شماره ۱۲۲۲ | ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۲ شهريور
صفحه را ببند
اخبار جهان

روسیه:
تنها ۱۵‌درصد از خاک سوریه در دست داعش باقی مانده است
فرماندهی نیروهای روس در سوریه اعلام کرد که تنها حدود ۱۵درصد از خاک سوریه در دست داعش مانده است. به گزارش ایسنا، ژنرال الکساندر لاپین، رئیس ستاد نیروهای مسلح روسیه در سوریه تأکید کرد: ظرف یک هفته، 8 منطقه مسکونی از دست گروه‌های داعش در عقیربات در حومه حماه سوریه آزاد شد. لاپین تأکید کرد؛ بعد از آزادسازی شهرک عقیربات توسط ارتش سوریه تمامی خطوط امدادرسانی داعش در منطقه عقیربات بسته شده است و ارتش سوریه به پاکسازی منطقه از افراد مسلح داعش در شمال و غرب منطقه ادامه می‌دهد. این مقام روس در سوریه اعلام کرد؛ ارتش سوریه در آستانه نابودی نیروهای داعش است که شمال دیرالزور و جنوب آن را محاصره کرده‌اند. فرماندهی نیروهای روسیه در ادامه تأکید کرد، حدود ۱۵‌درصد باقی مانده است تا خاک سوریه کاملا از لوث وجود داعش پاکسازی شود. می‌توان گفت؛ داعش ۲۷‌هزار کیلومتر از خاک سوریه را در دست دارد.

شورای امنیت فردا درباره میانمار تشکیل جلسه می‌دهد
اعضای شورای امنیت سازمان ملل امروز نشستی را درباره خشونت‌ها در میانمار که باعث فرار بیش از 300‌هزار تن از اقلیت روهینجا به کشور بنگلادش شده، برگزار می‌کنند. به گزارش رویترز، این نشست به درخواست انگلیس و سوئد و در پی تشدید نگرانی‌های بین‌المللی از افزایش خشونت‌ها در ایالت راخین در غرب میانمار برگزار می‌شود. سفیر انگلیس در سازمان ملل اعلام کرد: این نشست نشانگر نگرانی شدید شورای امنیت از وضع نابسامان بسیاری از روهینجایی‌هایی است که برای فرار از ایالت راخین تلاش می‌کنند. زید رعد الحسین، کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل روز دوشنبه با ابراز نگرانی نسبت به این مسأله اعلام کرد؛ مسأله اقلیت روهینجا در میانمار نمونه‌ای کلاسیک از عملیات پاکسازی نژادی است. وی مقامات‌ میانمار را به حملات روشمند به مسلمانان متهم کرد.

پارلمان عراق با برگزاری همه‌پرسی اقلیم کردستان مخالفت کرد
پارلمان عراق در جلسه دیروز خود با تصویب طرحی، با اجرای همه‌پرسی استقلال در اقلیم کردستان مخالفت کرد. اقدامی که کردها آن را در اجرای تصمیم خود بی‌تأثیر می‌دانند. به ‌گزارش ایسنا،‌ پارلمان عراق با اکثریت آرا و البته بدون حضور نمایندگان کرد، برگزاری رفراندوم در اقلیم کردستان عراق را رد کرد. نمایندگان کرد در اعتراض به گنجاندن رأی‌گیری در مورد رفراندوم اقلیم کردستان در دستورکار پارلمان، جلسه را ترک کرده و از سالن خارج شدند. یک منبع در پارلمان عراق که نخواست نامش فاش شود، گفت: پارلمان علاوه بر این، حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق را به اتخاذ تدابیر لازم برای حفاظت از وحدت کشور و آغاز گفت‌وگویی جدی برای بررسی مسائل موجود میان بغداد و اربیل و رسیدگی به آنها ملزم کرد.

در پی تشدید تنش در روابط 2 کشور
آلمان صادرات تسلیحات
 به ترکیه را تعلیق کرد
وزیر خارجه آلمان گفت: کشورش همه صادرات تسلیحاتی مهم به ترکیه را به دلیل وخامت وضع حقوق بشر در این کشور و تیره‌شدن روابط دوطرف به حال تعلیق درآورده است. به گزارش رویترز، زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان در نشستی که از سوی یک نشریه تجاری آلمانی به نام «هندلز بلت» سازماندهی شده بود، گفت: ما همه درخواست‌های عمده صادرات تسلیحات که ترکیه برای ما فرستاده را به حال تعلیق درآورده‌ایم و تعداد آنها حقیقتا کم نیست. گابریل خاطرنشان کرد: برلین مجبور است در صورت درخواست یک هم‌پیمان خود در ناتو برای آن سلاح بفرستد اما درحال‌ حاضر امکان چنین صادراتی نیست و تقریبا همه صادرات تسلیحات به ترکیه معلق شده است. وی با این‌ حال گفت: استثناهای کمی نیز وجود دارد، نظیر این‌که تصمیم دولت مرتبط با توافقات بین‌المللی باشد یا صادرات تنها مربوط به خودروها باشد نه سلاح‌ها.

پارلمان اروپا  درباره ممنوعیت صادرات سلاح به عربستان رأی  می‌گیرد
منابع دیپلماتیک اروپایی اعلام کردند: اتحادیه اروپا قصد دارد صادرات سلاح‌ به عربستان را به دلیل سوء‌ظن فزاینده مقامات اروپایی مبنی بر استفاده از این سلاح‌ها در جنگ‌های سوریه و یمن ممنوع کند. به گزارش اسپوتنیک، این منابع گفتند: پارلمان اروپا قرار است با تسلیم قطعنامه‌ای به اتحادیه اروپا تقاضای ممنوعیت صادرات تسلیحات به عربستان را به دلیل نگرانی از بابت تحویل این سلاح‌های وارداتی به تروریست‌ها در سوریه و استفاده از این سلاح‌ها در جنگ یمن مطرح کند. یک منبع دیپلماتیک به اسپوتنیک گفت: قرار است رأی‌گیری درباره این قطعنامه غیرالزام‌آور برای اعمال ممنوعیت تسلیحاتی علیه ریاض امروز چهارشنبه در نشست پارلمان اروپا در استراسبورگ صورت گیرد.


تعداد بازدید :  589