شماره ۱۲۲۷ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۸ شهريور
صفحه را ببند
وزیر اطلاعات:
با دانشجویان برخورد امنیتی نداریم

سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات در اجلاس سراسری روسای دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری - که دیروز در پژوهشگاه پلیمر برگزار شد - با تأکید بر این‌که «بسیاری از وزرای فعلی از دانشگاه حقوق می‌گیرند»، گفت: با دولتی مواجه هستیم که رئیس‌جمهور، وزیر اطلاعات و برخی وزیران او عضو هیأت علمی دانشگاه هستند در نتیجه از دولت حقوق نمی‌گیریم بلکه حقوق ما همان حقوق هیأت علمی است.
به گزارش ایسنا، علوی با تأکید بر این‌که «دستگاه اطلاعاتی کشور با عینک واقع‌بینی به مسائل نگاه می‌کند»، گفت: «بدگمانی و بدبینی در کار دستگاه اطلاعاتی وجود ندارد؛ چراکه بدگمانی در جامعه انگیزه ناایمانی در جامعه ایجاد می‌کند و نباید وارد حریم خصوصی و زندگی خصوصی مردم شد. همچنان که پیامبر(ص) می‌فرماید: «اجازه ندارید دل‌های مردم را بشکافید و بدانید درون آنها چه می‌گذرد.». وی با تأکید بر این‌که «نیت‌خوانی در کار دستگاه اطلاعاتی کشور ممنوع است»، گفت: «تا کسی اقدامی ملموس در جهت سلب آسایش مردم انجام بدهد نباید وارد زندگی خصوصی او شد. ضمن این‌که موظف هستیم امنیت او را نیز فراهم کنیم؛ بنابراین تنها در برابر دشمن که سلب امنیت می‌کند، برخورد خواهد کرد؛ چراکه اعمال رعب و وحشت در بین مردم و دستگاه‌های حکومت در اسلام جایز نیست».
وی با تأکید بر این‌که «مردم نیاز به آرامش دارند»، خاطرنشان کرد: باید در عرصه‌های مختلف زمینه‌های شکوفایی و جرقه فکری توسط مردم فراهم شود. حتی رشد فرهنگی در محیطی آرام به دست می‌آید؛ بنابراین اگر بخواهیم جامعه رشد کند باید امنیت دانشجو، استاد و دانشگاهیان تامین، آرامش آنها فراهم و فضا برای اظهارنظر باز باشد. وزیر اطلاعات با تأکید بر این‌که «در حال حاضر فضای بانشاط و آرامش در دانشگاه‌ها حاکم است»، گفت: «در‌ سال 91 تعداد 30 دانشگاه در سطح کشور وجود داشت که مراسم 16 آذرماه را برگزار می‌کرد که البته بعد از این مراسم تجمعات و اعتراضاتی شکل می‌گرفت اما از‌سال 92 تاکنون بعد از مراسم 16 آذر مساله‌ای اتفاق نیفتاد حتی‌سال گذشته در 300 دانشگاه کشور این مراسم بدون هیچ مشکلی برگزار شد که البته این فضای آرام به دلیل احساس امنیتی است که در میان دانشگاهیان شکل گرفته است.»
وی تأکید کرد: امنیتی که از درون مردم بجوشد کم‌نظیر است. ما دنبال امنیت متکی بر فکر، عقلانیت، دانش و تفکر هستیم؛ چراکه این امنیت جامعه را به سمت رشد و شکوفایی به حرکت درمی‌آورد. وی تأکید کرد: ما دنبال تعامل با دانشگاه‌ها هستیم، دستگاه اطلاعاتی دانشجویی را دستگیر نمی‌کند. ما در حوزه شهروندان فردی را دستگیر نمی‌کنیم به جز در ضرورت‌های خاص؛ چراکه سیاست‌ وزارت اطلاعات دستگیری نیست و ما از تعداد بالای دستگیری‌ها لذت نمی‌بریم و معتقد هستیم هنر حکومت‌داری همراه کردن دل‌های مردم با خود است. وی تأکید کرد: سیاست ما این است که نباید با عناوین امنیتی حتی با افرادی که همسو نیستند نیز برخورد شود. نباید این عناوین به‌عنوان ابزاری مورد استفاده قرار بگیرد؛ چراکه اگر ابزاری شود جامعه و نظام حکومتی آسیب می‌بیند و سرمایه اجتماعی از بین می‌رود.


تعداد بازدید :  739