام‌هاي «وحيد» و «سامان» شناسایی شدند. در بررسی‌های بیشتر مشخص شد که این دو متهم به تازگی در پرونده‌ای دیگر دستگیر شده‌اند و در حال حاضر در زندان به‌سر مي برند. ضمن انجام هماهنگی با مقام قضائي، متهمان به پايگاه سوم پليس آگاهي تهران منتقل شدند. آنها در تحقيقات پليسي به سرقت‌هاي جديد با مشارکت محسن و علی اعتراف کردند. سردار عباسعلي محمديان، رئیس پلیس آگاهی تهران، با اشاره به توقیف چندین‌میلیارد تومان اموال و پول نقد از متهمان گفت: «با توجه به سوابق متهمان در ارتکاب جرایم مختلف و به منظور شناسایی دیگر جرایم ارتکابی این گروه از سارقان حرفه‌ای و سابقه‌دار، دستور انتشار بدون پوشش تصاویر متهمان از سوی بازپرس پرونده صادر شده است. بنابراین از همه شکات و مالباختگانی که موفق به شناسایی تصاویر متهمان شدند، درخواست می‌شود تا برای پیگیری شکایات خود به نشانی پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران مراجعه کنند.»


تعداد بازدید :  532