ایسنا| معاون آموزش متوسطه وزارت آموزشوپرورش با بیان اینکه وزارت رفاه به صورت تلفنی تماسهایی با خانواده افراد لازمالتعلیم که در مدرسه حضور نداشتند، برقرار کرده است، گفت: «بر اساس اطلاعات این وزارتخانه، برخی افرادی که در این فهرست قرار داشتند یا متوفی بودند یا به خارج از کشور مهاجرت کردهاند.» با اینکه رئیس سازمان بهزیستی به استناد آمارهای غیررسمی اعلام کرد که تعداد دانشآموزان بازمانده از تحصیل 400هزار نفر است اما علی زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزشوپرورش تأکید کرد که سقف بازماندگان از تحصیل، 130هزار نفر است که قبلا هم اعلام شده است. او درباره وضع بازگشت جاماندگان از تحصیل به مدرسه افزود: «نرخ پوشش واقعی تحصیلی در دوره اول متوسطه 94 و در دوره دوم متوسطه 82درصد است. از نظر شاخص پوشش گروه سنی هم باید گفت که از افراد 12 تا 14ساله 97درصد و از افراد 15 تا 17ساله 87درصد در مدرسه حضور دارند. یعنی میتوان گفت که سهدرصد افراد لازمالتعلیم در دوره اول متوسطه که حدود 130هزار نفرند و همچنین 13درصد در دوره دوم متوسطه که حدود 250هزار نفرند، بیرون از مدارس هستند. البته دوره دوم متوسطه جزو تحصیلات اجباری نیست.»
او با بیان اینکه برنامه افزایش پوشش تحصیلی در دورههای مختلف را مدتهاست آغاز کردهایم، گفت: «نرخ پوشش در دوره ابتدایی به 98درصد و اول متوسطه به 97درصد رسیده است و امیدواریم در دوره دوم متوسطه هم به همین آمار دست پیدا کنیم.» زرافشان درباره درستی آمار چهارمیلیون بازمانده از تحصیل گفت: «هفته گذشته در یکی از رسانهها به نقل از یکی از اساتید، آماری از وجود چهارمیلیون بازمانده از تحصیل منتشر شد، درحالیکه آمار ثبت احوال و سازمان مدیریت که برای تدوین برنامه ششم توسعه مورد استفاده قرار گرفت و سناریوی رشد جمعیت را هم مدنظر قرار داده بود، چنین رقمی را تأیید نمیکند.» زرافشان درباره نرخ پوشش تحصیلی در دوره دوم متوسطه هم گفت: «آمار دوره دوم متوسطه را جزو آمار نهایی بازماندگان از تحصیل لحاظ نمیکنیم زیرا تحصیل در این دوره اجباری نیست، اما برای افزایش نرخ پوشش در این دوره نیز اقداماتی انجام میدهیم. همچنین نرخ تحصیل افراد در حوزههای علمیه را هم باید به آمارهای خودمان اضافه کنیم. قرار است پایگاه اطلاعاتی حوزه علمیه به سیستم سناد متصل شود تا بتوانیم آمار 87درصدی بازماندگان از تحصیل را در این دوره هم افزایش دهیم.» زرافشان ادامه داد: «یک نکته دیگر هم وجود دارد؛ سازمان آموزشوپرورش استثنایی معتقد است بخشی از کودکان بیرون از مدرسه، قدرت یادگیری ندارند و در هر صورت وارد مدرسه نمیشوند و نباید آنها را در آمارهای بازماندگی از تحصیل لحاظ کرد.»