شماره ۱۲۲۲ | ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۲ شهريور
صفحه را ببند
«شهروند» از جزییات راه‌اندازی باشگاه امدادگران و نجاتگران هلال‌احمر گزارش می‌دهد
یک تشکل صنفی برای امدادگران

سُمیرا زمانی- امدادگران هیچ‌گاه برای منفعتی کار نمی‌کنند؛ ماهیت کارشان داوطلبانه است و هیچ چشمداشتی ندارند. در این بین خبر راه‌اندازی باشگاه امدادگران و نجاتگران هلال‌احمر خبر خوبی است. روز گذشته معاون برنامه‌ریزی و آموزش‌های تخصصی سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر از راه‌اندازی باشگاه امدادگران و نجاتگران هلال‌احمر به‌ منظور فراهم‌کردن زمینه جذب بیشتر و ارایه خدمات رفاهی و انگیزشی برای امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال‌احمر خبر داد و گفت: این باشگاه تشکل صنفی برای امدادگران است که خدمات رفاهی و انگیزشی را برای امدادگران هلال‌احمر فراهم می‌کند.
وی درباره ارایه آموزش‌های تخصصی به امدادگران هلال‌احمر نیز ادامه داد: برنامه‌ریزی برای برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی توسط معاونت برنامه‌ریزی و آموزش‌های تخصصی و معاونت آموزش‌وپژوهش جمعیت انجام می‌شود و این دو حوزه در برگزاری و اعطای گواهینامه‌های دوره‌های تخصصی به امدادگران با هم هماهنگ هستند.
براساس گفته‌های سلطانی برنامه‌های بازآموزی برای امدادگرانی که قبلا دوره‌های تخصصی را گذرانده‌اند، برگزار می‌شود. ضمن این‌که با برگزاری دوره‌های توان‌افزایی، آموزش‌های ارایه‌شده به امدادگران و نجاتگران هلال‌احمر به صورت عملی تمرین می‌شود و در عین حال در دوره‌های توان‌افزایی، ارتقای توان جسمی امدادگران نیز مد نظر قرار می‌گیرد.
مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد‌و‌نجات جمعیت هلال‌احمر ایران درباره راه‌اندازی این باشگاه به «شهروند» گفت: باشگاه امدادگران و نجاتگران هلال‌احمر به منظور گسترش فرهنگ فعاليت داوطلبانه و روحيه ايثار و امدادگري در سطح جامعه، ارتقاي ظرفيت‌هاي اخلاقي و توان حرفه‌اي امدادگران و نجاتگران، سازماندهي امدادگران و نجاتگران در يك ساختار سازماني براي شركت در عمليات‌هاي امداد‌و‌نجات در چهارچوب سامانه فرماندهي سانحه، تقویت مشارکت و همکاری اعضا در اجرای برنامه‌های نگهداشت امدادگران، توسعه فعالیت‌های فوق‌ برنامه اردویی، فرهنگی، اجتماعی و... امدادگران و نجاتگران در قالب جدید و بر اساس تیم‌بندی عملیات جمعیت هلال‌احمر شروع به کار کرده است.
وی ادامه داد: این باشگاه تشکل صنفی برای امدادگران است که خدمات رفاهی و انگیزشی را برای امدادگران در سطح شهرستان، استان و کشور فراهم می‌کند. ارکان باشگاه (در هر یک از سطوح) شامل اعضای تیم‌های عملیاتی، هیأت‌مدیره باشگاه، دبير باشگاه و کمیته‌های تخصصی (صرفا در سطح کشوری) است. در حال ‌حاضر باشگاه‌ها نسبت به تشکیل کمیته‌های تخصصی برای 13تیم اول از تیم‌های عملیاتی اقدام می‌کنند و اعضای هیأت‌مدیره از بین فرماندهان تیم‌های عملیاتی و به ‌عنوان مسئول هر یک از کمیته‌های تخصصی انتخاب می‌شوند.
سلیمی درباره وظایف و حیطه فعالیت این باشگاه افزود: مشاركت در برنامه‌ریزی و پیش‌بینی برنامه‌های رفاهی و ورزشی امدادگران و نجاتگران، بهره‌مندی بیشتر از ظرفيت امدادگران و نجاتگران داوطلب، برقراری ارتباط میان امدادگران و نجاتگران به‌ویژه در رسته‌های تخصصی، ایجاد ارتباط بین امدادگران و نجاتگران با جمعیت شعبه، شناسایی ظرفیت‌های موجود در سطح شهرستان (داخل یا خارج از جمعیت) برای ارایه خدمات رفاهی به اعضا، شناسایی مشکلات و نیازهای امدادگران و نجاتگران در بخش‌های رفاهی و انتقال موارد به جمعیت شعبه، همکاری با جمعیت شعبه در اعطای خدمات رفاهی و حمایتی به امدادگران و نجاتگران، کشف استعدادها و انتخاب طرح‌های برتر امدادگران و نجاتگران در حوزه‌های مرتبط جهت معرفی به باشگاه استانی، ایجاد هماهنگی و همکاری بین باشگاه امدادگران و نجاتگران در شهرستان‌های مختلف استان در جهت هم‌افزایی و ارتقاي عملکرد، رسیدگی به مشکلات و شکایات امدادگران سطوح شهرستانی و کمک جهت رفع آن و انتقال آن به مسئولان استان و ایجاد کمیته‌های تخصصی و هم‌اندیشی‌های عملیاتی ازجمله وظایف این باشگاه‌ها هستند. رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر با بیان این‌که مراحل آزمایشی تشکیل این باشگاه‌ها به پایان رسیده و با بررسی نقاط قوت و ضعف گذشته شروع به کار کرده‌اند، گفت: از آن‌جا که در فعالیت‌های داوطلبی بهره‌مندی از توان فکری خود داوطلبان در برنامه‌ریزی‌های جذب بسیار اهمیت دارد، این باشگاه‌ها به‌ عنوان اتاق فکر امداد‌و‌نجات در سطوح مختلف محسوب مي‌شوند؛ همچنین بر اساس تحقیقات یکی از زمینه‌های ماندگاری داوطلبان هست. تا این‌جا حدود 6هزار نفر داوطلب امدادونجات شده‌اند، حدود 39000 نفر تیم‌بندی شده‌اند و باشگاه با حدود 39000 نفر کار خود را شروع خواهد کرد که بر اساس برنامه پنج‌ساله برنامه‌ریزی‌های لازم برای رسیدن به صدهزار نفر را پیش‌بینی كرده‌ايم.


تعداد بازدید :  614