شماره ۱۲۲۲ | ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۲ شهريور
صفحه را ببند
اتوبوس مسافربری با 37 مسافر در جاده جاجرود سقوط کرد و 11 کشته و 27 مجروح برجای گذاشت
وحشت در دره مرگ
مصدومان جزییات این سانحه را در گفت‌وگو با «شهروند» روایت کردند

شهروند| اتوبوس مسافربری با 37 مسافر از کرج به سمت ساری حرکت کرد، اما به خاطر نقص فنی در سیستم ترمز به دره سقوط کرد. این حادثه هولناک باعث شد تا 11 مسافر جان خود را از دست دهند و 27نفر دیگر راهی بیمارستان‌ها شوند. مصدومان این حادثه علاوه بر آسیب جسمی، به خاطر تاریکی دره و دیدن جنازه‌ها بشدت شوکه شده بودند.
عقربه‌ها ساعت 24دوشنبه‌شب 20شهریورماه ‌سال‌جاری را نشان می‌داد که 27 مسافر از پایانه مسافربری شهید کلانتری کرج سوار بر اتوبوس مسافربری آریاسفر شدند. این اتوبوس به سمت ساری حرکت کرد و راننده در مسیر به سمت تعاونی شماره یک پایانه مسافربری شرق تهران رفت. او 10 مسافر دیگر که در انتظار اتوبوس بودند را سوار بر خودرویش کرد و درنهایت ساعت یک و 30 دقیقه بامداد سه‌شنبه اتوبوس به سمت ساری حرکت کرد.
مسافران یکی پس از دیگری روی صندلی‌ها خوابیده بودند تا سحرگاه سه‌شنبه به ساری برسند، اما وقتی عقربه‌ها روی ساعت 2:15 دقیقه بامداد قرار گرفت، اتوبوس در کیلومتر ٥ محور تهران- آبعلی شروع به لرزیدن کرد و پس از برخورد با بلوک کنار جاده قدیم جاجرود، وارد یک دره شد. این اتوبوس پس از چرخیدن روی سقف در مسیر شیبدار دره متوقف شد. 37 مسافر زن، مرد و بچه داخل اتوبوس واژگون‌شده گرفتار شده بودند تا این‌که ماجرای این حادثه هولناک به تیم‌های امدادی و پلیس مخابره شد. خیلی زود تیم‌های امدادی در محل حاضر شدند و در گام نخست آتش‌نشانان و تیم هلال‌احمر به سراغ مسافران داخل اتوبوس رفتند. این درحالی بود که چند مسافر به خاطر شدت واژگونی و جداشدن سقف اتوبوس به بیرون پرت شده بودند. تیم‌های امدادی پس از نجات 27 مسافر را به کمک تیم‌های اورژانس حاضر در محل به بیمارستان‌های امام حسین(ع)، فیروزگر، بعثت و شهدای تجریش منتقل کردند و در عملیات نجات در محل نشان از آن داشت که 10 مرد و یک زن در دم جان باختند. بررسی‌های فنی کارشناسان پلیس راه شرق تهران از نقص فنی در سیستم ترمز اتوبوس خبر داده و تحقیقات نشان داد که سرعت اتوبوس نیز در زمان سقوط 50کیلومتر برساعت بوده است.
حضور دادستان تهران در محل حادثه
دکتر عباس جعفری‌دولت‌آبادی دادستان تهران صبح دیروز برای بررسی‌های بیشتر همراه با سرپرست دادسرای ناحیه 4 تهران به محل سقوط اتوبوس مسافربری رفتند.
صحنه هولناکی پیش‌روی دادستان تهران قرار داشت، سقف اتوبوس جدا شده بود و تعدادی صندلی نیز از اتوبوس به بیرون پرت شده و چرخ‌های اتوبوس نیز در چند متری اتوبوس جا مانده بود.
جعفری‌دولت‌آبادی بلافاصله، دستور فوری برای تشکیل پرونده قضائی صادر کرد و قرار شد تیم کارشناسی تصادفات در محل حضور یافته و درباره علت اصلی حادثه بررسی و اظهارنظر کند. دادستان تهران در ادامه از سرپرست دادسرای ناحیه 4 تهران خواست برای رسیدگی سریع و دقیق به این پرونده بازپرس ویژه‌ای را معرفی کند و از رانندگان اتوبوس و مصدومان حادثه تحقیقات به صورت ویژه آغاز شود.
وضعیت مصدومان در بیمارستان
دکتر حسن نوری معاون عملیات اورژانس کشور درباره این حادثه به «شهروند» گفت: «تیم‌های امدادی اورژانس با اطلاع از این حادثه در محل حاضر شدند و 27 مصدوم را به 4 بیمارستان شهدای تجریش، فیروزگر، امام حسین(ع) و بعثت انتقال دادند که 8نفر از مصدومان با توجه به شرایطی که داشتند، درهمان اقدامات ابتدایی از بیمارستان مرخص شدند. از 21 مجروح دیگر، تنها وضع دونفر از آنها وخیم گزارش شده و دیگر مصدومان حال خیلی وخیمی ندارند.»
عملیات نجات در تاریکی هوا
همچنین قادی مسئول پایگاه سازمان هلال‌احمر پردیس درباره جزییات بیشتر این سانحه به «شهروند» گفت: «ساعت 2:23 دقیقه بامداد سه‌شنبه حادثه سقوط اتوبوس به دره به سازمان هلال‌احمر گزارش شد و 5 تیم عملیاتی از دماوند و شمیرانات به محل حادثه اعزام شدند. تاریکی هوا، وجود صخره‌های بزرگ و درختان عملیات را با دشواری روبه‌رو کرده بود و وضع روحی و روانی مصدومان با توجه به صحنه حادثه شرایط را سخت‌تر کرده بود. شدت حادثه به‌ حدی بود که اتوبوس به چند قسمت تقسیم شده بود و در بعضی از صحنه‌ها، مجروحان حادثه در کنار خود اجساد متلاشی‌ شده یا افرادی که بشدت آسیب‌دیده بودند را مشاهده می‌کردند. همین باعث شده بود تا شرایط روحی و روانی مصدومان وخیم باشد تا حدی که بعضی از مصدومان از این حادثه شوکه و وحشتزده شده بودند. همچنین مردمان عادی نیز که برای کمک به آن‌جا آمده بودند، با دیدن آن صحنه‌ها وحشتزده شده بودند. در این مرحله تیمی از امدادگران ابتدا اجساد را از کنار مجروحان دور کردند و تیم دیگری عملیات روان‌درمانی مصدومان را در دستور کار خود قرار دادند. عملیات جست‌وجو تا ساعت 5 صبح سه‌شنبه ادامه داشت و پس از بررسی کامل محل حادثه تیم‌های امدادی به پایگاه خود بازگشتند.»
نگرانی مادر و فرزند
نصیبه رنجبر 40ساله یکی از مصدومان حادثه سقوط اتوبوس مسافربری به دره مرگ در حالی ‌که روی تخت بیمارستان امام حسین(ع) شرایط سختی را سپری می‌کند، نگران سرنوشت پسر 12ساله‌اش مانی بود و هر لحظه اسم پسرش را صدا می‌زد. او می‌خواست که پسرش را ببیند و این در حالی بود که مانی روی تخت بیمارستان در بخش جراحی خوابیده بود.
مادر نگران در حالی که از ناحیه صورت و ریه آسیب‌دیده بود، به «شهروند» گفت: «قصد داشتیم به خاطر آخرین روزهای شهریور‌ماه و قبل از بازشدن مدارس همراه پسرم به خانه برادرم در ساری برویم. به همین‌ خاطر به پایانه مسافربری شهید کلانتری کرج رفتیم و سوار بر اتوبوس شدیم. ساعت 12:10 دقیقه اتوبوس حرکت کرد و در پایانه مسافربری شرق تهران نیز اقدام به مسافرگیری کرد و سپس به سمت ساری راه افتاد. پسرم مانی در صندلی کناری‌ام خوابیده بود و من چون نمی‌توانم داخل خودرو به‌راحتی بخوابم در حالت خواب و بیدار بودم؛ ناگهان اتوبوس شروع به لرزیدن کرد و همه چیز برعکس شد. پس از آن دیگر هیچ چیز را به یاد ندارم. نمی‌دانم چند ساعت بیهوش بودم ولی زمانی که به هوش آمدم، خودم را داخل آمبولانس دیدم و شروع به صدا کردن اسم پسرم کردم که پزشکان اعلام کردند پسرم زنده است؛ اما نگرانش هستم و نمی‌دانم چه اتفاقی برای او رخ داده است.»پدر مانی کریمی نیز به خبرنگار ما گفت: «همسر و فرزندم قصد رفتن به سفر داشتند که آنها را به پایانه مسافربری رساندم و پس از این‌که اتوبوس حرکت کرد، به خانه بازگشتم. تا این‌که ساعت3:30 دقیقه بامداد مرد جوانی با من تماس گرفت و ادعا کرد که شماره‌ام را همسرم به او داده و در ادامه از ماجرای واژگون‌شدن اتوبوس آنها خبر داد. هیچ‌کس پاسخگو نبود و به هر کسی زنگ می‌زدم و مراجعه می‌کردم، پاسخ درستی درباره سرنوشت همسر و فرزندم نمی‌دادند تا این‌که ساعت 5 صبح موفق شدم آنها را در بیمارستان امام حسین(ع) پیدا کنم. وقتی به سراغ پزشکان رفتم، آنها می‌گفتند که همسرم باید ترخیص شود و این در حالی بود که صورت نصیبه به خاطر این حادثه آسیب دیده بود و با اصرارها و مخالفت‌های من پزشکان همسرم را ترخیص نکردند تا این‌که ساعت 7 صبح پزشکان متوجه شدند که دنده‌های همسرم شکسته و وارد ریه‌اش شده است؛ همین باعث شده آب وارد ریه او شود. پزشکان جلسه‌ای تشکیل دادند که همسرم ابتدا از کدام ناحیه مورد عمل جراحی قرار گیرد یک‌سری تأکید به عمل برای ریه او دارند و پزشکان دیگری تأکید بر عمل‌های صورت همسرم دارند.»
این مرد ادامه داد: «در این حادثه پسرم از ناحیه بینی، فک، جمجمه دچار شکستگی و از ناحیه شکم نیز دچار پارگی شده است که در بخش جراحی قرار دارد. به ما اعلام کرده‌اند که علت این حادثه نقص فنی اتوبوس و خواب آلودگی راننده بوده است که پیگیر این پرونده هستم؛ چرا راننده باید در ترمینال دیگری مسافرگیری کند و اگر احساس خواب داشته چرا به رانندگی ادامه داده است و خودرو قبل از حرکت بررسی نشده است.»
سینا عیسی‌پور 28ساله نیز یکی از مصدومان این حادثه که از بیمارستان ترخیص شده بود به «شهروند» گفت: «برای کار به تهران آمده بودم و پس از انجام کارهایم قصد داشتم همان شبانه به شهرمان بازگردم که در تعاونی شماره یک ترمینال شرق سوار بر اتوبوس مسافربری شدم. پس از این‌که اتوبوس حرکت کرد روی صندلی خوابم برد که ناگهان از سروصدا و لرزش‌های اتوبوس از خواب بیدار شدم  که در همان لحظه اتوبوس شروع به چرخیدن روی سقف کرد؛ همه جا را خاک گرفته بود تا این‌که اتوبوس متوقف شد. همه این اتفاقات در مدت زمان کوتاهی رخ داد که پس از آن تیم‌های امدادی هلال‌احمر، آتش‌نشانی و اورژانس به کمک ما آمدند و من را به بیمارستان منتقل کردند.»
سینا عیسی‌پور ادامه داد: «از ناحیه دست‌و‌پا مجروح شده بودم که پزشکان پس از بخیه‌زدن و اقدامات ابتدایی با توجه به شرایطی که داشتم مرا از بیمارستان مرخص کردند که سوار بر خودروهای شخصی به سمت مازندران رفتم و در شهرمان پیگیر ماجرا و سلامتی‌ام خواهم شد.»


تعداد بازدید :  651