شماره ۱۲۳۲ | ۱۳۹۶ دوشنبه ۳ مهر
صفحه را ببند
رسیدگی به وضع پرسنل هپکو و آذرآب در کمیسیون صنایع
اعتراض کارگران اراکی به مجلس رسید

شهروند| اعتراض کارگران هپکو و آذرآب سه‌شنبه این هفته در کمیسیون صنایع بررسی می‌شود. سعید باستانی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن درحالی از رایزنی از وزیر صنعت برای حل مشکلات کارگران اراکی خبر داده که در روز‌های گذشته هیچ واکنشی از سوی دو دستگاه متولی رسیدگی به وضع کارگران (وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی) نسبت به کتک‌خوردن کارگران هپکو و آذرآب دیده نشده است. البته این نخستین‌بار نیست اعتراض کارگران ایرانی با برخورد مواجه می‌شود و خرداد ‌سال گذشته بود که 5نفر از کارگران معدن آق‌دره که نسبت به شرایط کاری خود معترض بودند، به یک‌سال حبس تعزیری و شلاق محکوم شدند. موضوعی که حالا انتقادهای بسیاری در فضای مجازی به دنبال داشته است.
داستان از چه قرار است
کارگران هپکو و آذرآب سه‌شنبه تجمع اعتراضی برگزار کردند تا به پرداخت‌نشدن حقوقشان اعتراض کنند. کارگران معترض حتی ورودی شهر اراک واقع در جاده تهران و ریل راه‌آهن زیر پل شهید بختیاری را مسدود کردند و به گفته شاهدان عینی، در پاره‌ای مواقع با عکس‌العمل نیروی انتظامی روبه‌رو شدند و پلیس تلاش کرد آنها را متفرق کند.
آن‌گونه که نمایندگان معترضان می‌گویند، کارگران کارخانه آذرآب اراک نزدیک به 6ماه معوقات مزدی دارند. کارگران کارخانه هپکو نیز از دی‌ماه‌ سال ٩٥ مطالبات مزدی خود را به صورت کامل دریافت نکرده‌اند. درباره مطالبات بیمه‌ای هر دو گروه این کارگران صحبت از بدحسابی کارفرمایان در برابر سازمان تأمین اجتماعی مطرح شده، به‌طوری‌ که دفترچه بیمه آنها به سختی تمدید می‌شود. این درحالی است که شرکت هپکوی اراک، تولیدکننده ماشین‌آلات راهسازی و در واقع تنها کارخانه تولید ماشین‌آلات راهسازی در ایران و خاورمیانه به شمار می‌رود. این شرکت در سال‌های اخیر مشکلات بسیاری را متحمل شده و کارگران این واحد صنعتی بارها اعتراضات خود را مطرح کرده‌اند که یکی از این اعتراضات روز سه‌شنبه انجام شد. این درحالی است که مدت زیادی از اعتراضات و تجمعات کارگران هپکو می‌گذرد و با وجود تمامی اقداماتی که برای رفع این مشکل انجام شده، هنوز هم مشکلات کارگران رفع نشده است. شرکت آذرآب اراک هم یک شرکت هلدینگ ساخت‌وساز ایرانی است که در زمینه احداث زیرساخت‌های صنعتی، پالایشگاه‌های گاز، مجتمع‌های پتروشیمی، کارخانجات سیمان و نیروگاه‌های برق‌آبی فعالیت می‌کند. با وجود این، کارگران این شرکت بزرگ هم مدتی است با شرایط دشوار و تأخیر در دریافت حق‌الزحمه خود روبه‌رو شده‌اند. البته سه‌شنبه این هفته، نخستین‌بار نبود که کارگران آذرآب به حقوق‌های معوقه خود اعتراض کردند. آنها بیست‌وپنجم تیرماه در مقابل فرمانداری اراک تجمع کردند و از فرماندار این شهرستان قول گرفتند مشکلاتشان مرتفع شود. بختیاری، فرماندار اراک نیز در جمع این کارگران معترض گفته بود؛ در جلسات کمیسیون کارگری استان، مشکلات کارگران و مطالب چندین‌بار منعکس شده و مسئولان شرکت نیز چندین‌بار در این جلسات حضور پیدا کرده و قول رفع مشکلات را داده‌اند.
سعید باستانی سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس حالا از بررسی موضوع اعتراض کارگران کارخانه‌های هپکو و آذرآب اراک در جلسه روز سه‌شنبه این کمیسیون خبر داد.
او با بیان این‌که دیروز نخستین جلسه مجلس بعد از تعطیلات برگزار شده، به فارس گفته است: نخستین جلسه کمیسیون صنایع پس از تعطیلات، در روز سه‌شنبه هفته جاری برگزار می‌شود که با توجه به حضور نماینده اراک در کمیسیون صنایع، موضوع اعتراض کارگران کارخانه‌های هپکو و آذرآب در این جلسه مطرح و بررسی خواهد شد.
وی ادامه داد: براساس میزان پیشرفت موضوع در کمیسیون صنایع و این‌که مشکلات ایجادشده از طریق کمیسیون قابل حل باشد یا این‌که نیاز به نشست‌های بیرونی داشته باشیم، موضوع را پیگیری خواهیم کرد و درصورت لزوم با وزیر صنعت نیز رایزنی‌هایی را انجام خواهیم داد.


تعداد بازدید :  320