شماره ۱۲۲۹ | ۱۳۹۶ پنج شنبه ۳۰ شهريور
صفحه را ببند
در طی 2 هفته
دومین زمین‌لرزه در مکزیک به ‌وقوع پیوست

در نزدیکی پایتخت مکزیک زمین‌لرزه‌ای شدید روی داده که به مرگ بیش از ۲۴۸نفر انجامیده است. آمار قربانیان همچنان بالا می‌رود. هزاران نفر آواره شده و میلیون‌ها نفر بدون برق مانده‌اند. در زلزله سنگین مکزیک ساختمان‌های زیادی فرو ریخته‌اند و وضع همچنان ناروشن و آشفته است. در مکزیک حالت بحرانی اعلام شده و در پایتخت، زندگی روزمره از روال عادی بیرون افتاده است.
به‌ گزارش گاردین، این زمین‌لرزه، مرگبارترین زمین‌لرزه از ‌سال 1985 است. زمین‌لرزه بامداد سه‌شنبه، با قدرتی برابر با 7.1 ریشتر، درست لحظاتی بعد از ساعت 1بامداد به وقت محلی رخ داد. لرزشی شدید و طولانی که موجب ریزش ساختمان‌ها روی خیابان‌ها و خودروها و مردم در مکزیکو سیتی، پایتخت مکزیک شد.
درحالی که شب تمام می‌شد و سپیده‌دم می‌رسید، در میان هیاهوی آژیرهای اخطار، امدادگران مسلح با ابزارهای برش و سگ‌های زنده‌یاب، در خرابه‌های دفاتر و مدارس و آپارتمان‌ها، به دنبال افرادی می‌گشتند که در زیر آوار مانده‌اند.
شدت این زمین‌لرزه به‌ حدی بود که منجر به قطع برق در اکثر مناطق پایتخت شده است. حدود ۴‌میلیون نفر از برق محروم و بسیاری از بازماندگان، همچنان از بیم پس‌لرزه‌ها، از خانه‌هایشان خارج شده‌اند و در خیابان به سر می‌برند.
بنا به گزارش‌های مرکز زلزله، استان «پوبلا» در ۱۲۰کیلومتری جنوب‌شرقی شهر مکزیکو سیتی (پایتخت) ثبت شده است. پایتخت، بیش از ۲۰‌میلیون نفر جمعیت دارد و جنوب مکزیکوسیتی بیشترین آسیب را دیده است. تنها با فروریختن ساختمان یک مدرسه و کودکستان دست‌کم ۲۱ کودک و چند بزرگسال جان باختند.
به ‌گفته مقامات مکزیکو سیتی، سازمان خبری پولتیکو گزارش داده که دست‌کم 30 کودک هنوز در این مدرسه به دام افتاده‌اند.
نیروهای امدادی و داوطلبان، درحال آواربرداری با دستان خالی هستند تا شاید افرادی که زیر آوار گیر افتاده‌اند را نجات دهند.
ساکنان محلی، پلیس و آتش‌نشانان با دست خالی در میان آوارهای یک ساختمان 4طبقه که دارای پیش‌دبستانی و کلاس اول و دوم بوده، درحال کاوش هستند.
«پدرو سرانو»، پزشک 29ساله، یکی از داوطلبانی بود که خود را به داخل یک کلاس فروریخته رساند ولی با چند جسد مواجه شد.
خبرنگار آسوشیتد پرس از آقای سرانو پرسید که در آن کلاس فروریخته، امیدی به پیداکردن افراد زنده در این مدرسه داشتید، که او پاسخ داد: «ما صداهای ضعیفی را می‌شنیدیم، اما نمی‌توانستیم تشخیص دهیم که این صداها از بالای سرمان است یا از زیر پا. از دیوارهای بالای سرمان که درحال فروریختن بودند یا صدای ناله کسی که درخواست کمک می‌کرد.»
برخی از پدران و مادران این کودکان، بیرون از این مدرسه ایستاده و شیون می‌کنند. صدای امدادگران را می‌توان شنید که دایما فریاد می‌زنند که «ساکت باشید!» تا شاید بتوانند صدای فریاد کمک افرادی که زیر آوار مانده‌اند را تشخیص دهند.
همچنین به نظر می‌رسد که این زمین‌لرزه، باعث فوران آتشفشان «پوپوکاتپت» شده است. «خوزه آنتونیو گالی»، فرماندار شهر «پوئبلا» گفته است که در دامنه این آتشفشان، یک کلیسا فرو ریخته و موجب مرگ 15نفر شده است.
این دومین زمین‌لرزه مهیبی است که در دو هفته گذشته، به وقوع می‌پیوندد؛ آن‌هم در سالروز زلزله شدیدی روی داد که 32‌سال پیش، یعنی در ‌سال ۱۹۸۵ مکزیک را لرزاند و حدود 5‌هزار نفر قربانی گرفت و بیش از 10‌هزار خانه را ویران کرد.
پایتخت مکزیک روی یکی از فعال‌ترین گسل‌های زلزله‌خیز قرار گرفته است. کمتر از دو هفته پیش در ۷ سپتامبر زلزله شدیدی مکزیک را لرزانده و بیش از 100 قربانی گرفته بود.


تعداد بازدید :  745