شماره ۱۲۳۲ | ۱۳۹۶ دوشنبه ۳ مهر
صفحه را ببند
پیشنهاد وزارت صنعت به دولت برای تغییر تعریف خودرو لوکس
واردات خودرو ۴۰درصد افزایش یافت

شهروند| آزادسازی واردات خودروهای لوکس که هفته گذشته بشدت خبرساز شده بود، پایش به نشست خبری معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت هم باز شد. هرچند که مجتبی خسروتاج، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران این خبر را صراحتا تأیید نکرد، اما از پیشنهاد وزارت صنعت برای تغییر تعریف خودروهای لوکس به هیأت دولت خبر داد. او با بیان این‌که هستند خودروهایی که حجم موتور آنها کمتر از 2500سی‌سی بوده اما قیمت‌شان بالاتر از خودروهایی با حجم موتور بالای 2500سی‌سی است، اضافه کرد: به نظر بنده در صورتی که خودرویی زیر 2500سی‌سی بوده اما قیمت آن بیشتر از 50 تا 60‌هزار دلار باشد، لوکس به حساب می‌آید.
اما گمانه‌زنی‌ها در رابطه با تغییر قوانین واردات خودرو در شرایطی قوت گرفته که آمارها از ورود ۴۴‌هزار دستگاه خودرو سواری به کشور خبر می‌دهد که از نظر ارزشی ۴۰‌درصد و از لحاظ تعداد ۳۸ در صد افزایش یافته است.
اما آمارها درحالی از افزایش واردات خودرو حکایت می‌کند که ثبت و سفارش خودرو دو ماهی است که متوقف بوده و قیمت خودرو روند افزایشی به خود گرفته است. در این میان، بازار پیش‌خرید خودروهای خارجی حسابی داغ شده است. اما رئیس سازمان توسعه تجارت معتقد است که خریداران باید دقت داشته باشند که از چه شرکت‌هایی خرید می‌کنند. به گفته او، شرکت‌هایی که اقدام به پیش‌فروش خودرو می‌کنند قطعا باید مجوز مربوطه را داشته باشند، بنابراین شرکت‌هایی که اقدام به پیش‌فروش خودرو می‌کنند باید مجوز خود را برای مردم مسجل کنند و از سازمان حمایت مجوز داشته باشند.خسروتاج افزود: در صورتی که شرکتی اقدام به واردات خودرو می‌کند، اول باید مجوز خود را از سازمان حمایت گرفته باشد، در غیر این‌صورت حق پیش‌فروش ندارد.
شرکت‌های محدودی
مجوز قانونی واردات خودرو دارند
رئیس سازمان توسعه تجارت ادامه داد: تا آن‌جایی که بنده اطلاع دارم تا به امروز شرکت‌های محدودی توانسته‌اند مجوز لازم را از سازمان حمایت دریافت کنند و اکثر شرکت‌های موجود بدون مجوز هستند، بنابراین مصرف‌کنندگان قبل از اقدام به خرید به این نکته باید توجه کنند. او همچنین درباره علت فروش خودروهای لوکس و میلیاردی در نمایشگاه‌های اتومبیل تهران با وجود ممنوعیت واردات گفت: براساس مقررات، واردات خودروهای بالای 2500سی‌سی ممنوع است و اگر خودرویی لوکس بالای 2500سی‌سی به فروش می‌رسد باید مشخص شود که از کجا آمده است.
دلایل توقف ثبت سفارش خودرو
خسروتاج در پاسخ به سوالی در مورد توقف ثبت سفارش خودرو بیان داشت: تعجب می‌کنم چرا با وجود انتقاداتی که نسبت به بحث واردات می‌شود، پس از توقف ثبت سفارش خودرو و توقف واردات خودروهای لوکس رسانه‌ها‌یی که خودشان نسبت به موضوع واردات همواره منتقد بودند، الان نسبت به توقف ثبت سفارش خودرو و توقف واردات آن منتقد شده‌اند.
به گفته او، در اواخر ‌سال گذشته تصمیم گرفته شد تا آیین‌نامه جدیدی برای واردات خودرو تعیین شود و در قالب یک چارچوب شرکت‌های صاحب برند که در زمینه خودرو فعالیت می‌کنند در بخش‌های مختلف وارد مذاکره شویم.
خسروتاج با بیان این‌که توقف ثبت سفارش واردات خودرو موقت است، گفت: با ابلاغ دستورالعمل جدید، واردات خودرو از سر گرفته می‌شود، ضمن این‌که تا برج 10 امسال واردکنندگانی که قبل از تیرماه که ثبت سفارش متوقف شده، ثبت سفارش کرده بودند، می‌توانند خودرو وارد کنند و این عده وارد‌کننده تا دلتان بخواهد ثبت سفارش کرده‌اند و خودرو وارد می‌کنند.


تعداد بازدید :  250