شماره ۴۱۷ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۰ آبان
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

گاردین گزارش داد
اختلاف بر سر ایران، عامل بحران روابط آمریکا و اسراییل
روزنامه گاردین در گزارشی تحلیلی نوشت: سیاست اسراییل در قبال ایران بزرگ ترین تهدید علیه روابط ویژه‌اش با آمریکاست. به گزارش ایسنا، روزنامه گاردین در گزارش خود با اشاره به مقاله‌ای که اخیرا در نشریه آتلانتیک منتشر و در آن گزارش شده بود روابط آمریکا - اسراییل در بحران قرار دارد، نوشت اگرچه در این مقاله گفته شده است که توسعه شهرک‌سازی‌های اسراییل در کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس نقطه جراحتی است در روابط ویژه واشنگتن – تل‌آویو، این مسأله به بزرگی مشکل آمریکا در مواجهه با سیاست‌های اسراییل در قبال ایران به‌ویژه دخالت‌های اسراییل در سیاست داخلی آمریکا درباره ایران و چشم‌انداز دستیابی به یک توافق جامع هسته‌ای با این کشور نیست.
گاردین دراین‌باره نوشت: منافع آمریکا بیش از این‌که از بی‌میلی اسراییل برای برقراری صلح با فلسطین آسیب ببیند، از موضع نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل در قبال ایران تهدید می‌شود. اواخر‌ سال 2013 بود که رایزنی‌های جدی میان دولت ایران و آمریکا آغاز شد که درنهایت به حصول توافق تاریخی میان ایران و گروه 1+5 منجر شد و ادامه مذاکرات این کشورها برای دستیابی به توافقی جامع و نهایی بر سر برنامه هسته‌ای ایران را در پی داشت. نتانیاهو واکنشی سخت به این رویداد نشان داد و آن را اشتباهی تاریخی خواند. وی در یک‌سال گذشته همواره ابراز نگرانی کرده است که هرگونه توافق هسته‌ای با ایران باید موجب برچیده شدن برنامه غنی‌سازی اورانیوم در این کشور شود؛ خواسته‌ای که ایران آن را غیرواقع‌بینانه و غیرقابل عملی می‌داند. لابی آی‌پک نیز در این میان سعی کرد تا اعمال نفوذ در کنگره موجب اعمال تحریم‌های دیگر علیه ایران شود که می‌توانست موجب توقف مذاکرات شود. اما اوباما تهدید کرد در صورت تصویب تحریم جدید آن را وتو خواهد کرد چون موجب تضعیف تلاش‌های دیپلماتیک   بین‌المللی می‌شود.

هشدار معاون وزارت خارجه نسبت به تحرکات اخیر در عین‌العرب سوریه
معاون ظریف گفت: کمک به مردم کوبانی نباید به عاملی برای مداخله‌های خارجی تبدیل شود. به گزارش ایسنا، حسین امیرعبداللهیان معاون عربی آفریقایی وزارت خارجه اعلام کرد: حفظ تمامیت ارضی و وحدت ملی سوریه به نفع مردم این کشور و همه کشورهای منطقه است. وی گفت: ایران نسبت به تحرکات اخیر خارجی در منطقه عین‌العرب سوریه و پیامدهای تجزیه سوریه به کسانی که با سوء‌استفاده از شرایط منطقه اهداف خاصی را دنبال می‌کنند هشدار می‌دهد. امیرعبداللهیان اضافه کرد: آمریکا با اقدامات شتاب‌زده و خارج از موازین حقوق بین‌الملل، سیاست تخریبی را دنبال می‌کند که نتیجه آن رشد فزاینده تروریسم و مداخله‌های خارجی در منطقه است و آنها مبارزه با گروهک تروریستی با داعش را بهانه قرار دادند. معاون ظریف تصریح کرد: مردم مقاوم سوریه اجازه نخواهند داد تروریست‌ها و مداخله‌گران خارجی کشورشان را به لیبی جدید تبدیل کنند.

واکنش افخم به اظهارنظر مقامات غربی درباره پرونده ریحانه جباری
شهروند| سخنگوی وزارت امور خارجه اظهارنظرهای برخی از مقامات غربی و اروپایی درخصوص اجرای حکم مجازات ریحانه جباری را مداخله‌جویانه توصیف کرد و ضمن مردود دانستن این اظهارات گفت: دخالت در یک پرونده قضایی که مراحل و روند حقوقی و قانونی را براساس آيین دادرسی به‌طور کامل طی کرده و حق تجدیدنظر نیز در آن لحاظ شده، قابل قبول نبوده و مردود است. مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه گفت: این پرونده مراحل قضایی خود را مطابق نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران و وظایفی که قانونگذار برعهده سیستم قضایی گذاشته، گذرانده است. لازم به ذکر است قانونگذار به‌منظور احقاق حق عمومی جامعه برای مرتکب قتل حداکثر تا 15‌سال زندان در نظر گرفته است، اما اجرا یا توقف یا تبدیل آن بخش از مجازات که در زمره حق اولیای‌دم مقتول بوده (قصاص)، تنها در اختیار اولیای‌دم است.

لاریجانی در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان: رضايیان اقداماتی فراتر از خبرنگاری انجام داده است
محمدجواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان در مورد بازداشت «جیسون رضائیان» خبرنگار روزنامه واشنگتن‌پست در ایران گفت: «وی در اقداماتی ایفای نقش کرده که به عقیده نهادهای امنیتی ایران، اقداماتی فراتر از خبرنگاری است. به گزارش فارس، لاریجانی در این رابطه گفت: «ما واقعا متاسفیم که این افراد تحت عنوان خبرنگار وارد ایران می‌شوند، اما سپس اقداماتی انجام می‌دهند که به عقیده نهادهای اطلاعاتی ما، فراتر از روزنامه‌نگاری است». دبیر ستاد حقوق بشر همچنین تأکید کرد که رضايیان برای دفاع از خود فرصت‌ دارد و اتهامات وی نیز به او اعلام شده و بازداشت این خبرنگار طبق قانون و براساس حکم قاضی پرونده است. لاریجانی تصریح کرد که در جریان رسیدگی به پرونده اتهامات مورد بررسی قرار گرفته و مشخص می‌شود که آیا وی جرایم سنگین مرتکب شده یا این‌که حتی مبرا از اتهامات است.


تعداد بازدید :  101