شماره ۱۲۳۲ | ۱۳۹۶ دوشنبه ۳ مهر
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

میشل عون: باور کنید یا نه، ایران در امور لبنان دخالت نمی‌کند
رئیس‌جمهوری لبنان در گفت‌وگو با یک رسانه فرانسوی اعلام کرد که ایران هیچ‌گونه دخالتی در امور داخلی لبنان ندارد.
به‌ گزارش ایسنا، میشل عون رئیس‌جمهوری لبنان که قرار است امروز دوشنبه به فرانسه سفر کند قبل از این سفر در گفت‌وگو با یک روزنامه فرانسوی گفت: برخلاف گفته برخی‌ها ما شاهد هیچ‌گونه دخالتی از سوی ایران در امور داخلی لبنان نیستیم. باور کردن این امر سخت است اما این یک واقعیت است.وی در رابطه با سوریه گفت: جنگ سوریه به‌زودی به پایان خواهد رسید و به راه‌حل مسالمت‌آمیز خواهند رسید و بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه در قدرت باقی خواهد ماند.حسین جابری انصاری معاون عربی آفریقایی وزارت خارجه کشورمان در سفر اخیرش به بیروت از میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان دعوت کرده بود تا به تهران سفر کند.قرار است رئیس‌جمهوری لبنان امروز دوشنبه به فرانسه و بعد از آن در ماه اکتبر به تهران سفر کند و با مقامات بلندپایه ایرانی دیدار و گفت‌وگو داشته باشد.

معاون سابق وزیر خارجه آمریکا: ایران به برجام عمل می‌کند
معاون پیشین وزیر امور خارجه آمریکا با تأکید بر این‌که ایران به برجام عمل می‌کند، گفت: اگر می‌خواستیم در مذاکرات با ایران تمام موضوعات در ارتباط با این کشور را روی میز مذاکره قرار دهیم به هیچ جایی نمی‌رسیدیم. آنتونی بلینکن معاون پیشین وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با رادیو ملی آمریکا (NPR) در پاسخ به سوالی درباره انتقاد دولت ترامپ از «بند غروب» در توافق هسته‌ای که براساس آن محدودیت‌های برنامه هسته‌ای ایران به مرور منقضی می‌شود، اظهار کرد: ایران به‌طور قطع قبول نمی‌کرد که این محدودیت‌ها تا ابد ادامه یابد. درواقع زمانی که دولت بوش چشم‌انداز مذاکره برای رسیدن به توافقی با ایران را روی میز قرار داد، متوجه شد که ایران محدودیت‌های دایمی را نخواهد پذیرفت. اما حتی برخی شروط در این توافق که پس از 10، 15 و 20‌سال منقضی می‌شوند، چیزهایی وجود دارد که دایمی هستند، شامل ممنوعیت همیشگی دستیابی به سلاح هسته‌ای طبق معاهده منع اشاعه که شامل بازرسی‌های دایمی است.
بلینکن در پاسخ به این سوال که آمریکا می‌تواند به توافق بهتری دست یابد که به‌عنوان مثال رفتارهای دیگر ایران را پوشش دهد، گفت: در یک دنیای ایده‌آل ما بر سر تمام سوءرفتارهای ایران در داخل و خارج مذاکره می‌کردیم اما ما در دنیای واقعی هستیم نه یک دنیای ایده‌آل. تنها موضوعی که شرکای ما شامل اروپایی‌ها و روسیه و چین آماده بودند درباره‌اش مذاکره کنند، برنامه هسته‌ای بود. وی در ادامه تصریح کرد: اگر ما می‌خواستیم وارد مذاکراتی شویم که تمام موضوعات در رابطه با ایران را روی میز قرار دهد، هرگز به جایی نمی‌رسیدیم. ایران نیز یک برنامه هسته‌ای داشت که با تمام سرعت به جلو پیش می‌رفت. اکنون نکته مثبت این است که همزمان که ما با فعالیت‌های دردسر ساز ایران در زمینه‌های دیگر مواجه می‌شویم، نگران این نیستیم که این کشور می‌تواند یک سلاح هسته‌ای داشته باشد. وی در ادامه این گفت‌وگو درباره ادعای دولت آمریکا مبنی بر این‌که ایران روح توافق هسته‌ای را نقض می‌کند، تصریح کرد: این باور که گفته می‌شود ایران روح توافق را نقض کرده است باید گفت که هیچ روح توافقی وجود ندارد. توافق توافق است و ایران به این توافق عمل می‌کند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که بر اجرای توافق هسته‌ای نظارت می‌کند بارها آن را تأیید کرده است. دولت ترامپ نیز این کار را کرده است. رئیس‌جمهوری ترامپ تا کنون دو بار تأیید کرده که ایران به تعهداتش عمل می‌کند. اما اگر وی در فرصت زمان پیش رو نظرش را تغییر دهد و بگوید که آنها پایبند نیستند در این صورت چه چیزی تغییر کرده است؟

کریستین ساینس مانیتور: ترامپ ممکن است از توافق خارج نشود اما برای تغییر آن فشار بیاورد
روزنامه کریستین ساینس مانیتور در گزارشی نوشت: رئیس‌جمهوری آمریکا با وجود تهدیداتش برای لغو توافق هسته‌ای ممکن است از آن خارج نشود و در ازا متحدان واشنگتن در این توافق را برای اعمال تغییرات مورد نظرش تحت فشار قرار دهد.روزنامه آمریکایی کریستین ساینس مانیتور در ادامه گزارش خود نوشت: ترامپ گفته که تصمیم خود را درباره ماندن یا نماندن در برجام گرفته است. رئیس‌جمهوری ترامپ ممکن است همزمان که بررسی می‌کند چه کاری با توافق هسته‌ای انجام دهد، توپ را به زمین جامعه بین‌الملل بیندازد. وی به جای این‌که آمریکا را از توافق خارج کند، می‌پذیرد که دست کم برای چند ماه آینده در توافق هسته‌ای بماند و شرکای آمریکایی در این توافق را به چالش بکشد و از آنها بخواهد به آنچه نقاط ضعف توافق می‌داند،‌ رسیدگی کنند. اگر ترامپ چنین رویکردی را اتخاذ کند که اظهارات مشاوران ارشد رئیس‌جمهوری در حوزه سیاست خارجی و برخی رهبران خارجی که هفته گذشته با رئیس‌جمهوری آمریکا دیدار داشتند، حاکی از آن است، دست به اقدامی مشابه با آنچه در قبال کودکان مهاجر انجام داد، خواهد زد.


تعداد بازدید :  335