شماره ۱۲۳۲ | ۱۳۹۶ دوشنبه ۳ مهر
صفحه را ببند
واکنش‌ها به مسأله حصر همچنان ادامه دارد
محصوران اگر بخواهند عذرخواهی کنند، نشست خبری برگزار می‌کنیم

شهروند| ماه‌هاست که سیاسیون، مقامات نظامی و برخی از نمایندگان مجلس در موضوع حصر، حدود حصر و رفع احتمالی یا عدم رفع آن اظهارنظر کرده‌اند؛ تا به این‌جای کار وضع روشنی از این مسأله بروز داده نشده است. آخرین این اظهارنظرها معطوف به سخنان سرتیپ محمد اسماعیل کوثری، نماینده پیشین مجلس و جانشین قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران است که گفته «اگر اینها دادگاهی شوند، حکمشان بسیار شدید خواهد بود.» از سوی دیگر، اینگونه سخنان سبب شده تا برخی هر گونه پیش‌بینی در مورد مجازات محصوران را دخالت در کار قوه قضائیه تلقی کنند.
سرتیپ پاسدار محمد اسماعیل کوثری، نماینده ادوار مجلس در گفت‌وگویی با «تسنیم» در مورد حصر و شرایطی که برای محصوران وجود دارد، می‌گوید: «اینها به ‌راحتی رفت‌وآمد می‌کنند، با نزدیکان و اقوام خود دیدار دارند، مسافرت می‌روند و زندگی عادی دارند. منتهی برای دیدار یا جلسه‌ای که امکان توطئه علیه امنیت مردم باشد، محدودیت دارند و هر فعالیت ضد امنیتی که ممکن است علیه مردم باشد، برای اینها محدود شده است و این محدودیت هم مصوبه شورایعالی امنیت ملی است. این‌ طور نیست که برخی فکر می‌کنند اینها در یک اتاق حصر مطلق خانگی هستند، اصلا و ابدا این‌طور نیست. اگر اینها توطئه را 20 ماه طول نمی‌دادند، حصر نمی‌شدند.»
فرماندهی لشکر 27 محمد رسول‌الله در دوران دفاع مقدس در پاسخ به این سوال که برخی افراد می‌گویند شرایطی مهیاست که بتواند رفع حصر صورت گیرد، بیان کرد: «ما دوست نداریم کسی در حصر باشد اما آقای کروبی و مخصوصا آقای موسوی باید پاسخگوی خون‌های ریخته شده در جریان فتنه 88 باشند. اینها که مدام می‌گویند رفع حصر بدانند که رفع حصر یعنی دادگاه. من قاضی نیستم اما اگر اینها دادگاهی شوند، حکمشان بسیار شدید خواهد بود.»
وی در این مورد که چرا شورایعالی امنیت ملی حصر را به محاکمه ترجیح داد، اظهار کرد: «نظام دوست ندارد مسئولان پیشین خود را محاکمه و تنبیه کند. حصر فرصتی بود و هست که اینها سر عقل بیایند.» کوثری در پاسخ به این پرسش که جریان ضدانقلاب مدعی است که امکان محاکمه سران فتنه و اجرای حکم دادگاه آنها وجود ندارد، گفت: «نظامی که آمریکا را از منطقه بیرون و جریان تروریستی داعش را در بیرون کشور زمینگیر کرده است، چطور نمی‌تواند 2 نفر را محاکمه کند؟ از نجابت نظام سوءاستفاده نکنند. اقتدار نظام بیشتر از این حرف‌هاست مهم این است که اینها سر عقل آمده و از موضع خود عقب‌نشینی کنند؛ توبه و عذرخواهی کنند.»
جانشین قرارگاه ثارالله در پاسخ به این پرسش که شما از کجا می‌دانید که اینها سر موضع خود هستند و عقب‌نشینی نکرده‌اند، معتقد است: «اگر به دنبال جبران بودند که مصاحبه و عذرخواهی می‌کردند.» وی در ادامه در مورد این‌که آیا امکان این کار برای آنها وجود دارد و اگر وجود دارد با کدام رسانه و خبرنگار باید مصاحبه کنند، گفت: «بله می‌توانند. اینها اگر بخواهند حرف بزنند و عذرخواهی کنند، برایشان نشست خبری برگزار می‌کنیم. اگر اینها واقعا قصد اذعان به ‌اشتباه خود را داشته باشند، نظام مشکلی ندارد که صدای اینها را به گوش مردم برساند. خب اگر عذرخواهی و توبه کنند، طبیعی است که ممکن است در مجازات اینها ملاحظه و قطعا وضعیت‌شان بهتر شود.»
سران فتنه حکمی کمتر از اعدام یا حبس ابد نمی‌گیرند
مشابه اظهارات سردار اسماعیل کوثری را در مورد حصر سردار حسین نجات، رئیس سازمان اطلاعات سپاه نیز مطرح کرده بود؛ سردار نجات درباره رفع حصر و چگونگی وقوع آن گفته بود: «شرط نظام این بوده که اینها از ملت معذرت‌خواهی کنند، این در جلسه اخیر شورای امنیت ملی هم مطرح شده، اگر شورایعالی امنیت ملی تصمیم بگیرد که حصر را بردارد، این حق قوه قضائیه است که اینها را محاکمه کند.» وی در پیش‌بینی خود در رابطه با محاکمه محصوران گفته که «علی القاعده این نوع جرایم هم اگر برود قوه قضائیه فرد محاکمه بشود، من بعید می‌دانم حکمی کمتر از اعدام یا حبس ابد به این افراد بخورد.»
به جای پیش‌بینی حکم اعدام، برای برگزاری دادگاه
 فشار بیاورید
از سویی فرزند مهدی کروبی از معترضان به انتخابات 88 در گفت‌وگو با «ایسنا» در واکنش به پیشنهاد نشست عذرخواهی از سوی سردار اسماعیل کوثری گفته است: «پدرم بر مواضع قبلی خود پایبند بوده و به برگزاری دادگاه علنی تأکید دارد.» حسین کروبی در ادامه اظهار کرد: «به جای برگزاری نشست خبری باید حداقل خواسته پدرم یعنی برگزاری دادگاه علنی انجام شود؛ به جای پیش‌بینی حکم اعدام از سوی مقاماتی که مسئولیتی در امور قضائی ندارند، بهتر است به قوه‌قضائیه برای برگزاری دادگاه علنی فشار آورده شود.» کروبی در پایان مدعی شد: «من خبر دارم میرحسین موسوی نیز چنین موضع و خواسته‌ای دارد.»

 


تعداد بازدید :  354