شماره ۴۱۷ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۰ آبان
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

اعلام بي‏‌طرفي ايران
100‌سال پیش، برابر با دهم آبان 1293خورشیدی، دولت مستوفي‌الممالك كه 18روز پس از شروع جنگ جهاني اول، تشكيل شده بود پس از تصويب مجلس شوراي ملي، براي صيانت مملكت از هرگونه حادثه‏اي، بي‏طرفي ايران در جنگ جهاني اول را اعلام كرد اما ضعف سياسي حاكمان، اوضاع آشفته داخلي ايران و جنگ‏افروزي و توسعه‏طلبي كشورهاي درگير جنگ موجب شد بي‏طرفي ايران نقض شود و نيروهاي انگلستان، روسيه و عثماني با لشكركشي به ايران، سرزمين‏هاي وسيعي را اشغال کنند. در اين اوضاع، ايران عملاً به يكي از جبهه‏هاي جنگ جهاني تبديل شد.

انقراض آخرین امپراتوري
96‌سال پیش، برابر با یکم نوامبر 1918میلادی، كشورهاي فاتح در جنگ جهانی اول، امپراتوري اتريش - مجارستان را به‌عنوان غرامت شكست، به سه كشور اتريش، مجارستان و چكسلواكي تجزيه كردند. در دهم سپتامبر 1919میلادی پيمان سن - ژرمن بين متفقين جنگ جهاني اول و اتريش به امضا رسيد و براساس آن سرزمين اتريش به اندازه فعلي آن تقليل يافت و از باقي مانده آن، علاوه بر شكل‏گيري كشورهاي مجارستان، لهستان و چكسلواكي، بخش‏هايي نيز به ايتاليا و روماني داده شد.

سالروز اتحاديه اروپا
21‌سال پیش، برابر با یکم نوامبر 1993میلادی، پيمان ايجاد اتحاديه اروپا، معروف به پيمان «ماستریخت» كه در هفتم فوريه 1992 امضا شده بود به اجرا گذارده شد. این اتحادیه اينك داراي 28عضو، 4‌میلیون و 324‌هزار کیلومتر مربع وسعت و 507‌میلیون جمعیت با زبان و فرهنگ مختلف است. هم‌اکنون 23 زبان در مکاتبات و مکالمات اتحادیه رسمیت دارد. اصول اين پيمان بر پايه هماهنگي امور اجتماعي، اقتصادي، سياسي و امنيت مشترك كشورهاي عضو تنظيم شده و «يورو» پول واحد كشورهاي اروپايي در اجراي همين پيمان به‌وجود آمده است.

 


تعداد بازدید :  156