شماره ۱۲۲۱ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۱ شهريور
صفحه را ببند
13نفر از مديران و معاونان شهردار تهران معرفي شدند
مديريت شهري منهاي زنان
علي نوذرپور، معاون سابق امور شهرداري‌هاي كشور در گفت‌وگو با «شهروند»: اگر زني قابليت احراز پستي را داشته باشد، از چشم نجفي دور نمي‌ماند استفاده از بازنشستگان ممنوع است مگر اينكه فرد جزو مقامات باشد

شهروند| شهردار تهران در روزهايي كه گذشت، حدود 13 مورد از پست‌هاي سازماني از معاونت گرفته تا مدير روابط‌عمومي خود را منصوب كرد اما هنوز هم هيچ زني در ميان گزينه‌هاي او نيست. اصلاح‌طلبان پيش از ورود به چرخه مديريت شهري حرف‌هاي زيادي درباره بكارگيري زنان زدند. آنها براي اثبات گفته‌هاي خود يك كانديداي زن را در ميان گزينه‌هاي شهرداري تهران معرفي كردند؛ اگر چه در نهايت او هم همراه با ساير كانديدا از ادامه رقابت با كانديداي اصلي شهرداري تهران انصراف داد.
محمدعلي نجفي، شهردار تهران، چهار معاون خود را سه‌شنبه هفته گذشته منصوب كرد. چهار مردي كه همگي پست و مقام دولتي داشته‌اند و البته سه‌نفر از آنها بازنشسته‌اند. همين سه‌شنبه اعضا در شورای شهر تهران انتقاداتي درباره بازنشسته‌بودن اين افراد مطرح كردند. بعد هم با شهردار جلسه‌اي داشتند درباره اين كه حضور زنان و جوانان در مديريت شهري مورد توجه قرار گيرد. حالا اما شهردار تهران 9نفر ديگر را به ليست همكاران خود اضافه كرده است. حسن رباطی و امین عارف‌نیا به ترتيب در معاونت هماهنگی امور مناطق و مشاور شهردار تهران و رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران او هستند و حميدرضا قاليباف هم فعلا سرپرست حراست شهرداري است. محمدعلی نجفی همچنين ديروز در احکامی، شهرداران مناطق 4، 9، 12، 13، 15 و 21 تهران را منصوب کرد. حسینی نوکنده كه قائم‌مقام پيشين شهردار منطقه یک بود و حالا شهردار منطقه 4 است. سیدعلی مفاخریان هم پيش از اين قائم‌مقام شهرداری منطقه 9 بود و ديروز به‌عنوان شهردار منطقه 9 معرفي شد. پیمان حسین محسنی، معاون فنی و عمرانی شهرداری منطقه 12، حالا به جاي عابد ملكي شهردار منطقه 12 نشسته است. مرتضی رحمان‌زاده هم قائم‌مقام شهردار منطقه 4 بود و شهردار منطقه 13 است. وحیدرضا انارکی محمدی، قائم‌مقام شهردار منطقه 11 بود و حالا جايگزين عنوان شهردار منطقه 15 شده است و حسن رحمانی هم به‌عنوان شهردار به منطقه 21 تهران خواهد رفت.
در ميان 13نفر از همراهان «نجفي» هيچ نشاني از حضور زنان نيست؛ درحالي كه اصلاح‌طلبان در شوراي شهر سهم 30درصدي را به‌عنوان يك مطالبه مطرح كردند؛ مطالبه‌ای که به حضور 6 زن در شوراي شهر تهران ختم شد.
پس از انتخاب شهردار تهران ۱۲تن از فعالان سیاسی زن و اصلاح‌طلب ازجمله نمایندگان مجلس، عضو شورای شهر تهران و اعضای شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در دیدار با محمدعلی نجفی شهردار منتخب تهران خواهان بکارگیری زنان توانمند و شایسته در مدیریت‌های میانی و ارشد شهرداری تهران شدند. اتفاقی که با گذشت 20روز از انتصاب محمدعلی نجفی به‌عنوان شهردار تهران، هنوز نیفتاده است. هرچند که شاید برای قضاوت کمی زود باشد، موضوعی که از سوی رئيس كميسيون عمران شوراي شهر تهران مطرح شد. محمد علیخانی در گفت‌و‌گو با «شهروند» دراین‌باره توضیح داد: آقاي نجفي تا همين جاي كار مي‌گويد؛ هنوز زني كه بتواند يكي از معاونت‌هاي شهرداري تهران را برعهده بگيرد، شناسايي نكرده است اما حتما در ساير رده‌هاي مديريتي ازجمله شهرداران مناطق از اين پتانسيل استفاده مي‌شود، گرچه هنوز براي قضاوت در اين زمينه زود است.» او معتقد است که اگر تصميمي براي بكارگيري زنان وجود داشته باشد، حتما زناني هستند كه ويژگي‌هاي مديريتي دارند: «ما دغدغه حضور زنان و جوانان در مديريت شهري را در جلسه با شهردار مطرح كرديم اما اعضاي شورا در انتصابات شهردار تهران نقشي ندارند و همه حرف‌ها در حد توصيه است، ضمن اينكه ما اول بايد حضور زنان در بدنه مديريت شهري را باور كنيم تا بعد در اين‌باره اقدامات جدي صورت گيرد.» علي نوذرپور، معاون سابق دهياري‌ها و شهرداري‌هاي وزارت كشور هم درباره حضور زنان در رده‌هاي مديريت شهري به «شهروند» گفت: «آقاي نجفي چون آدم باسابقه‌اي در عرصه مديريت كشور در سطح معاون رئيس‌جمهوری و معاون وزير بوده است، حتما رزومه‌هاي زيادي در اختيار ايشان است و نهايتا اگر زنانی در استانداري، فرمانداري يا ساير دستگاه‌هاي دولتي باسابقه و خصوصيات مديريتي وجود داشته باشند، از چشم آقاي نجفي دور نمي‌ماند.» او معتقد است كه بايد به شهردار تهران فرصت داد تا بدون عجله تركيب مديريتي شهرداري را انتخاب كند: «هنوز بيش از 40پست در رأس سازمان‌ها و شركت‌هاي شهرداري تهران باقي مانده است كه شهردار براي آن تصميم‌گيري نكرده است و احتمالا انتخاب روساي اين نهادها نياز به صبر و حوصله بيشتري دارد.» نوذرپور اين را هم گفت كه شهردار جديد تهران اصلا تحت‌تاثير لابي‌گري‌ها قرار نمي‌گيرد و تا همين حالا هم انتخاب‌هاي خوبي براي شهرداري داشته است.
وضعیت نظافت شهر قابل ‌قبول نیست
شهردار تهران ديروز در دو مراسم حاضر شد و توضيحاتي درباره وضعيت مديريت شهري ارایه كرد. نجفي در جلسه انتصاب شهرداران مناطق ١٢، ٤، ١٣، ٩، ٢١ و ١٥ تهران گفت كه همواره در تصمیم‌گیری‌ها و فعالیت‌ها باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که فرع جانشین اصل نشود: «یکی از مشکلات اساسی شهرداری تهران فرار از قانون است. گاه اقداماتی صورت گرفته که شاید ٨٠‌درصد آن با نیت خیر بوده باشد اما در درازمدت به ضرر شهرداری و کشور می‌شود. روال کار مدیریت، حمایت از مدیران است، اما در صورت انجام هر گونه اقدام خلاف قانون شرعا و قانونا نمی‌توانم حمایت کنم و بر عمل خلاف صحه بگذارم.» او درباره رويكردهاي جديد مديريت شهري هم حرف‌هایی زد: «همه ما مدیران شهری باید متناسب با رویکردها و جهت‌گیری‌هایی که در قالب برنامه پیش از جلسه رأی‌گیری به شورا ارایه دادم، حرکت کنیم. برای آن‌که بتوانیم به‌عنوان یک خانواده بزرگ عمل کنیم، باید براساس یک‌سری اصول، معیارها و ارزش‌ها قدم برداریم.» شهردار تهران به برخی از مشکلات فعلی شهر هم اشاره كرد: «آنچه در یک‌ماه اخیر کم‌وبیش مشهود بوده و باید حل کنیم، مسأله نظافت شهر است. در این‌باره من قبلا هم احساس می‌کردم که وضع قابل ‌قبول نیست و درحال‌حاضر هم افت کرده است که البته بخشی از این موضوع به دلیل بحث‌های مربوط به نقل و انتقالات طبیعی است.» به اعتقاد نجفي، سد معبر از دیگر مشکلات شهر تهران است: «در شرایط فعلی این مشکل بسیار از هم گسیخته است؛ به‌طوری که باب شده تمام سوپرمارکتی‌ها و میوه‌فروشی‌ها پیاده‌رو جلوی مغازه خود را به تصرف درمی‌آورند که باید به آنها فرصت دهیم تا وسایل خود را از پیاده‌رو جمع کنند و با این موضوع برخورد کنیم. می‌دانم که برخی در شهرداری از این افراد پول می‌گیرند. مشکل دیگر مربوط به ساخت‌وسازهایی است که در کنار خیابان انجام می‌شود. مدت‌ها افراد پیاده‌رو جلوی ساختمان درحال ساخت را با حصاری می‌پوشانند و مانع تردد شهروندان می‌شوند. البته گاهی این موضوع اجبار است که در این‌خصوص باید قاعده آن تعریف شود و در موارد غیر، مالک باید علی‌الحساب هزینه‌ای را پرداخت کند تا به دلیل پرداخت هزینه کار به درازا نکشد.» نجفی درباره مسأله عوارض ساخت‌وساز در شهر تهران هم گفت كه در مواردی دست شهرداران مناطق باز است تا طبق مصوبه شورا تخفیف دهند که در برخی از موارد این امر راهگشا بوده است: «باید صددرصد محاسبه عوارض را روی سیستم مکانیزه بیاوریم تا هر شهروندی که زمینی را بسازد از طریق وب تمام محاسبات برای او تعیین شود و مسأله پشت باجه که در شهرداری تهران معروف است به این شکل حل‌وفصل شود. در مدتی که این‌جا هستم، گزارش‌های زیادی از بداخلاقی شهرداری نسبت به مردم شنیده‌ام. مواردی است که خلاف قاعده کار کسی را راه می‌اندازیم که حتما در آن فساد وجود دارد. در نقطه مقابل، در مواردی برخلاف ضابطه کار کسی را راه نمی‌اندازیم که در آن هم فساد وجود دارد که باید با هر دوی این موارد مقابله شود.» او همچنين به ضرورت رسیدگی به مناطق جنوبی و فقیرنشین پایتخت اشاره كرد: «ما براساس شاخص‌های مختلف مناطق را ارزیابی می‌کنیم و در مناطقی که زیر شاخص‌های تعریف شده هستند باید سرمایه‌گذاری بیشتری صورت بگیرد تا فاصله‌ها از بین برود.»
جنجال معاونان بازنشسته شهردار
بکارگیری افراد بازنشسته در سه معاونت شهرداري تهران موضوع بحثي است كه هنوز در جريان است و رئيس كميسيون عمران شوراي شهر در گفت‌وگو با «شهروند» اصرار دارد که بكارگيري اين افراد غير قانوني است، بنابراين پرونده آنان را به كميسيون حقوقي شورا فرستاده است: «قبل از اعلام تذكر در شورا تمامي قوانين موجود را بررسي كرده‌ام و معتقدم كه اين انتصاب‌ها غير قانوني است بنابراين موضوع را با هيأت‌رئيسه هم در ميان گذاشتم تا بعد از استعلام از سازمان امور استخدامي كشور تكليف اين انتصاب‌ها روشن شود.»
علي نوذرپور كه سال‌ها سابقه حضور در پست‌هاي مديريتي در وزارت كشور را دارد، اما اعتقاد ديگري در اين‌باره دارد. او در بخش دیگری از صحبت‌هایش با «شهروند» با استناد به قانون مديريت خدمات كشور مصوب‌ سال 1395 احكام نجفي براي سه معاون شهرداري را چنين تفسير كرد: «اگر آقاي نجفي منع قانوني داشت حتما اين احكام را صادر نمي‌كرد. البته بكارگيري نيروي بازنشسته در پست‌هاي مديريتي ممنوع است اما در اين ميان دو استثنا وجود دارد. اول اينكه شخص جزو مقامات باشد يعني در سطوحي چون وزارت، معاون وزير، استاندار و معاون استاندار بوده باشد، بنابراين حضور آنها در تصدي‌گري دولتي مشكل ايجاد نمي‌كند، اما اگر افراد انتخابي بازنشسته رده‌هاي مديريتي باشند حضور آنها از نظر قانون اشكال دارد، چرا كه ديگر جزو مقامات محسوب نمي‌شوند. مورد دوم هم مربوط به ایثارگران است که آنها را از این قاعده مستثنی می‌کند.» البته شهردار تهران هنوز در اين‌باره اظهارنظر نكرده است و ديروز در حاشيه افتتاح پانزدهمین نمایشگاه عصر سیب گفته است: «بعدا درباره مديران بازنشسته حرف مي‌زنم.»


تعداد بازدید :  481