شماره ۱۲۳۲ | ۱۳۹۶ دوشنبه ۳ مهر
صفحه را ببند
دانش‌آموزان کرمانی و گردشگران اصفهانی بر اثر 2 سانحه راهی بیمارستان شدند
55 مجروح در 2 حادثه جاده‌ای

شهروند|  دو حادثه رانندگی در کرمان و اردبیل 55 مصدوم برجای گذاشت. واژگونی اتوبوس گردشگران اصفهانی در منطقه گردنه حیران و تصادف سرویس دانش‌آموزان با تریلی در منطقه آقاخان کرمان باعث مصدومیت تعدادی از گردشگران اصفهانی و دانش‌آموزان کرمانی شد. حال همه مصدومان این دو حادثه مساعد اعلام شده و براساس شنیده‌های خبرنگار «شهروند» تعداد زیادی از این مصدومان در دو استان کرمان و اردبیل تا بعداز ظهر دیروز از مراکز درمانی مرخص شدند. پلیس علت واژگونی اتوبوس حامل گردشگران اصفهانی را سرعت غیرمجاز راننده اعلام کرده است. دلیل بروز تصادف سرویس مدرسه دانش‌آموزان کرمانی هم در دست بررسی است و مقامات قضائی کرمان از تعقیب قضائی مقصران این حادثه خبر داده‌اند.
واژگونی در حیران با 35 مجروح
نخستین حادثه حوالی ساعت 10 در جاده اردبیل به آستارا در منطقه گردنه حیران اتفاق افتاد. اتوبوس حامل 40 گردشگر اصفهانی که از سرعین به مقصد اصفهان درحال حرکت بودند، در کیلومتر 45 این جاده از مسیر اصلی منحرف و واژگون شد. به دنبال وقوع این حادثه چندین آمبولانس نیروهای اورژانس و هلال‌احمر به محل حادثه اعزام شدند و عملیات امدادرسانی به مصدومان این حادثه را آغاز کردند. عملیاتی که به گفته عزیز ارشادیان، معاون امدادونجات جمعیت هلال‌احمر استان اردبیل در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شد و با انتقال سریع مصدومان و بدون هیچ‌گونه تلفات جانی به پایان رسید. او درباره جزییات این حادثه و عملیات امدادونجات به «شهروند» گفت: «ساعت 10:10 صبح دیروز خبر واژگونی یک دستگاه اتوبوس در مسیر بازگشت از اردبیل به مرکز EOC اعلام شد. با حضور نخستین نیروهای امدادی در محل حادثه مشخص شد که این اتوبوس در سطح جاده واژگون شده است. نیروهای امدادی هلال‌احمر با استفاده از چند دستگاه آمبولانس هلال‌احمر با حضور در محل حادثه ضمن ارایه خدمات درمانی و بهداشتی به حادثه‌دیدگان، مصدومان را به بیمارستان‌های اردبیل و شهرستان نمین منتقل کردند.» او ادامه داد: «این حادثه هیچ کشته‌ای نداشت و حال عمومی همه مصدومان هم مساعد است.»
حال اقبال عباسی، معاون استاندار اردبیل تعداد قطعی مصدومان این حادثه را 35 نفر اعلام کرد که به گفته او 3نفر به صورت سرپایی در محل مداوا و 32نفر به مراکز درمانی اردبیل و نمین منتقل شدند. او در توضیح بیشتر گفت: «ساعت 9:50 اتوبوس تور اصفهان که پیش از این از جاده خلخال به سرعین آمده بود قصد تردد از جاده حیران را داشت که در حوزه استحفاظی گیلان از جاده خارج و واژگون شد. مصدومان این حادثه با 6 دستگاه آمبولانس، یک اتوبوس و یک دستگاه خودرو ست نجات به مراکز درمانی استان منتقل شدند و درحال حاضر 5نفر از مصدومان در بیمارستان نمین و 27نفر در بیمارستان فاطمی اردبیل بستری هستند. اکثر مصدومان با توجه به این‌که جراحات سنگینی نداشتند پس از انتقال به بیمارستان به‌صورت سرپایی مداوا شدند و تنها وضع 6نفر از مصدومان نسبت به دیگران وخیم‌تر بود که به احتمال زیاد 4نفر از مصدومان بستری و بقیه به‌صورت سرپایی مداوا ‌شدند.»
در همین حال قدرت اخوان اکبري، رئيس دانشگاه علوم پزشکي اردبيل از مساعد بودن حال مصدومان این حادثه خبر داد و در این‌باره گفت: «از 32مصدوم اين سانحه وضعيت 2 نفر وخيم است که بنا به گزارش‌های پزشکي خطر جدي نيز آنها را تهديد نمي‌کند. با این وجود براي اطمينان از وضعيت عمومي حادثه‌دیدگان همه 32 مصدوم اين سانحه به بيمارستان فاطمي اردبيل منتقل شدند و تحت‌ مراقبت‌هاي درماني قرار گرفتند.» سرهنگ نادر رحمانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا هم علت وقوع این حادثه را سرعت غیرمجاز اتوبوس و لغزندگی جاده عنوان کرد و در این‌باره گفت: «این اتوبوس به‌صورت دربستی از مبدأ سرعین به مقصد اصفهان درحال حرکت بوده که به دلیل تخطی از سرعت مطمئنه اتوبوس در جاده لغزنده از مسیر منحرف و واژگون می‌شود.»
برخورد مینی‌بوس
 دانش‌آموزان کرمانی  با تریلی
دومین حادثه اما در استان کرمان رخ داد. برخورد مینی‌بوس دانش‌آموزان یک مدرسه پسرانه در منطقه میرزا آقاخان این استان باعث مجروح‌شدن 20سرنشین این مینی‌بوس شد. بیشتر مصدومان این حادثه دانش‌آموزان 11 تا 13 ساله هستند. در پی وقوع این حادثه نیروهای اورژانس به محل حادثه اعزام شدند و مصدومان را به مراکز درمانی کرمان منتقل کردند. پیرحسین کولیوند، سرپرست سازمان اورژانس کشور تعداد نهایی مصدومان این حادثه را 20نفر اعلام کرد و گفت: «این حادثه حوالی ساعت 13 روز شنبه در میرزا آقاخان کرمان رخ داد و بلافاصله چهار دستگاه آمبولانس به محل اعزام شدند. بیشتر مصدومان این حادثه بین 11 تا 13‌سال دارند. یک نفر از ناحیه سر و یکی دیگر از دانش‌آموزان از قسمت زانو مصدوم شده بود. بقیه حادثه‌دیدگان هم جهت بررسی‌های بیشتر به بیمارستان منتقل شدند.»
پیمان کارنما، مدیر بیمارستان باهنرکرمان هم حال عمومی دانش‌آموزان حادثه ظهر دیروز در کرمان را مساعد اعلام کرد و در این‌باره گفت: «پس از انتقال مصدومان این حادثه به بیمارستان باهنر کرمان و با انجام بررسی‌های پزشکی و بالینی تنها دو نفر نیاز به درمان داشتند که در این بیمارستان بستری شدند و بقیه مصدومان این حادثه پس از دریافت خدمات درمانی سرپایی مرخص شدند.» امید سلاجقه، مدیر روابط‌عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان هم در ارتباط با این حادثه گفت: «این مینی‌بوس در حقیقت سرویس مدرسه دانش‌آموزان یکی از مدارس ناحیه یک کرمان بوده که با یک تریلی در سطح شهر برخورد کرده است. در این تصادف مشکل جدی برای دانش‌آموزان رخ نداده است و 16نفر از آنها پس از انتقال به بیمارستان در همان مراحل اولیه مرخص شدند.»در همین حال مقامات قضائی کرمان از تعقیب همه مقصران این حادثه و ورود مدعی‌العموم به حادثه برخورد مینی‌بوس دانش‌آموزان خبر دادند. به گفته دادستان کرمان، تیم ویژه قضائی با تصدی معاونت دادستان در امر پیشگیری و حفظ حقوق مردم مسئول بررسی و تعقیب این پرونده شده ‌است. دادستانی به‌عنوان مدعی‌العموم به این مسأله ورود کرده و همه مقصران این حادثه که با قصور و کوتاهی عامل بروز این حادثه شده‌اند را تحت ‌تعقیب قضائی قرار داده است.

 


تعداد بازدید :  179