شماره ۱۲۲۲ | ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۲ شهريور
صفحه را ببند
آیا می‌توان به ورود صندوق ذخیره فرهنگیان به بورس امید داشت؟
بورس در انتظار صندوق بحران‌زده

فاطمه صفری- یک روز خبر از کمبود بودجه می‌دهند و روز دیگر تجمع فرهنگیان برای مطالباتی که انتظارش را می‌کشند. انتظاری که به نظر می‌رسد بی‌ثمر باشد، اما حالا خبر جدیدی به گوش می‌رسد. خبری مبنی بر بورسی‌شدن صندوق ذخیره فرهنگیان؛ صندوقی که برای فرهنگیان با عضویت در آن از مزایای اقتصادی نیز بهره‌مند می‌شدند که بهره‌مندی فرهنگیان از آن کمتر دیده شده، چراکه برای دریافت مطالبات خود باید در نوبت‌های عریض و طویل دریافت وام قرار می‌گرفتند، اما اکنون که همهمه‌های بورسی‌ صندوق فرهنگیان همه‌جا پیچیده شده است، این موضوع حواشی بسیاری را به دنبال داشت. حواشی که در پی گفت‌وگوی جبار کوچکی‌نژاد رئیس کمیته تحقیق و تفحص صندوق ذخیره فرهنگیان در مجلس و ابراز نگرانی درمورد نامشخص‌بودن منابع صندوق‌ها بیان کرد؛ «هرگونه گردش مالی دارای صندوق‌های بازنشستگی می‌تواند خسارت‌هایی را به دنبال داشته باشد.»
صندوقی که نه‌تنها مدت‌های مدیدی است پاسخگوی فرهنگیان نیست بلکه به نظر می‌رسد اعتبار 20 و چندساله خود را از دست داده باشد و فرهنگیانی که عضو این صندوق مانده‌اند، نگاهی نه‌چندان دلچسب به صندوق دارند و به‌زعم خود آن را پس‌اندازی در بانک می‌دانند. بانکی که اگر عهده‌دار 30‌سال سپرده‌گذاری بود،   سودی سربه‌فلک کشیده را بیاید به اعضای خود پرداخت می‌کرد. اما بورسی‌شدن یا نشدن این صندوق از موضوع‌های مورد پرسش قرار گرفته است چراکه برخی بر این باورند که بورسی‌شدن صندوق ذخیره فرهنگیان نه‌تنها راهگشا نیست بلکه احتمال دارد که تاثیرات روانی جبران‌ناپذیری را به دنبال داشته باشد چراکه بورس افتان و خیزان‌های بسیاری دارد.
اما از دیگر سو مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان بر این باور تکیه زده که ورود صندوق به بورس یکی از مهمترین راه‌ها برای شفافیت مالی است و بر این موضوع تأکید بسیار دارد تا جایی که وزارت آموزش‌وپرورش متنی را در جواب کوچکی‌نژاد منتشر کرد و اذعان داشت؛ به دنبال اعلام مدیرعامل موسسه مبنی بر ورود چهار شرکت تابعه موسسه به بورس و فرابورس، دونفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی عضو هیأت تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان نسبت به این موضوع اعلام نگرانی کرده‌اند؛ درحالی ‌که اساسا این تصمیم در راستای شفاف‌سازی کامل و حفظ بهتر منافع فرهنگیان عضو موسسه صورت گرفته است، اما آیا در شرایط بحران‌زده‌ای که کمیته تحقیق و تفحص دست به جست‌و‌جوی اختلاس‌گران زده، از بدیهیات است. بدیهیاتی که در جای‌جای دنیا برای ملموس‌ترشدن وضع مالی به بورس ورود پیدا می‌کنند. حال برای ملموس‌ترشدن این موضوع و این‌که آیا بورسی‌شدن صندوق فرهنگیان می‌تواند مثمرثمر باشد؟ با کارشناسان امر گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

پیشینه

ابتدای کار

صندوق ذخیره فرهنگیان یکی از صندوق‌هایی است که با هدف اقتصادی 22‌سال پیش توسط هیأت‌وزیران به ثبت رسید. این صندوق در ابتدا با هدفی اصلی چون حمایت مالی از فرهنگیان صورت گرفت. صندوق ذخیره فرهنگیان به‌عنوان سازمانی اقتصادی با برخورداری از اعتماد روزافزون در میان قشر معلمان كشور و حمایت دولت می‌کوشد تا با فعالیت‌های اقتصادی نظیر اداره شركت‌ها، سرمایه‌گذاری در سهام شركت‌ها و صنایع بزرگ ازجمله نفت، پتروشیمی و معادن و انجام امور خدماتی، منافع اقتصادی و سطح رفاه فرهنگیان عضو را بهبود بخشد. صندوق ذخیره فرهنگیان برای دستیابی به حداکثر سود که فلسفه وجودی آن را تشکیل می‌دهد، تلاش می‌کند با بكارگیری دیدگاه‌های نوین اقتصادی در كلیه امور و رعایت اصل هسته كوچك و شبكه بزرگ، مناسب‌ترین خدمات و منافع اقتصادی را برای فرهنگیان تأمین کند. این موسسه با فعالیت‌های اقتصادی خود (که عموما به صورت اداره شرکت‌ها یا سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها و نیز صنایع بزرگ کشور است) می‌کوشد با تولید ثروت به ایجاد منافع اقتصادی برای فرهنگیان بپردازد. مهمترین منابع مالی این موسسه از طریق واریز حداکثر معادل 5‌درصد از حقوق و مزایای مستمر فرهنگیانِ عضو صندوق و کمک دولت است. این صندوق نزدیک به 25 شرکت زیرمجموعه دارد که می‌توان به شرکت‌های پتروشیمی خراسان، پترو فرهنگ و کیمیای پارس خاورمیانه، ماشین‌سازی اراک، بانک سرمایه و بیمه معلم اشاره کرد، اما چند سالی می‌شود که خبرها ازگرفتار شدن این صندوق به فساد می‌گویند اگرچه ماجرا به اینجا ختم نشده و چندین سال می‌شود که اسباب یافتن عوامل این فساد مهیا شده  است.

نگاه موافق

بورس راه‌حلی برای برون‌رفت مشکلات صندوق

حمید میرمعینی اقتصاددان و کارشناس بورس
در جای‌جای دنیا ورود به بازار بورس به‌عنوان راه‌حلی برای شفافیت مالی است اکنون صندوق ذخیره فرهنگیان درصدد آن است که به بورس ورود پیدا کند که با موافقان و مخالفانی روبه‌رو بوده است. حمید میرمعینی، اقتصاددان و کارشناس بورس در این زمینه معتقد است: «اگر بخواهیم به ‌طور کلی در این زمینه صحبت کنیم، بورس راه‌حلی برای برون‌رفت مشکلات صندوق است چرا که موجب شفافیت مالی بیشتر نهاد‌هایی از این دست می‌شود؛  چون در چنین شرایطی است که  نهاد‌ها موظفند پاسخگوتر  به مجامع ظاهر شوند. یکی از روش‌هایی که در دنیا برای شفافیت مالی مرسوم است، ورود به بورس است البته نباید از  نظر  دور داشت که سیستم پذیرش اوراق بهادار بورس در ایران از پشتوانه قوانین و مقررات نسبتا کاملی برخوردار است.»
این اقتصاددان در این زمینه توضیح داد «که به صورت الزام‌آور مورد استفاده قرار می‌گیرد، بحث موسسات و بنگاه‌های اقتصادی است که به بورس ورود پیدا می‌کنند و مقررات مربوط به آن است که یکی از این مقررات شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی مناسب است که هیأت‌مدیره‌ها با شرکت‌های ناشری که قرار بر پذیرفته‌شدن آنهاست ابتدا باید از این فیلتر عبور کنند و سپس مورد پذیرش بورس قرار می‌گیرند. اما این‌که تا چه میزان می‌توانند بر این مقررات پایبند باشند و اعمال قانون صورت می‌گیرد، همواره مورد بحث بوده است؛ بنابراین نمی‌توان به صورت صد‌درصدی بیان کرد که شفافیت مالی صورت می‌گیرد اگرچه امید است به کمک  قوانین مترقی‌تر شاهد شفافیت صد‌درصدی باشیم.»
میرمعینی در خاتمه با اشاره به این‌که چنین رویه را در پیش‌گرفتن مطابق با رفتار‌های به روز دنیاست در این زمینه خاطرنشان کرد: «اما ورود این صندوق به بورس باعث می‌شود تا اعضا به صورت شفاف‌تری در عملکرد صندوق قرار بگیرند و با انتشار آمار و ارقام از طرفی موجب اطمینان خاطر اعضا می‌شوند و از طرف دیگر توانسته‌اند خود را با شرایط روز دنیا تطبیق دهند به همین جهت به‌ نظر می‌رسد هر نهادی که عزم ورود به بازار سرمایه را دارد، بزرگترین مزیت آن شفافیت ایجاد‌شده است که موجب می‌شود مدیریت پاسخگو‌تر را نیز به دنبال داشته باشد.»

کارشناس بی‌طرف

پس از جلب اعتماد می‌توان وارد بورس شد

مهدی بهلولی، عضو کانون صنفی معلمان
بحث وضع صندوق فرهنگیان بحث جدیدي نیست؛ چرا که چند سالی است كه از وخامت اوضاع این صندوق حرف و حدیث‌هایی شنیده می‌شود و از نارضایتی آنها دم می‌زنند. حالا نوبت رسیده به بورسی‌شدن صندوق ذخیره فرهنگیان؛ مهدی بهلولی، عضو کانون صنفی معلمان در این زمینه معتقد است كه «ابتدا باید به پیشینه صندوق ذخیره فرهنگیان نگاهی کرد که می‌توان عدم شفافیت حساب‌ها را در گذشته شاهد بود؛ زیرا زمانی که دولت یازدهم   روی کار آمد، آقای غندالی به‌عنوان مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان انتخاب شد و سپس از فعالان صنفی کشور در جلسه‌ای حضور پیدا کردند که در آن جلسه آقای غندالی با توضیحاتی که ارایه دادند، اداره غیرشفاف صندوق در دوره‌های گذشته مشخص شد. در آن زمان فعالان صنفی درخواستی مبنی بر شفافیت مالی آن هم به واسطه حسابرس مستقل را به مدیرعامل جدید ارایه دادند که مثمر ثمر واقع نشد؛ البته با گذشت زمان مشخص شد این روند اختلاس که در دولت دهم اتفاق افتاده در دولت یازدهم نیز تا حدودی ادامه پیدا کرده است.»
بهلولی ضمن ابراز تأسف در زمینه وخامت اوضاع صندوق ذخیره فرهنگیان در این زمینه توضیح داد: «متاسفانه موضوعی که اذهان را به سمت و سوی خود می‌کشاند  این است که این صندوق با وجود آن‌که متعلق به فرهنگیان است، کمتر فرهنگی‌ای  دیده می‌شود که عضو این صندوق باشد و اعتماد کافی را داشته باشد، چرا که مسئولان امر نتوانسته‌اند اعتماد فرهنگیان را به خود جلب کنند زیرا تا کنون به دو درخواست اساسی‌شان یکی تغییر اساسنامه و دیگری حضور نماینده معلمان به‌عنوان ناظر در صندوق ذخیره فرهنگیان جامه عمل پوشانده نشده است که این موضوع ریشه در عدم پذیرش آقای غندالی دارد.»
اما موضوعی که بیش از هر چیز دیگری خود را نمایان کرده، عدم توانمندی مدیران صندوق بوده است چرا که نه‌تنها راهی برای بهبود وضع صندوق در نظر نگرفته‌اند بلکه نظارت کافی را نداشته‌اند. این عضو کانون صنفی در این زمینه چنین توضیح می‌دهد: البته باید توجه داشت که با تغییر مدیری ما می‌توانیم شاهد تغییرات مثبت و سازنده‌ای باشیم؛ زیرا مدیرعامل کنونی این صندوق آقای نیکدل از نظر مدیریتی و اداره صحیح این مجموعه توانا ظاهر شده است اما شرایط حاکم بر جامعه خبر از عدم اطمینان فرهنگیان می‌دهد البته آقای نیکدل نظری متفاوت در این زمینه دارد و ورود پیداکردن به بورس را عللی بر شفافیت مالی می‌داند اما جو حاکم بر جامعه فرهنگیان نشان‌دهنده آن است؛ تا زمان مشخص‌شدن 8هزار‌میلیارد این صندوق و صورت‌نگرفتن شفافیت لازم برای اتفاقات گذشته فرهنگیان با ورود به بورس همچنان بر شبهات این موضوع افزوده می‌شود.»
بهلولی اضافه می‌کند: «همچنین نباید از یاد برد که پدیدآمدن چنین اتفاقاتی ریشه در عدم نظارت صحیح ناظران و مدیران دارد به‌عنوان مثال آقای بطحایی به عنوان یکی از قائم‌مقامان هیأت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان فعالیت می‌کردند و زمانی که اختلاس‌ها صورت گرفت نه تنها این فرد بلکه سایرین نتوانستند نظارت لازم بر صندوق را داشته باشند یکی از خواسته‌ها   شفاف‌سازی و دیگری حضور نماینده واقعی معلمان و فرهنگیان بود. ادعا می‌شود که نمی‌توان اساسنامه صندوق را تغییر داد که این موضوع خود جای سوال است به همین جهت مردم از اعتماد کافی برخوردار نیستند البته لازم به ذکر است که وارد بورس‌شدن شرکت‌های مربوطه صندوق می‌تواند به‌عنوان یک پدیده اقتصادی تلقی شود و جوانب مثبتی را در بردارد اما زمانی که بحث از 8‌هزار‌ میلیارد نامعلوم به میان می‌آید سوالی که ممکن است به ذهن تک‌تک اعضای صندوق برسد آن است که با چه سرمایه‌ای عزم سرمایه‌گذاری را دارند و چگونگی واردشدن به بورس جای سوال قرار می‌گیرد زیرا با عدم اطمینان مردم امری معقول به نظر نمی‌رسد.»
عضو کانونی صنفی معلمان در خاتمه یادآور اخلاس 8‌هزار میلیاردی این صندوق می‌شود و در این‌باره می‌گوید: «اگر چه در توانمندی مدیریتی آقای نیکدل شکی نیست اما به عقیده بنده ورود پیداکردن به بورس جنبه‌های روانی زیادی را برای اعضای این صندوق در بر دارد زیرا بورس تنها یک پدیده اقتصادی نیست و مسائل دیگری را به دنبال دارد؛ با افت سهام بورس همه افکار اعضا با توجه به تجربه تلخ 8‌هزار میلیاردی به سمت اختلاس می‌رود و به نظر نمی‌رسد مثمر ثمر واقع شود اگر شفافیت و اطمینان وجود نداشته باشد و فشار روانی منفی ایجاد کند، در چنین حالتی بورس هم نمی‌تواند موفق عمل کند زیرا تا مشخص نشود 8‌هزار‌ میلیارد کجا رفته است، اعتماد از دست رفته باز نخواهد گشت.  چون بعد از اختلاس‌ها تعدادی از اعضای قبلی  لغو عضویت کرده و تسویه حساب کردند اما کسانی که باقی ماندن به معنای اعتماد نیست بلکه به صورت سرمایه‌گذاری بلندمدت است.»

نگاه مخالف

شفافیت مالی حرف اول را می‌زند

محمود صادقی  نماینده مجلس    
اگر چه بسیاری بر این باورند که صندوق ذخیره فرهنگیان می‌تواند در رفع بسیاری از کمی‌ها‌و‌کاستی‌های فرهنگیان راهگشا باشد اما متاسفانه این صندوق طی سال‌های اخیر اعتماد مردم را از دست داده است؛ اکنون برای شفافیت صندوق ذخیره فرهنگیان پیشنهادی را مبنی بر بورسی‌شدن این صندوق داده‌اند. محمود صادقی، نماینده مجلس در این زمینه بر این باور است: «در حال حاضر با توجه به شرایطی که این صندوق پیش رو دارد و با توجه به تحقیق و تفحص امکان ورود صندوق ذخیره فرهنگیان وجود ندارد زیرا در ابتدا باید از وضع شفافی برخوردار شود و سپس در مورد این مسأله تصمیم گرفت.»
این نماینده مجلس ضمن یادآوری آن‌که لازمه ورود به بورس شفافیت مالی است، در این راستا ادامه داد: «از جمله مزیت‌هایی که بورس دارد می‌توان به شفافیت مالی اشاره کرد؛ چرا که موسسه، شرکتی و نهایتا بنگاه وارده به بورس باید وضع شفافی داشته باشد که این امر می‌تواند کمک بزرگی به سلامت این حوزه و پیشرفت‌های اقتصادی کند؛ زیرا از این طریق می‌توان به جذب سرمایه برای صندوق‌ها اقدام کرد.»
اما موضوعی که در این مقوله می‌گنجد آن است که این صندوق چند صباحی است که ایراداتی به آن وارد شده است؛ چرا که از شفافیت کامل برخوردار نیست و اخبار ضد و نقیضی به گوش فرهنگیان می‌رسد. صادقی ضمن تشریح این مسأله توضیح داد: «اما باید در نظر داشت تا قبل از رفع ابهامات و شبهاتی که در مورد این صندوق وجود دارد از شرایط لازم برای ورود به بورس برخوردار نیست و نخستين شرط برای ورود به بورس شفافیت مالی این صندوق است که شفافیت لازم وجود ندارد. به همین جهت دست به تحقیق و تفحص پیرو این مسأله زده شده است و مراجع قضائی به آن ورود پیدا کرده‌اند و تا زمانی که این تحقیقات به پایان نرسد نمی‌توان در این راستا گامی برداشت.»
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خاتمه با اشاره به این‌که تا زمانی که تحقیقات مربوطه به این موضوع به اتمام نرسد، ورود آن به بورس میسر نمی‌شود، در این راستا ادامه داد: «پس از طی این مراحل با ورود به بورس عوامل متعددی بر آن تأثیر می‌گذارند که مهمترین آنها جذب سرمایه برای این صندوق است که می‌تواند باعث تقویت بنیه صندوق و پیشبرد‌های اقتصادی فرهنگیان باشد البته باید در نظر داشت که ابتدا این مسأله نیازمند بررسی‌های متعدد ازجمله اقتصادی است تا بتواند با ورود به بورس به صورت موفق‌تری عمل کند.»

نگاه مخالف

زمان مناسبی برای ورود  به بورس نیست

میر حمایت میرزاده نماینده مجلس و عضو کمیسیون آموزش تحقیقات
این روزها زمزمه ورود صندوق ذخیره فرهنگیان به بورس شنیده میشود که مخالفان و موافقان بسیاری را می طلبد میر حمایت میرزاده نماینده مجلس و عضو کمیسیون آموزش تحقیقات از جمله صاحب نظران این موضوع معتقد است:« با توجه به اینکه زمان تحقیق و تفحص مجلس در زمینه صندوق فرهنگیان است به عقیده بنده اکنون زمان مناسبی برای ورود به بورس نیست چرا که در ابتدا باید اقدامات لازم و مربوط به تحقیق و تفحص انجام پذیرد و سپس برای ورود به بورس تصمیمات لازم انجام شود»
این نماینده مجلس با اشاره به سابقه این صندوق و کارکرد همواره ثابت آن در این راستا ادامه داد: «همچنین باید در نظر داشت که نزدیک به بیش از 20 سال است که صندوق فرهنگیان مشغول به فعالیت است و عدیده ای از مشکلات وجود دارد و حجم کار به قدری است که باعث کم شدن نظارت شده است.»
میرزاده با ابراز تاسف در این زمینه و بیان الزام ایجاد شرکت‌های زیر مجموعه برای این صندوق ادامه داد: «باید توجه داشت که در طول این زمان شرکت‌های وابسته متعددی ایجاد شده که نظارت را بر آن شرکت‌ها سخت کرده اگر چه نظارت وجود داشته اما این به معنای کافی بودن نظارت نبوده است. به همین جهت بهتر است به همین موضوع سر و سامان ببخشند تا نیاز ها و مشکلات این صندوق را رفع کند وسپس برای مشکلاتی که وجود دارند خود را آماده کنند ضمن اینکه باید انتظار آن را داشته باشند که  طی هفته های آینده کمیته تحقیق و تفحص  ابتدا نظر خود را راجع به این صندوق اعلام کند و سپس به بورس ورود پیدا کند.» سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات  با اشاره به اینکه ورود صندوق ذخیره فرهنگیان به معنای پاک کردن صورت مسأله است ادامه داد:« اگر اکنون  این صندوق بخواهد به بورس ورود پیدا کند به معنای پاک کردن صورت مسئله است و به جای رفع اشکالات خود وارد فازدیگری شدند تا مرحله تحقیق و تفحص را با مشکل مواجه کنند همچنین باید در نظر داشت اگر ما نیاز به مقوله ورود به بورس داشتیم باید در 20 سال گذشته ورود پیدا می‌کردیم  واکنون اگر بخواهند به بورس ورود پیدا کنند به مثابه کارشکنی در کمیته تحقیق و تفحص است بنابراین بهتر است چند ماهی دست نگه داشته شود تا نتایج حاصل از کمیته تحقیق و تفحص مشخص شود و سپس ورود پیدا کنند البته لازم به ذکر است که این صندوق با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرده است به همین جهت ابتدا باید، آنها را حل کنند و با توجه به ایجاد شرکت‌های وابسته به خود نظارت را سخت‌تر و سخت‌تر کردند که باعث به وجود آمدن عدیده ای از مشکلات شد به همین جهت ابتدا باید بخشی از این مشکلات حل شود و با اعلام نظر مجلس در این زمینه تصمیم‌گیری‌های لازم به عمل آید. سوالی که ممکن است برای هرکسی پیش آید این است که چرا در آخرین مراحل تحقیق و تفحص مجلس چنین تصمیمی گرفته شده است  به همین جهت اکنون را زمانی نا مناسب برای ورود بورس به می‌دانم»

تجربه دیگران

ذخیره‌ای برای بازنشستگی

در جای‌ جای جهان صندوقی مشابه صندوق ذخیره فرهنگیان وجود دارد که به تناسب اعضای آن اداره می‌شود؛ به ‌عنوان مثال ســرمایه صندوق ذخیره فرهنگیان در مقایسه با صندوق‌های مشــابه در آمریکا و کانادا به نسبت تعداد اعضای صندوق، بسیار ناچیز است؛ البته لازم به ذکر است که در سایر کشور‌ها صندوقی تحت عنوان صندوق فرهنگیان وجود ندارد و اعضای صندوق در زمان بازنشستگی اعضای آن از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند که توضیحات این موضوع را در ادامه می‌خوانید.
معمولا منابع مالی و سرمایه موسسه منابع مالــی صندوق‌های بازنشســتگی عمدتــا از محــل واریزی اعضــا به صورت ماهیانه تأمین می‌شود که گاهی سرمایه‌های کلانی در اختیــار صندوق‌ها و طرح‌های بازنشســتگی قرار می‌گیرد. منابــع مالــی سیســتم بازنشســتگی معلمــان تگــزاس از طریــق پرداختی اعضــا، ســهم دولت آمریکا، ســهم کارکنان این سیســتم و درنهایت از طریق ســرمایه‌گذاری‌های صندوق بازنشستگی تأمین می‌شود. سرمایه این صندوق در اوایل‌ سال 2014 بالغ بر 124‌میلیارد دلار بود. منابع مالی طرح بازنشستگی معلمان اونتاریو کانادا نیز از محل سهم اعضا، سهم دولت کانادا و درنهایت از محل سرمایه‌گذاری‌های این طرح در بخش‌های مختلف اقتصادی تأمین می‌شــود. ‌درصد هر کدام از این ســهم‌ها را یک هیأت متشــکل از نماینده دولت و نماینده فدراسیون معلمان کانادا تعیین می‌کنند. سرمایه این صندوق در پایان‌ سال 2013 بالغ بر 140‌میلیارد دلار بود. طبق اساســنامه موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان، منابع مالی موسسه از طریق ســهم اعضا، ســهم دولــت به همان میزان ســهم پرداختــی اعضا، سرمایه‌گذاری‌های صندوق در حوزه‌های مختلف و کمک‌های اشخاص حقیقی و حقوقی تأمین می‌شــود. ســرمایه صنــدوق ذخیره فرهنگیان در ‌سال مالی 1393 طبق اظهارات مدیرعامل صنــدوق، بالغ بر 60‌هزار میلیارد ریال برآورد شده است. سیســتم بازنشستگی معلمان تگزاس درواقع یک بخش فرعی از سیســتم بازنشستگی معلمان آمریکاست و کاملا تحت قوانین آن عمل می‌کند و حتی اعضای هیأت‌امنای آن به‌طور مستقیم از سوی فرمانــدار ایالت تگزاس، هیأت‌مدیره آموزش ایالت و هیأت‌مدیره برخی از دانشــگاه‌ها و مدارس مهم ایالت تگزاس و درنهایت نماینده معلمان بازنشسته انتخاب می‌شوند. در معرفی طرح بازنشســتگی معلمان اونتاریو کانــادا از آن به‌عنوان یک نهاد مســتقل نام برده شــده اما همچنین تأکید شــده که این طرح از سوی حکومت اونتاریــو (وزارت آمــوزش) و فدراســیون معلمان اونتاریــو به‌عنوان نماینده معلمان حمایت می‌شــود. بســیاری از تصمیمات این صندوق ماننــد تعیین میزان پرداختی اعضــا نیز توســط دو نهاد مذکــور صورت می‌گیــرد. اعضای هیأت‌مدیره نیز توســط وزارت آموزش و فدراسیون معلمان اونتاریو انتخاب می‌شوند. در اساســنامه صندوق ذخیره فرهنگیان نیــز از آن به‌عنوان یک نهاد مســتقل نام برده شــده اســت. با این حال وزیر آموزش و پــرورش، رئیس هیأت‌امنــا و معــاون پشــتیبانی این وزارتخانه نیــز نایب‌رئیس هیأت‌امنا هستند و ســایر اعضای هیأت‌امنا توسط شــخص وزیر تعیین می‌شوند. اگر چه کلیــه تصمیمات توســط هیأت‌امنا اتخاذ می‌شود اما صندوق درنهایت زیر نظر شــخص وزیر و درنهایت وزارت آموزش و پرورش فعالیت می‌کند. لازم بــه ذکــر اســت در صندوق‌هــای بازنشســتگی که بخشــی از ســرمایه آن از ســوی دولت تأمین می‌شــود و همچنین مبالغ کســرشــده از حقوق اعضــا از کانال نهادهــای دولتــی و یــا رســمی صــورت می‌گیرد؛ طبیعی اســت که ایــن نهادها به ‌طور کامل و یا تا حد بسیار زیادی وابسته به دولت باشــند که صندوق ذخیره فرهنگیان از این امر مســتثنا نیســت. بــا این حال، طرح بازنشســتگی معلمــان اونتاریو کانادا به نســبت دو مــورد دیگر دارای اســتقلال بیشتری است.

منابع دیگر

روزنامه «شهروند» برای دستیابی راحت‌تر و سریع‌تر مخاطبان و علاقه‌مندان به مطالعه در رابطه  با این‌که  با وجود شرایط کنونی می‌توان صندوق ذخیره فرهنگیان را به سمت بورسی‌شدن سوق داد؟ اقدام به تهیه منابع دیگر  در رابطه با این موضوع کرده است. به همین جهت اگر به این موضوع علاقه‌مند و مایل هستید كه مطالب بیشتری در این زمینه بخوانید، می‌توانید به آدرس‌هایی که در زیر آمده است، مراجعه کنید.
http:  //www.tifco.co/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1/%D8%B4%D8%B1%D8%AD-%D8%AE%D8%A8%D8%B1/?Id=1274موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان
http:  //www.icana.ir/Fa/News/347213خبرگزاری خانه ملت
http:  //www.icana.ir/Fa/News/347571خبرگزاری خانه ملت

 


تعداد بازدید :  599