شماره ۱۲۳۲ | ۱۳۹۶ دوشنبه ۳ مهر
صفحه را ببند
اخبار جهان

سازمان ملل: روهینگیایی‌ها در بنگلادش نیازمند کمک‌های وسیعی هستند
شهروند| رئیس آژانس پناهندگان سازمان ملل می‌گوید که بنگلادش برای اسکان و تغذیه 436‌هزار مسلمان روهینگیایی که از میانمار گریخته‌اند، نیازمند «کمک‌های وسیع بین‌المللی» است.
به گزارش خبرگزاری الجزیره، فلیپو گراندی، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، روز یکشنبه بعد از بازدید از اردوگاه‌های پرجمعیت در اطراف بازار «کاکس» در جنوب بنگلادش گفت که چالش‌های «بی‌حد و حصری» وجود دارد. او به رسانه‌ها گفت: «من بشدت درگیر نیازهای باورنکردنی آنها شدم. آنها به همه‌چیز محتاجند. آنها نیازمند غذا هستند، نیازمند آب پاک هستند، نیاز به پناهگاه و مراقبت‌های بهداشتی مناسب دارند.»
گراندی گفت: «افراد محلی، سخاوتمندانه به آنها کمک کرده‌اند، با این حال، آنها برای تقویت خود نیازمند کمک‌های وسیع بین‌المللی، چه مالی و چه غیرنقدی هستند. من برای همین این‌جا هستم تا کمک کنم که دولت آنها را سازماندهی کند.»
سازمان ملل روز یکشنبه اعلام کرد که از آغاز خشونت‌ها در یک ماه اخیر علیه اقلیت مسلمان میانمار، تاکنون 436‌هزار روهینگیایی از ایالت راخین میانمار گریخته و به بنگلادش پناه آورده‌اند.
گراندی گفته که هجوم مسلمانان به بنگلادش در روزهای اخیر کاهش یافته، اما هنوز نمی‌توان گفت که تعداد بیشتری به این‌جا خواهند آمد یا نه. او همچنین گفت که آژانس پناهندگان سازمان ملل در حال ارایه «کمک‌های فنی» برای کمک به بنگلادش است تا روهینگیایی‌هایی را که دولت میانمار از آنها به مهاجران غیرقانونی یاد می‌کند، ثبت‌نام کند.
دولت بنگلادش تنها بخش کوچکی از حدود 700‌هزار روهینگیایی را که در اردوگاه‌های نزدیک به مرز میانمار به‌عنوان پناهنده زندگی می‌کنند به رسمیت می‌شناسد و سایرین را شهروندان غیرمجاز میانمار تلقی می‌کند.
امیرحسین آمو، وزیر ارشد بنگلادش، روز یکشنبه گفته است که «درحال حاضر هیچ برنامه‌ای برای ارایه پناهندگی به روهینگیایی‌های تازه‌وارد ندارد.» آمو که رئیس کمیته امنیت ملی است، گفته است: «ما می‌خواهیم که روهینگیایی‌ها به خانه‌ها و زمین‌های خود بازگردند.»
دولت بنگلادش روندی را به‌تازگی آغاز کرده که طی آن، افراد تازه‌وارد را با ارایه کارت شناسایی و ثبت مشخصات بیومتریک (مثل اثر انگشت، امضا و دی.ان.ای.) به‌عنوان مهاجر ثبت می‌کند. روندی که از هفته گذشته آغاز شده و انتظار می‌رود برای تکمیل شدن، ماه‌ها به طول بینجامد.
فلیپو گراندی ابراز امیدواری کرده که سازمان ملل نیز نقش ضروری خود را به منظور ارایه کمک به پناهجویان در روند ثبت‌نام این افراد ایفا کند.
با این‌حال، آژانس‌های سازمان ملل می‌گویند که درحال حاضر، دشوار است که اطمینان حاصل کنیم کمک‌های بین‌المللی به‌طور مساوی و عادلانه میان پناهجویان تقسیم می‌شود؛ چراکه هنوز آمار دقیق و اطلاعات مناسبی از این افراد مستند نشده و همچنین آنها درحال جابه‌جایی از مکانی به مکان دیگر هستند. گراندی که از مقیاس هجوم روهینگیایی‌ها به‌عنوان «سریع‌ترین و اضطراری‌ترین شرایط پناهندگی در جهان» یاد می‌کند، می‌گوید که این شرایط، رسیدگی سریع به نیازهای آنها را دشوار می‌کند. یونیسف روز یکشنبه اعلام کرد که هواپیمایی با محموله 100 تنی از کمک‌های اضطراری، شامل قرص‌های تصفیه آب، اقلام بهداشتی و پارچه‌های ضد آب که از اروپا جمع‌آوری شده، وارد بنگلادش شده است.

در آستانه سفر پادشاه عربستان به روسیه
عادل الجبیر: روابطمان با مسکو بیش از حد تصور نزدیک است

ایسنا| وزیر امور خارجه عربستان اعلام کرد، سفر پادشاه کشور به روسیه یک «رویداد تاریخی» است که در راستای تقویت روابط انجام می‌گیرد. عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک درباره سفر آتی پادشاه این کشور به روسیه گفت: «دو کشور بسیار بیشتر از آنچه که در تحلیل‌ها نوشته می‌شود به یکدیگر نزدیک و با هم متحد هستند.» وی ادامه داد: «ما هر دو تولید‌کننده نفت هستیم و منافعی در یک بازار ثابت نفتی داریم. ما سرمایه‌گذاری‌های روسیه در عربستان‌سعودی و همچنین سرمایه‌گذاری شرکت‌های سعودی در روسیه را تقویت کرده‌ایم.» او در ادامه اظهاراتش افزود: «ما روابط علمی، آموزشی و فرهنگی داریم و درحال گسترش این روابط هستیم. همچنین ما در حوزه امنیت، مقابله با افراط گرایی و تروریسم همکاری نزدیکی با یکدیگر داریم. دو کشور موضع یکسانی در مسائل منطقه اتخاذ کرده‌اند.» به تازگی یک منبع مطلع اعلام کرد که پادشاه عربستان در چهارم تا هفتم اکتبر به مسکو سفر کرده و با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه دیدار و گفت‌وگو می‌کند.


تعداد بازدید :  325